تحریم‌های آمریکا؛ ابزار کاخ سفید برای نقض حقوق بشر

اعمال بی‌رویه تحریم‌های یکجانبه توسط آمریکا نقض حقوق اساسی و حقوق بشر است.
کد خبر: ۵۴۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱ - 21September 2022

تحریم‌های آمریکا؛ ابزار کاخ سفید برای نقض حقوق بشر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آمریکا تنها کشوری در جهان است که به شکلی گسترده و نامحدود از ابزار تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌های مستقل استفاده کرده و این کشور‌ها را در ابعاد و وجوه مختلف با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

شاید مهم‌ترین پیامد تحریم‌های آمریکا، فجایع انسانی هستند که در کشور‌های هدف رخ می‌دهند؛ زیرا آن چه در پی اعمال تحریم‌های آمریکا رخ می‌دهد، گروگان گرفتن زندگی شهروندان بیگناه کشور‌های هدف است.

از آن جا که آمریکا تا سال مالی ۲۰۲۱، بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ مورد تحریم اعمال کرد، از این کشور با عنوان «ابر تحریم کننده» نیز یاد می‌شود.

در واقع باید گفت که استفاده نادرست آمریکا از تحریم‌های یکجانبه باعث بروز بحران‌های بشردوستانه، به چالش کشیده شدن و پایمال شدن عدالت و نقض عامدانه حقوق بشر در کشور‌های مختلف شده است؛ ضمن این که این امر به بزرگ‌ترین مانع و ویرانگر توسعه درست آرمان بین المللی حقوق بشر نیز تبدیل شده است.

به گفته «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع تاثیر تحریم‌ها بر بهره مندی مردم از حقوق بشر، تحریم‌های یکجانبه بر مردم کشور‌های هدف تاثیر منفی می‌گذارد و عامل مرگ مردم می‌شود.

یک کارشناس سازمان ملل نیز تاکید کرد که استفاده از تحریم‌های اقتصادی برای اهداف سیاسی ناقض حقوق بشر است و حقوق و هنجار‌های بین المللی چنین اقدامی را که سبب بروز فجایع انسان دوستانه می‌شوند، به شکل بی سابقه‌ای افزایش می‌دهند.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آمریکا را در مسیر اعمال تحریم‌های یکجانبه مختلف علیه ایران قرار داد؛ مسیری که با مقاومت مردم ایران هیچگاه به نقطه موفقیت برای واشنگتن منتهی نشد.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم سراسر جهان در نهایت به مردم عادی آسیب رسانده و حق توسعه کشور‌های تحریم شده و مردم آن‌ها را به شدت تضعیف کرده است.

در واقع آمریکا به شکلی ویژه در حال نقض حقوق بشر در غرب آسیاست و از هر ابزاری در این مسیر بهره می‌برد.

«واشنگتن» نه تنها گروه‌های تروریستی را در غرب آسیا تاسیس و حمایت می‌کند، بلکه همگام با اقدامات غیرانسانی و ناقض حقوق بشری آن‌ها دست به اعمال تحریم کشور‌های در حال مبارزه با این گروه‌ها می‌زند.

از جمله کشور‌های تحت تحریم آمریکا در غرب آسیا می‌توان به سوریه و عراق اشاره کرد که همگی در خط مقدم مبارزه با گروه‌های تروریستی در حال نبرد هستند.

در عین حال، افغانستان قربانی دو دهه اشغالگری آمریکا نیز از تیغ تیز تحریم‌های آمریکا در امان نماند و واشنگتن پس از فرار آشفته، عجولانه و مرگبار ارتش آمریکا از افغانستان، این کشور بحران زده را تحریم کرد.

تحریم افغانستان در ترکیب با مسدودسازی دارایی‌های این کشور سبب شد تا بحران‌های درهم تنیده ناشی از ۲۰ سال اشغالگری آمریکا به شکلی هولناک خود را نمایان کرده و این کشور را در آستانه سقوط به فاجعه انسانی قرار دهد.

باید تاکید کرد که آمریکا به کرات نشان داده است که قادر به حل مشکلات سیاسی از مسیر سیاسی و دیپلماتیک نیست و بلافاصله دست به اقدام نظامی یا تحریم می‌زند.

بی تردید، اعمال فراسرزمینی تحریم‌های یکجانبه آشکارا مغایر با قوانین بین المللی است و آمریکا با سوءاستفاده از موقعیت خود در امور مالی بین المللی، تحریم‌های یکجانبه و ثانویه را علیه کشور‌های مختلف اعمال می‌کند.

تحریم‌های یکجانبه تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی هستند و زمانی اعمال می‎شوند که زبان تعامل سیاسی و دیپلماتیک به دلیل ناکامی برای ارائه ادله الکن شده و چشم انسان دوستی بر روی حقوق بشر بسته شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار