فرمانده نیروی دریایی سپاه:

شناور «ابومهدی المهندس» سال آینده ساخته می‌شود

سردار تنگسیری با اشاره به ویژگی‌های شناور «شهید سلیمانی» گفت: سال آینده نیز شناوری هم‌نام با ابومهدی المهندس، همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته می‌شود.
کد خبر: ۵۴۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴ - 26September 2022

شناور ابومهدی المهندس سال آینده ساخته می‌شودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار دریادار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی ثریا که از روی ناو شهید ناظری در بندرعباس روی آنتن شبکه یک سیما رفت، درباره خصوصیات و ویژگی‌ها و روند ساخت شناور شهید سلیمانی اظهار داشت: واقعیت این است که ما یک زمانی نیاز به موشک‌انداز داشتیم، ولی برخی کشور‌ها حاضر نشدند آن را به ما بدهند، برای همین به سرلشکر «باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفتیم که خودمان شروع کنیم و با حمایتی که سردار «سلامی» داشتند، کار را شروع کردیم.

سردار تنگسیری با بیان اینکه برای ساخت شناور شهید سلیمانی ۱۸ هزار صفحه نقشه اجرایی تدوین شده است، گفت: بیش از صد بدنه برای ناو طراحی شد که در نهایت به این بدنه‌ای که ناو دارد، رسیدیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه باید کار ساخت شناور شهید سلیمانی را به یک شرکت دانش‌بنیان داخلی می‌دادیم، افزود: امسال سال حمایت از دانش‌بنیان‌هاست و ما از قبل فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی را اجرا کردیم و با دانش‌بنیان‌ها کار را شروع کردیم.

وی یادآور شد: طراحی و ساخت ناو شهیدسلیمانی در داخل کشور انجام شد. ۶۰۰ تن وزن این شناور است و هر کدام از قسمت‌ها مجزاست و اگر یک سمت آن آسیب ببیند، سمت دیگر می‌تواند فعالیت کند.

دریادار تنگسیری تصریح کرد: طراحی این شناور به شکلی است که اگر آب به قسمتی وارد شود به دیگر قسمت‌ها نفوذ نخواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به ویژگی‌های شناور شهید سلیمانی گفت: سال آینده نیز شناوری هم‌نام با ابومهدی المهندس، همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته می‌شود. 

وی اظهار داشت: ۱۶ موشک ارتفاع پست و چهار موشک برد بلند در شناور شهید سلیمانی وجود دارد. این شناور اولین شناور جمهوری اسلامی ایران است که موشک‌های عمودپرواز دارد.

سردار تنگسیری افزود: در این شناور موشک‌های سطح به سطح از ۹۰ کیلومتر تا ۷۵۰ کیلومتر برد وجود دارد و موشک‌ها، سلاح‌ها و چنگال این شناور کاملاً داخلی است.

فرمانده ندسا گفت: ساخت این شناور با توجه به اینکه اولین بار بود ساخته می‌شد، ۱۸ ماه طول کشید و امروز می‌توانیم در این شرکت دانش‌بنیان سالی یکی از این شناور‌ها را بسازیم. این یک افتخار است که در تحریم کامل توانستیم چنین ناوی را بسازیم.

وی ادامه داد: ناو شهید سلیمانی ۶۷ متر طول دارد و با بدنه آلومینیومی و با ظرافت خاصی ساخته شده است و بیش از ۵۰ کیلومتر کابل در آن به کار برده شده و کار بسیار بزرگی صورت گرفته است.

دریادار تنگسیری یادآور شد: امروز شهید سلیمانی زنده است و تا ۷۵۰ کیلومتر آن طرف‌تر به دشمن مشت می‌زند و نیرو‌های دشمن امروز مجبور هستند نام شهید سلیمانی و شهدای دیگر را که روی ناو‌های ما گذاشته می‌شود، صدا بزنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توان متخصصان کشور برای ساخت شناور‌های نظامی، گفت: سرعت شناور‌های جنگی ما بیش از سه برابر شناور‌های آمریکایی است.

وی درباره توقیف کشتی انگلیسی گفت: یک روز جمعه نیرو‌های ما گفتند یک کشتی انگلیسی در حال ورود به خلیج فارس است، بعد از اینکه نیرو‌های ما اعلام آمادگی کردند، کشتی را محاصره کردیم و نیرو‌های ما به خدمه کشتی اعلام کردند که نگه دارد، اما خدمه کشتی توجهی نکرد و نیرو‌های ما با بالگرد وارد کشتی شدند و کشتی را به سمت ایران هدایت کردند.

سردار تنگسیری تاکید کرد: کشتی انگلیسی داشت اسکورت می‌شد و وقتی کشتی را به آب‌های سرزمینی خود وارد کردیم به اسکورت کشتی انگلیسی هشدار دادیم که اگر وارد آب‌های ما شود، آن را منهدم می‌کنیم.

فرمانده ندسا گفت: وقتی کشتی انگلیسی توقیف شد، انگلیسی‌ها مجبور شدند کشتی‌ای که از ما توقیف کرده بودند را آزاد کنند. با توجه به این اقتدار است که امروز ما در امنیت کامل هم نفت خودمان را صادر می‌کنیم و هم کشتی‌های تجاری ما در امنیت کامل تردد می‌کنند.

وی درباره عملیات ۱۷ ربیع هم بیان داشت: نفت ما را سرقت کرده بودند و داشتند با خود می‌بردند، چند ناو آمریکایی هم داشتند این نفتکش را اسکورت می‌کردند، اما در مقابل قایق‌ها و نیرو‌های ما کم آوردند و نفت و نفتکش را توانستیم به آب‌های خودمان بازگردانیم.

دریادار تنگسیری در ادامه با اشاره به حضور گسترده مردم در اجتماعات روز جمعه در تهران و سراسر کشور گفت: مردم گل کاشتند و حماسه بزرگی را رقم زدند. مردم مطمئن باشند که قطعا آینده روشنی در پیش داریم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها