رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

اجرای طرح «یک کاسب ـ یک دانش آموز»/ بسیج به دنبال تسهیل صادرات کالا و خدمات تجار به آسیا و اروپاست

حسن‌پور گفت: بسیج اصناف همچنان طرح «یک کاسب ـ یک دانش آموز» را دارد که فعالیت‌های آن از مدتی قبل در شهرستان‌ها آغاز شده است.
کد خبر: ۵۴۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۶ - 25September 2022

گروه اجتماعی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ شروع سال تحصیلی جدید بهانه‌ای شد تا به سازمان بسیج اصناف رفته و گفت‌وگویی را با «غلامرضا حسن‌پور» رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی با موضوع برنامه‌های این سازمان در خصوص تهیه و توزیع لوازم التحریر ایرانی و همچنین حمایت از تولیدکنندگان و تجار ایرانی به منظور رفع موانع تولید واحد‌های اقتصادی، انجام دهیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: سال‌های قبل سازمان بسیج اصناف در آستانه شروع سال تحصیلی طرح «یک کاسب ـ یک دانش آموز» را به منظور کمک به تهیه لوازم التحریر دانش آموزان کم بضاعت داشت؛ آیا امسال هم این طرح اجرا می‌شود؟

سازمان بسیج اصناف کشور سال‌های گذشته برنامه مشترکی را با سازمان بسیج دانش آموزی کشور با عنوان «یک کاسب ـ یک دانش آموز» اجرا می‌کرد، اما امسال به دلیل اینکه بسیج دانش آموزی «پویش همکلاسی مهربان» را اعلام کرده، بسیج اصناف با آن‌ها همکاری ندارد؛ دانش آموزانی که در مدارس از تمکن خوبی مالی برخوردار هستند در این پویش ترغیب می‌شوند تا به همکلاسی‌های خود در مناطق محروم کمک کنند.

البته منشاء این گونه فعالیت‌ها همچنان بازار است به همین جهت ما در بسیج اصناف همچنان طرح «یک کاسب ـ یک دانش آموز» را داریم که فعالیت‌های آن از مدتی قبل در شهرستان‌ها آغاز شده به عنوان مثال در شهرستان اسلامشهر اتاق اصناف و بسیج اصناف این شهرستان مقادیر قابل توجهی کفش کتانی، کیف و لوازم التحریر برای توزیع میان دانش آموزان نیازمند جمع آوری و بسته بندی کردند.

برخی شهرستان‌ها هم به جای تهیه ملزومات مورد نیاز دانش آموزان، میان جامعه هدف خود بُن خرید کالا توزیع می‌کنند، زیرا ممکن است اقلامی که توسط اصناف تهیه می‌شود، مورد پسند مصرف کننده قرار نگیرد از این روی با در اختیار قرار دادن بُن به افرادی که از قبل شناسایی شدند، دارندگان آن می‌توانند با مراجعه صنوف تعیین شده اقلام مورد پسند و نیازشان را به صورت رایگان تهیه کنند.

دفاع‌پرس: یکی از برنامه‌های سازمان بسیج اصناف تشویق و ترغیب تولید با کیفیت لوازم التحریر ایرانی است؛ در این رابطه چه برنامه‌ای دارید؟

سازمان بسیج اصناف در خصوص تشویق تولیدکنندگان لوازم التحریر ایرانی با شرکت‌های مربوطه همکاری دارد و از سوی دیگر در جهت ترغیب اصناف برای فروش این گونه اجناس هم تلاش می‌کند به عنوان مثال بسیج اصناف آذربایجان غربی دو شخصیت عروسکی که مربوط به خود استان است را بر روی دفاتر و کیف‌های دانش آموزی چاپ کرد که با استقبال خوبی در سطح آذربایجان غربی مواجه شد لذا این موضوع موجب شد تا در سایر شهرستان‌ها هم استفاده از نماد‌های استانی بر روی لوازم التحریر گسترش یابد.

اجرای طرح «یک کاسب ـ یک دانش آموز» / بسیج به دنبال تسهیل صادرات کالا و خدمات تجار به آسیا و اروپا است

دفاع‌پرس: مردم از گذشته همواره به کاسب محل احترام می‌گذاشتند و آن‌ها را قابل اعتماد می‌دانستند، اما امروزه حادث شدن برخی موضوعات اعتماد مردم به اصناف کاهش یافته است؛ برای اینکه اعتماد مردم مجدد افزایش یابد برنامه‌ای دارید؟

همه تلاش ما براین است که اعتماد مردم به کسبه‌های مختلف که از قدیم وجود داشته همچنان حفظ شود؛ به همین جهت در تلاش هستیم طی برنامه‌ای که از هفته بسیج با عنوان «شبکه امین» آغاز می‌شود، کاسبانی که واقعا امانتدار هستند شناسایی شوند تا کالا‌های اساسی مردم برای فروش در اختیار آن‌ها قرار گیرد؛ لذا برای این منظور نرم افزاری تهیه شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مردم با استفاده از آن به کسبه امین مورد نظر خود امتیاز بدهند؛ در این نرم افزار بخش‌هایی مانند تمیز بودن محل کسب و کار، اخلاق خوب، نسیه دادن، کیفیت اجناس و ... برای امتیاز دادن پیش بینی شده که پس از انتخاب توسط مردم، طی مراسمی از کاسبان امین تقدیر به عمل می‌آید؛ البته انتخاب کاسب امین از مرحله شهرستانی شروع می‌شود و در مرحله کشوری از منتخبان آن طی مراسمی که در دهه فجر برگزار خواهد شد، تجلیل به عمل می‌آیند.

هر چند امانت داری و حبیب بودن هم اکنون در بسیاری از صنوف وجود دارد، اما متاسفانه برخی تبلیغات سوء موجب شده تا این موضوع در جامعه مخدوش شود به همین علت بسیج اصناف در صدد است تا این چهره مخدوش شده را ترمیم کرده و به کاسبان برتر نشان «ایهالکریم» اهدا کند.

نکته بعدی که در این رابطه باید عنوان کرد گسترش کلاس‌های فقه بازار بویژه فقه و اخلاق است؛ چنانچه بتوانیم این کلاس‌ها را گسترش دهیم برخی معضلات موجود میان اصناف و بازاریان هم کاهش می‌یابد.

دفاع‌پرس: آموزش فقه بازار چقدر در ارتباط میان اصناف و مردم تاثیر گذار بوده است؟

هنوز ارزیابی دقیق علمی در این خصوص انجام نداده ایم، اما با این حال معتقدیم برگزاری این کلاس‌ها تاثیرات خود را به همراه داشته است هرچند که باید بین متوجه شدن به مباحث فقهی بازار و عمل کردن به آن، تفاوت قایل شد؛ در خصوص آموزش مبانی فقه بازار، چون یکی از مشکلات ما کم آگاهی اساتید آموزش فقه بازار است، دوره‌های آموزشی را برای اساتید آموزش فقه بازار به مدت یک هفته در قم پیش بینی کردیم تا مسایل روز فقهی بازار را بیان کنند که در این راستا تاکنون سه دوره برگزار شده و دوره چهارم آن نیز در پاییز برگزار می‌شود.

دفاع‌پرس: آیا فروشنده به لحاظ فقهی می‌تواند از پس گرفتن اجناس خودداری کند؟

به لحاظ فقهی و قانونی فروشنده می‌تواند جنس فروخته شده را پس نگیرد، اما به جهت اخلاقی فروشنده باید جنس فروخته شده را پس بگیرد به عبارت دیگر با اتکا تنها به وظیفه و قانون، نمی‌توان جامعه را اداره کرد، چون در کنار آن باید اخلاق هم رعایت شود؛ از این روی برای تشویق صاحبان صنوف و بازاریان در رعایت اخلاق باید نمونه‌های بارزی مانند فردی که در اوایل فراگیری کرونا هزار بسته معیشتی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان برای هزار نفر از باربر‌های بازار تهیه کرد را معرفی کنیم.

اجرای طرح «یک کاسب ـ یک دانش آموز» / بسیج به دنبال تسهیل صادرات کالا و خدمات تجار به آسیا و اروپا است

دفاع‌پرس: سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی، در یک سال اخیر فعالیت در حوزه بین الملل را هم آغاز کرده؛ در این رابطه توضیحی می‌فرمایید.

برای رفع موانع تولید واحد‌های اقتصادی علاوه بر فعالیت داخلی در بعد بین المللی هم فعالیت‌هایی را آغاز کردیم بر این اساس اولین اقدام در موضوع مورد اشاره را سال گذشته با سفر به سوریه انجام دادیم که نتیجه آن فعال شدن چند شرکت ایرانی در این کشور برای ساخت و ساز و راه اندازی کارخانه‌های سوریه توسط متخصصان داخلی کشورمان شد، این فعالیت بسیج و اعتمادی که تجار و فعالان اقتصادی کشور به بسیج اصناف دارند، باعث شد تا دولت از بسیج بخواهد در این راستا در سایر نقاط مانند روسیه هم ورود پیدا کند که به دنبال آن با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت ۱۸ نفر از بزرگان تجار و فعالان اقتصادی به روسیه سفر کردند تا مقدمات همکاری‌های بیشتر تجاری میان روسیه و ایران فراهم شود.

در رابطه با عراق نیز چون متوجه شدیم بازار برخی اجناس این کشور مانند مواد غذایی و پوشاک را از دست دادیم با اتاق بازرگانی اهواز ارتباط گرفتیم که کارگروه و میز مشترک اقتصادی عراق را تشکیل دهیم تا بواسطه آن بتوانیم بحث عراق را جدی و بهتر دنبال کنیم؛ همین کار را هم برای افغانستان با قرار دادن میز افغانستان و آسیای میانه در مشهد انجام دادیم؛ در این رابطه باید تاکید کنم که ورود بسیج به موضوع مورد اشاره صرفا تسهیل گری و حمایتی است و در این رابطه هیچ گونه فعالیت اجرایی ندارد البته بحث ما فقط صدور کالا نیست بلکه صدور خدمات و حتی سرمایه گذاری مشترک را هم دنبال می‌کنیم.

مشکلی که از بابت حضور در بازار‌های خارجی داریم ناشی از وجود ناهماهنگی میان دستگاه‌های تاثیر گذار و مسئول در این حوزه و اعزام افراد دولتی به عنوان رایزنان اقتصادی به خارج است و، چون این ناهماهنگی‌ها وجود دارد بخش خصوصی هم وقتی جنسی را به کشوری صادر می‌کند، آن‌ها فعالیت‌های یکدیگر را خنثی می‌کنند به عنوان مثال تاجری جنسی را در عراق به قیمتی ارایه می‌کند در همین حال شرکت دومی که رقیب است برای فروش بیشتر خود قیمت را کمتر اعلام می‌کند حال وقتی چنین حالتی پیش می‌آید تاجر عراقی ترجیح می‌دهد جنس خود را از کشور دیگری تامین کند.

دفاع‌پرس: امسال دولت سیزدهم به تعبیری جراحی اقتصادی را آغاز کرد که فشار‌های یزادی به بخش کم درآمد جامعه وارد آمد؛ حال سئوال اینجاست که آیا اقدام دولت بهانه‌ای برای گران کردن کالا و خدمات بود؟

دولت چاره‌ای جز انجام این کار نداشت، اما وقوع برخی اتفاقات موجب شد تا مردم شیرینی آن را حس نکنند؛ در واقع بنده به عنوان عضو ستاد تنظیم بازار معتقدم جراحی اقتصادی دولت سیزدهم بهانه‌ای برای گران کردن کالا نبود، اما در روش، زمان اجرا و الزامات آن اشکالاتی وارد است به عنوان مثال در برنامه توسعه برای جایگزینی نان‌های صنعتی به جای نان‌های سنتی مواردی پیش بینی شده و حتی در این رابطه برخی‌ها سرمایه گذاری‌های زیادی انجام دادند، اما در جراحی اقتصادی دولت که موجب گران شدن آرد این واحد‌های صنعتی شد، فروش آن‌ها به شدت کاهش یافت.

اجرای طرح «یک کاسب ـ یک دانش آموز» / بسیج به دنبال تسهیل صادرات کالا و خدمات تجار به آسیا و اروپا است

با این وجود در مجموع به لحاظ کلی مشکلات ناشی از این جراحی اقتصادی کنترل شد و در اجرای این تصمیم دولت، بسیج خیلی به دولت کمک کرد به نحوی که حوادثی که در آبان ۱۳۹۸ بواسطه گرانی بنزین در کشور روی داد را این بار شاهد نبودیم البته باید گفت همچنان با گرانی و افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم و علت آن را هم بیشتر ناشی از همکاری‌های ضعیف بین دستگاهی می‌دانیم.

نکته دیگری که می‌توان در اینجا اشاره کرد این است که اثرات قاچاق هم در این موضوع به اندازه‌ای نبود که تصور می‌شد یعنی هرچند نمی‌توان به طور کلی اثرات آن را نادیده گرفت، ولی عمده علت انجام چنین کاری، قاچاق نبود، زیرا بواسطه فشار هزینه‌هایی که بر دولت می‌آمد، دولت نمی‌توانست هزینه‌ها را تامین کند که در این رابطه قاچاق بخشی از فشار هزینه‌ها را شامل می‌شد به عنوان مثال در بحث آرد تا دولت طرح اصلی خود را اجرا نکند ما هم چنان شاهد فروش آرد در خارج از شبکه خواهیم بود.

اگر چه در این خصوص کارتخوان‌هایی به نانوایی‌ها داده شد تا میزان فروش آن‌ها مشخص شود، ولی تا زمانی که قیمت آرد آزاد نشود همچنان شاهد فروش خارج از شبکه خواهیم بود هرچند شاید مقدار آن کم شده باشد، اما همچنان این روند ادامه دارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها