یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

نقش تأثیرگذار «خواص» در مدیریت فتنه‌ها

«خواص» می‌توانند با نقش‌آفرینی منفی یا مثبت خود، افکار عمومی را در حوادث و فتنه‌ها مدیریت کنند و طبیعی است که اگر این نقش‌آفرینی منفی باشد، نقش خواص مصداق بنزین ریختن روی آتش است و چنانچه این نقش‌آفرینی مثبت باشد، نتیجه عملکرد خواص، فیصله دادن غائله خواهد بود.
کد خبر: ۵۴۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸ - 20September 2022

نقش تأثیرگذار «خواص» در مدیریت فتنه‌هاگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ جامعه متشکل از تفکرات گوناگون است و هرکسی به اندازه فرهنگ و سواد خود، مسائل مختلف را می‌فهمد و تحلیل می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان از همه افراد جامعه انتظار داشت در فضایی که تشخیص راست و دروغ و یا حق و باطل مشکل است، راه را از چاه تشکیل دهند؛ لذا در این راستا افرادی که می‌توانند بر افکار عمومی تأثیرگذار باشند، وظیفه دارند تا «حقیقت» را برای مردم روشن کنند و در این‌جاست که ضرورت نقش‌آفرینی «خواص» در جامعه اهمیت پیدا می‌کند.

جامعه ما همواره حوادث گوناگونی را پشت سر می‌گذارد که موجب ایجاد یک فضای غبارآلود در افکار عمومی می‌شود و تشخیص حق و باطل را مشکل می‌کند که نمونه آن، حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است. حوادثی که به‌دلیل تشخیص سخت حق و باطل، به‌عنوان «فتنه» در جامعه شناخته شد؛ البته فتنه سال ۱۳۸۸ تنها یک نمونه از میان ده‌ها فتنه‌ای است که در این ۴۳ سال اتفاق افتاده است؛ وگرنه نمونه‌های دیگری نظیر فتنه‌های بنی‌صدر و منافقین در دهه ۶۰ و فتنه سال ۱۳۷۸ و... را هم می‌توان مثال زد.

اما نکته‌ای که همواره در این حوادث و فتنه‌ها به‌صورت مشترک قابل مشاهده است، همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، ضرورت نقش‌آفرینی «خواص» است؛ یعنی خواص می‌توانند با نقش‌آفرینی منفی یا مثبت خود، افکار عمومی را مدیریت کنند و طبیعی است که اگر این نقش‌آفرینی منفی باشد، نقش خواص مصداق بنزین ریختن روی آتش است و چنانچه این نقش‌آفرینی مثبت باشد، نتیجه عملکرد خواص، فیصله دادن قائله خواهد بود.

نگاهی گذرا به حوادث گذشته، نشان می‌دهد که اغلب اردوکشی‌های خیابانی و تجمعات غیرقانونی که با اهداف سیاسی و یا سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم صورت می‌گیرد و گاهاً به بحران نیز منتهی می‌شود، حاصل عملکرد غلط برخی از خواص است که خواسته یا ناخواسته همپای با رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، اپوزیسیون و... حرکت کرده و افکار عمومی را غبارآلود می‌کنند.

موضوعی که این‌روزها نمونه عینی عملکرد غلط برخی از خواص را نشان می‌دهد، مسئله فوت «مهسا امینی» است که اگر آن را کمی بررسی کنیم، خواهیم دید که عده‌ای از خواص، همان خطی که در حوادث و فتنه‌های گذشته دنبال می‌کردند را دنبال کرده و با انتشار مطالب تاییدنشده و شایعات، پیش از آن‌که ابعاد و حقیقت این اتفاق از راه قانونی، بررسی و اعلام شود، ضمن فرار از قانون‌مداری، نظام را به دروغ‌گویی متهم کرده و سعی کردند تا بین مردم و نظام فاصله ایجاد کنند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار