پاسخ امام خمینی (ره) به پیشنهاد آتش‌‌بس صدام در روز هفتم جنگ تحمیلی

با شکست طرح اولیه حکومت عراق در جنگ علیه جمهوری اسلامی که با از جان‌گذشتگی رزمندگان و بسیاری از مردم نقاط مرزی حاصل شد، صدام در هفتمین روز جنگ هماهنگ با پشتیبانان جهانی‌اش در شورای امنیت پیشنهاد آتش‌‌بس می‌دهد.
کد خبر: ۵۴۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲ - 02October 2022

پیشنهاد آتش‌بس صدام در روز هفتم جنگ علیه ایران و پاسخ امام (ره)به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در هفتمین روز جنگ (ششم مهر سال ۱۳۵۹) و در جبهه میانی، گزارش از تخلیه دهلران و احتمال سقوط آن رسیده است. در محور‌های گیلان‌غرب، سرپل‌ذهاب و قصر شیرین و همچنین دیگر نقاط این منطقه درگیری با دشمن ادامه دارد.

در محور سرپل‌ذهاب درگیری شدیدتر است و به گزارش اطلاعات سپاه، شش تانک دشمن به محاصره نیرو‌های خودی درآمده‌اند و برادران در حال کوبیدن و انهدام آن‌ها هستند. تا عصر امروز با کمک برادران هوانیروز، حدود ۳۰ تانک دشمن منهدم و از کار افتاده است.

جبهه جنوبی

با وجود آتش سنگین دیروز روی آبادان که حدود ۱۸ شهید و تعداد زیادی مجروح به جای گذاشت و ادامه آتش‌ سوزی پالایشگاه، امروز اوضاع آبادان آرام بود و تجاوزات هواپیمایی دشمن در بعد از ظهر تلفات چندانی به بار نیاورد.

به گزارش سپاه خوزستان در محور اهواز، نیرو‌های عراقی از صبح وارد روستای هردان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز شدند و توپخانه و تانک‌هایشان را در این روستا مستقر کرده‌اند و با اجرای آتش روی بخش جنوب غربی اهواز، خسارات قابل‌ توجهی به بار آوردند.

رزم تن‌ به‌ تن در سوسنگرد

طبق اعلام استانداری خوزستان، در محور سوسنگرد نیرو‌های دشمن روز گذشته از طریق سبحانیه به رودخانه کرخه نزدیک شدند و قصد ساختن پل و ورود به سوسنگرد را داشتند که با تلاش نیروی هوایی ارتش، عقب رانده شدند. از بعد از ظهر، وضعیت محور و شهر سوسنگرد وخیم‌تر شد. ژاندارمری ساعت ۱۵:۱۶ اعلام کرد: نیرو‌های متجاوز به سوسنگرد وارد شده‌اند و رزم تن‌ به‌ تن با نیرو‌های خودی در جریان است و ارتباط رادیویی قطع شده است.

آخرین خبر در ساعت ۱۹:۳۰ از سپاه اهواز حاکی است: سوسنگرد تخلیه شده است و اطراف آن را نیرو‌های عراقی محاصره کرده‌اند. ارتش عراق رودخانه را دور زده و با عبور از آن به طرف اهواز در حرکت است. اهواز نزدیک به محاصره است.

۴ روز است می‌جنگیم؛ اما به ما کمکی نشده است

طبق گزارش شهربانی اندیمشک: تانک‌ها و نفربر‌های خودی که از منطقه نبرد به طرف پادگان در حال حرکت بودند، اعلام کرده‌اند که چهار روز است می‌جنگیم؛ ولی به ما کمک نرسیده و ناچار پل کرخه را منهدم کرده و عقب‌نشینی کردیم.

از عصر امروز نیرو‌های نظامی و مردمی در تقاطع اندیمشک ـ دزفول سنگربندی کرده و آماده نبرد شده‌اند. تیپ زرهی دزفول تاکنون سه بار مجبور به عقب‌نشینی شده و در حال حاضر فقط چهار تانک و یک قبضه توپ در اختیار دارد؛ در حالی که دشمن در این محور حدود ۲۰۰ تانک در اختیار دارد و توپخانه آن‌ها از توان بالایی برخوردار است.

گزارش سپاه خوزستان از خرمشهر حاکی است که نیرو‌های سبک عراقی در روستای مندوان، سه کیلومتری خرمشهر و نیرو‌های سنگین آن‌ها در روستای عرایض، هشت کیلومتری خرمشهر مستقر شده‌اند. در ادامه درگیری در اطراف خرمشهر، عراقی‌ها تا پنج کیلومتر بعد از راه‌آهن عقب‌نشینی کرده‌اند. حتی پل نو به تصرف نیرو‌های خودی درآمده است.

پیشنهاد آتش بس از سوی صدام

به این ترتیب، حکومت عراق که قصد داشت سه‌ روزه خوزستان را اشغال کند و به سرعت به اهداف خود برسد، با گذشت شش روز از آغاز هجوم و به‌ کار گیری بخش اعظم ارتش خود، نه تنها در اشغال استان خوزستان موفقیتی کسب نکرد؛ بلکه به‌ رغم اینکه افسران عراقی پیش‌بینی کرده بودند که خرمشهر را ظرف چند ساعت تصرف کنند، پشت دروازه‌های خرمشهر مجبور به توقف شده است؛ لذا با شکست طرح اولیه حکومت عراق (طرح پیروزی برق‌آسا)، در جنگ علیه جمهوری اسلامی که با از‌جان‌گذشتگی رزمندگان و بسیاری از مردم نقاط مرزی به خصوص مردم خرمشهر حاصل شد، صدام در هفتمین روز جنگ هماهنگ با پشتیبانان جهانی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل، پیشنهاد آتش‌ بس می‌دهد.

وقتی که صدام خواهان دموکراسی برای مردم ایران شد

عراق در جنگ یک هفته‌ای خود با ایران به تمام اهداف نظامی‌اش دست‌ یافته و اینک شرایط خود را برای آتش‌ بس و انجام مذاکرات مستقیم ارائه می‌دهد. ایران باید حق حاکمیت عراق بر شط‌العرب و سه جزیره کوچک را در تنگه هرمز به رسمیت بشناسد و به مردم ایران حقوق کامل دموکراتیک عطا کند.

چه بکشیم چه کشته شویم، تکلیف را عمل کرده‌ایم

دولت جمهوری اسلامی این پیشنهاد را نپذیرفت و امام خمینی (ره) اعلام کردند: صدام حسین دستش را دراز کرده که با ما مصالحه کند! ما با او مصالحه نداریم. یک آدمی که کافر است، مفسد است؛ مفسد را ما نمی‌توانیم با او مصالحه کنیم. ما تا آخر با آن‌ها جنگ خواهیم کرد و إن‌شاءالله پیروز خواهیم شد. تکلیف ما این است که از اسلام صیانت کنیم و اسلام را حفظ کنیم. کشته شویم، تکلیف را عمل کردیم، بکشیم هم تکلیف را عمل کردیم.

منابع

۱ـ مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

۲ـ خرمشهر در نبرد طولانی، جمعی از نویسندگان، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

پایان پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار