فرمانده نیروی دریایی ارتش:

عملکرد نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس هوشمندانه بود

امیر دریادار ایرانی با اشاره به عملکرد هوشمندانه نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس گفت: در عملیات مروارید، بخش اعظم نیروی دریایی رژیم بعثی عراق نابود شد.
کد خبر: ۵۴۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ - 24September 2022

دریادار ایرانیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگویی رادیویی به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تمام مستشاران نظامی از کشور خارج شدند و افراد حاضر فقط توانایی کاربردی بعضی از دستگاه‌ها را داشتند. مستشاران از اینکه ایرانی‌ها نمی‌توانند از سیستم‌های پیشرفته از جمله پرتاب موشک و جنگ الکترونیک استفاده کنند، اطمینان خاطر داشتند.

دریادار ایرانی با اشاره به عملکرد هوشمندانه نیروی دریایی در دوران جنگ تحمیلی، گفت: نیروی دریایی از قبل، مسائل مربوط به جنگ را رصد می‌کرده و در نخستین اقدام، ناوگان خود را از خرمشهر و آبادان خارج و به سمت بوشهر و بندرعباس خارج کرد.

فرمانده نداجا افزود: نیروی دریایی ارتش ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ یک اطلاعیه می‌دهد و از تنگه هرمز تا شمال خلیج فارس را دو تکه می‌کند و قسمتی که ساحل ایران است و شامل آب‌های سرزمینی و منطقه انحصاری و اقتصادی می‌شود را به همه دنیا منطقه جنگی اعلام می‌کند. نیروی دریایی در ادامه با سلسله عملیات‌هایی که برنامه‌ریزی می‌کند، دشمن را مورد هدف قرار می‌دهد تا هم توان دریایی آن‌ها را کاهش دهد و هم حوزه اقتصادی رژیم بعث را هدف قرار دهد.

وی سپس درباره «عملیات مروارید» گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات، شاهرگ اقتصادی عراق را که شامل دو سکوی نفتی بزرگ بود، کامل قطع می‌کند. در آن عملیات، دو سوم نیروی دریایی عراق از بین می‌رود و دیگر عملاً عراق حضوری در دریا ندارد.

امیر ایرانی با اشاره به حضور نیروی دریایی برای اسکورت و همراهی شناور‌ها برای پهلوگیری در بندر امام (ره) گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس، حدود ۱۰ هزار شناور نیروی دریایی اسکورت می‌شوند و فقط ۲۵۲ شناور مورد اصابت قرار می‌گیرند که از این تعداد تنها ۲۵ شناور غرق می‌شود.

فرمانده نداجا یادآور شد: تا سال ۱۳۶۷ نیروی دریایی روند دفاعی را ادامه داد و در کنار آن، آموزش و دیپلماسی دریایی را هم انجام می‌داد؛ البته تا آن زمان هنوز به حوزه ساخت، ارتقاء و بازسازی ورود نکرده بودیم و فقط تعمیر و نگهداری را در دستور کار داشتیم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار