دستیار ویژه امور جامعه هدف بنیاد شهید مطرح کرد؛

دلالت اسناد مبنی بر عمدی بودن وقوع حادثه منا/ ضرورت پیگیری حقوقی ایران بابت شهادت حجاج

ثقفی در مراسم بزرگداشت شهدای منا گفت: متاسفانه دولت سعودی از ابتدا زیر بار کمیته حقیقت‌یاب نرفت و خودشان کمیته‌ای تشکیل دادند. تا امروز هم پاسخ روشنی پس از هفت سال ارائه نکرده‌اند.
کد خبر: ۵۴۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ - 01October 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همایش سراسری «لاله‌های سفید» ویژه بزرگداشت شهدای منا پیش از ظهر امروز (شنبه) با حضور حجت‌الاسلام «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، «سید صادق حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام «سید علی قاضی عسکر» تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم‌حسنی، «کامیار ثقفی» دستیار ویژه امور جامعه هدف بنیاد شهید و جمعی از مسوولان شهر ری در سالن شیخ صدوق در این حرم‌ مطهر برگزار شد.

سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این مراسم با اشاره به جایگاه شهدای حج اظهار داشت: این شهدا منعمین خدا و انتخاب شده هستند. یکایک این لب تشنگان جز آنچه خدا از ما خواسته چیزی نمی‌خواهند چرا که جان خود را در راه خدا داده‌اند.

دلالت اسناد مبنی بر عمدی بودن وقوع حادثه منا/ ضرورت پیگیری حقوقی ایران بابت شهادت حجاج

نواب افزود: تلخ‌ترین روز تاریخ حج برای همه، روز عید قربان حج سال ۱۳۹۴ بود. روحانی کاروانی می‌گفت طاقت ندارم از این راهرو بروم تعدادی از زائران کاروان از دنیا رفتند و خانواده آنان گریه می‌کنند، و من زمانی که از اینجا رد می‌شوم بی اختیار اشک می‌ریزم.

کامیار ثقفی دستیار ویژه امور جامعه هدف بنیاد شهید نیز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر زنده نگه داشتن یاد شهدای فاجعه منا اظهار کرد: گفته شده بین دو تا هشت هزار نفر از حجاج با لب تشنه به شهادت رسیدند که در این بین ۴۶۵ تن از شهدا مربوط به ایران اسلامی بود.

دستیار ویژه امور جامعه هدف بنیاد شهید افزود: شهدای عزیزی که به فیض شهادت نائل آمدند از پاکترین انسان‌های زمان خود بودند. از زمانی که مُحرم شدند و یا از زمانی که نیت حج کردند با اطاعت از فرامین الهی و حرام کردن حلال خدا به فرمان خدا نشان دادند می‌توان تسلیم محض فرمان خداوند بود.

ثقفی تصریح کرد: حج از این منظر یک رزمایش بزرگ است که نشان می‌دهد می‌توان بی آنکه معصوم بود تسلیم خداوند شد. شهدا طواف را در محضر خداوند انجام دادند. روزی گرفتن این شهدا در محضر خدا روزی گرفتنی متفاوت و نزد پروردگار بودن آنان به نوعی دیگر است و یکی از خصوصیاتی که به آن دست پیدا می‌کنند علاوه بر اینکه جایگاهشان در بهشت دیده می‌شود به وجهه الله نظر پیدا می‌کنند.

دستیار ویژه امور جامعه هدف بنیاد شهید ادامه داد: شهدا در جنت ماوا می‌گزینند. این‌ها دلگرمی‌ای برای خانواده‌های شهدا است. از این جهت است که شهادت را تبریک می‌گوییم چرا که بهترین نقطه‌ای است که انسان بدان می‌رسد.

ثقفی در خصوص مسوولیت دولت سعودی بیان کرد: مطالباتی که از سوی نظام و خاصه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شد تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی و اخذ مطالبات به حق خانواده شهدا و پرداخت دیه است. متاسفانه دولت سعودی از ابتدا زیر بار کمیته حقیقت‌یاب نرفت و خودشان کمیته‌ای تشکیل دادند. تا امروز هم پاسخ روشنی پس از هفت سال ارائه نکرده‌اند. در عین حال تعهدات دیگر را هم عملی نکردند. حادثه مشکوک بود و چند روز قبل هم حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به وقوع پیوست که آن هم محل تامل بود.

دلالت اسناد مبنی بر عمدی بودن وقوع حادثه منا/ ضرورت پیگیری حقوقی ایران بابت شهادت حجاج

دستیار ویژه امور جامعه هدف بنیاد شهید تصریح کرد: می‌گوییم کف موضوع بی مسوولیتی دولت سعودی است. اینکه چرا بیشترین تعداد شهدا از جمهوری اسلامی بوده و زمانی که حجاج ایرانی به گذرگاه رسیدند به وقوع پیوست. اتفاقاتی که در حین واقعه رخ داد مثل اینکه از دادن یک بطری آب هم دریغ شد و مدیریت واقعه از سوی گروه‌هایی می‌توانست صورت گیرد که نشد، بر عمدی بودن فاجعه منا صحه می‌گذارد. این موضوعات ضرورت پیگیری حقوقی موضوع را بیشتر کرده اما به دلیل نداشتن روابط دیپلماتیک نتوانستیم کار را جلو ببریم با اینکه ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل شد.

ثقفی گفت: همه شهدا در مسیر خدا و در راه کسب رضایت خدا بودند. هجمه‌های بسیاری در طول ۴۰ سال به انقلاب اسلامی شده است و نتوانستند آسیبی برسانند که این باعث تحیر دشمنان شده. ایمان و باور عملی به خداوند و مشاهده درست بودن وعده‌های خداوند، جایگاه انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد، البته آسیب کم نخوردیم که به واسطه نقاط ضعف ما بوده است. از این رو تبیین عظمت جمهوری اسلامی را رهبر معظم انقلاب اسلامی یک جهاد می‌دانند.

در پایان مراسم تعدادی از خانواده شهدای حج و منا با حضور مسوولان تقدیر شدند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها