کارشناس مسائل منطقه:

«مقتدی صدر» در چشم‌انداز آینده عراق محور نیست

زارعی گفت: واقعیت این است که مقتدی صدر در چشم‌انداز آینده عراق محور نیست و نمی‌تواند به موقعیت بهتری در سپهر سیاسی عراق دست یابد.
کد خبر: ۵۴۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳ - 24September 2022

«مقتدی صدر» در چشم‌انداز آینده عراق محور نیست

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سعدالله زارعی» کارشناس مسایل منطقه در گفت‌وگویی با اشاره به اعلام موافقت مقتدی صدر برای دیدار با رییس ائتلاف الفتح، حزب دموکرات کردستان و رییس اقلیم کردستان، اظهار داشت: کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست همان‌قدر باورکردنی نیست که یک ماهی بخواهد خارج از آب به زندگی‌اش ادامه دهد. صدر اساسا غیر از اینکه در صحنه سیاست در این دو دهه ایفای نقش کرده، نقش دیگری نداشته است. یعنی یک عنصر تاثیرگذار اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و چهره نظامی نبوده است. مقتدی صدر در عرصه سیاست معنا دارد، از این رو نباید این موضع‌گیری که سیاست را کنار گذاشته است را جدی تلقی کنیم کما اینکه در این ۲۰ سال چندین بار گفته کناره‌گیری می‌کند، اما خیلی زود به صحنه بازگشته است.

زارعی ادامه داد: آنچه الان صدر اعلام کرده، یک بازی در میدان سیاسی است. مشخص نیست اهل سنت و کرد‌ها بتوانند با وجود به هم خوردن توافق قبلی، به صدر اعتماد کنند و یک مثلت سیاسی تشکیل دهند و بر اساس آن دولت تشکیل دهند. معتقدم این فراخوان‌های صدر از سوی اهل سنت و کرد‌ها پاسخ داده نخواهد شد یا به نتیجه نمی‌رسد.  

کارشناس مسایل منطقه خاطرنشان کرد: حتی اگر با پاسخ اولیه از سوی کرد‌ها و اهل سنت مواجه شویم، نباید آن را جدی تلقی کنیم ممکن است وارد بحث شوند، اما واقعیت این است که مقتدی صدر در چشم‌انداز آینده عراق محور نیست و نمی‌تواند به موقعیت بهتری در سپهر سیاسی عراق دست یابد.

زارعی درباره نگاه گروه‌های دیگر شیعه در عراق به رفتار مقتدی صدر گفت: گروه‌های دیگر شیعه می‌گویند به جای اینکه به فراشیعه برای ائتلاف فکر کنی با گروه‌های شیعه ائتلاف کن. کرد‌ها و اهل سنت در پارلمان و دولت سهم خودشان را دارند. شش کرسی وزارتی در اختیار کرد‌ها و شش تا هم اهل سنت دارند، اما نخست‌وزیر در چارچوب مذاکرات درون شیعی تعیین می‌شود. مسلما مقتدی صدر نمی‌تواند منهای اکثریت شیعه به دولت برسد و این نکته‌ای است که با یک نگاه به فضای سیاسی عراق و تجربه دو دهه گذشته عراق می‌توان به درستی تشخیص داد.

وی گفت: نخست‌وزیر عراق بر اساس توافق قبلی و قانون باید از میان گروه‌های شیعه تعیین تکلیف شود، اما مقتدی صدر می‌خواهد از اکثریت شیعه هم بگذرد و در جای دیگر این بحث را دنبال کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار