مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد:

شهید «کمال اسلامی» و «سید جلیل ساداتی» شهدای واقف یزد بودند

حجت‌الاسلام «زارع‌زاده» گفت: شهید «اسلامی» و «ساداتی» از شهدای واقف یزد بودند که مسجد کمال اسلامی و مسجد ساداتی از یادگاران ماندگار این شهدا هستند.
کد خبر: ۵۴۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴ - 24September 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، حجت‌الاسلام «حسین زارع‌زاده» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه در این اداره‌کل برگزار شد ضمن گرامیداشت دهه وقف به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و اظهار داشت: قدردان تلاش‌های اهالی رسانه هستیم و آنها می‌خواهیم تا وقف را به عنوان اقدامی خیر در برنامه‌های خود بگنجانند.

حجت‌الاسلام زارع‌زاده با اشاره به هفته دفاع مقدس افزود: با توجه به اینکه در هفته دفاع مقدس هستیم بسیاری از خانواده شهدا و ایثارگر استان واقف هستند که باید شناسایی و تجلیل شوند.

وی با بیان اینکه شهید «کمال اسلامی» و «سید جلیل ساداتی» از شهدای واقف یزد بودند بیان کرد: مسجد کمال اسلامی از  و همچنین مسجد ساداتی از یادگاران این شهدا هستند.

این مسئول خرد بودن را ویژگی دوم موقوفات استان خواند و گفت: ۳۴ درصد موقوفات استان یزد یعنی یک سوم آن‌ها کمتر از ۲۰۰ مترمربع مساحت دارند و براساس اسناد تک برگی درج شده در سامانه اطلاعات موقوفات استان تنها یک درصد موقوفات استان وسعتی بیش از پنج هزار مترمربع دارند. سند‌های مالکیت صادر شده برای موقوفات استان به طور میانگین برای تنها ۱.۳ رقبه ثبت شده در سامانه متصل است.

زارع‌زاده در خصوص مشکل جمع آوری اسناد وقفی نیز گفت: یکسری وقف‌نامه‌ها به هر دلیلی نزد مردم نگهداری و از تحویل آن‌ها به اوقاف پرهیز می‌شود در حالی که بعضاً به عنوان میراث تاریخی ارزشمند و نگهداری نامناسب در معرض آسیب دیدگی قرار دارند و با توجه به این که سند مالکیت محسوب می‌شوند، گاهاً خطر خروج ملک وقفی و بروز فساد وجود دارد.

وی با بیان این که ۳۶۰ مورد پرونده حقوقی در مورد موقوفات استان تشکیل شده که عمدتاً کیفی است، تصریح کرد: ۱۵ درصد پرونده‌ها در مورد اثبات وقفیت و حفظ موقوفات است و این در حالیست که معتقدیم در استان یزد به اندازه موقوفات ثبت شده در سامانه، موقوفات ثبت نشده به ویژه در مناطق روستایی استان داریم.

حجت‌الاسلام زارع‌زاده در بخش دیگری از سخنانش نظارت بر ساخت و ساز‌های حوزه موقوفات در امامزادگان و بقاع متبرکه اضافه کرد: در همین راستا طی سال‌های اخیر ۲۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان در بقاع استان طرح‌های عمرانی در ۳۷ قالب طرح در ۴۰ بقعه استان هزینه شده است که شاخص‌ترین آن‌ها امازاده قاسم ساغند، امامزاده جعفر یزد و امامزاده عبدالله بافق هستند.

وی همچنین از کلنگ زنی دو طرح سرمایه گذاری در بخش مسکن در این ایام خبر داد و گفت: در مجموع هفت طرح سرمایه گذاری با سرمایه ۲۰۹ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف وقفی استان آماده کلنگ زنی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها