مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی خبر داد؛

رونمایی از جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور سردار «کارگر»

سرهنگ «قاصدنظامیان» از رونمایی جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی از گروه شهدا و اشخاص با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در هفتم مهر در مشهد خبر داد.
کد خبر: ۵۴۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶ - 27September 2022

سرهنگ پاسدار «جواد قاصد‌نظامیان» مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: پس از گذشت ۲۳ سال از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تولید دانشنامه استانی دفاع مقدس، اتفاق مبارکی که در حوزه نشر آثار دفاع مقدس استان خراسان رضوی رخ داد تدوین نخستین جلد تخصصی دانشنامه در گروه شهدا و اشخاص بود که حدود ۱/۵ زمان برای آن صرف شده است.

وی دانشنامه‌ها را مرجع‌های قابل رجوعی خواند و گفت: هر سند و مکتوبه‌ای که قابل استناد و درجه یک باشد، دانشنامه‌ها از روی آن نوشته می‌شود به عنوان مثال در حوزه شهدا و اشخاص مقالاتی که نوشته می‌شود مستند به اسناد درجه یکی هستند که در پرونده علمی شهدا وجود دارند.

مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به این که دانشنامه دفاع مقدس استان در چهار گروه شهدا و اشخاص، جغرافیای نظامی، فرهنگی اجتماعی و ادارات و سازمان‌ها قرار دارد گفت: پیش‌نویس دانشنامه دفاع مقدس در سال ۱۳۹۹ رونمایی شد و جلد نخست دانشنامه نیز امسال رونمایی می‌شود.

قاصدنظامیان با بیان این که دانشنامه و مقالات دانشنامه متفاوت از مقالات علمی ترویجی و علمی پژوهشی هستند، افزود: یکی از سختی‌های کار در حوزه تدوین دانشنامه این است که وقتی مدخل مشخص و تصویب می‌شود، متناسب با مدخل با استفاده از کتاب شیوه‌نامه نگارش، مقالات دانشنامه دفاع مقدس نوشته می‌شود؛ بر این اساس به نویسندگان و پژوهشگرانی نیاز است که در دانشنامه‌نویسی توانمند باشند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰ نویسنده درخصوص دانشنامه‌نویسی با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی همکاری دارند، گفت: در تهیه جلد نخست گروه تخصصی شهدای دانشنامه دفاع مقدس ۴۲ نویسنده فعالیت داشتند.

مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اينکه دانشنامه‌ها راستی‌آزمایی اسناد را انجام می‌دهند، یادآور شد: اسناد دفاع مقدس قبل از نوشتن مقاله راستی‌آزمایی می‌شوند، به‌عنوان مثال شهیدی سه گواهی شهادت داشت که بعد از بررسی‌های انجام شده و راستی‌آزمایی یک گواهی شهادت مورد تأیید قرار گرفت.

قاصدنظامیان تعداد مداخل دانشنامه دفاع مقدس استان را نزدیک به ۳ هزار مدخل عنوان کرد و بیان داشت: در گروه شهدا حدود یک هزار مدخل وجود دارد که با توجه به‌ اینکه در جلد نخست دانشنامه ۱۰۳ مدخل شهدا تهیه شده پیش‌بینی می‌شود در گروه شهدا و اشخاص ۱۰ جلد تخصصی منتشر شود.

مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در تهیه جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس، مجموعه‌های حفظ آثار سپاه امام رضا (ع)، اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی و تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه دفاع مقدس با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی همکاری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: برای تولید مقالات دانشنامه نیاز به پرونده علمی و سند علمی است لذا برای انجام یک حرکت علمی و شایسته با کمترین نقص از فرماندهان، مسئولین، مدیران استان و تشکل‌های مردم‌نهاد و فعال در حوزه دفاع مقدس و مقاومت و خانواده معظم شهدا، ایثارگران و پیشکسوتان درخواست می‌کنم همکاری و مساعدت لازم در تکمیل اسناد و پرونده علمی و غنا بخشیدن به مخزن علمی دفاع مقدس داشته باشند.

وی تصریح کرد: در کل کشور هنوز دانشنامه استانی دفاع مقدس تدوین نشده است و تنها دانشنامه استان یزد با ۴۰۰ مدخل تا آخر سال رونمایی می‌شود و خراسان رضوی نیز با بیش از ۲ هزار و پانصد مدخل، نخستین جلد تخصصی آن با ۱۰۳ مدخل در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود همچنین حدود ۴۰۰ پرونده علمی و ۲۱۰ مقاله از استان نیز برای مراحل تصویب نهایی به تهران ارسال شده است.

قاصدنظامیان در پایان گفت: همزمان با چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس، مراسم رونمایی از جلد نخست دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی از گروه شهدا و اشخاص با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هفتم مهر در مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار