رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراسم «یاد‌ها و نام‌ها»:

رونمایی از «دانشنامه روزشمار دفاع مقدس»/ تاریخ شفاهی ۴۰۰ تن از مدیران عالی جنگ تدوین شده است

سردار نائینی با اعلام خبر رونمایی از «دانشنامه روزشمار دفاع مقدس» گفت: در یک سال اخیر علاوه بر برگزاری تاریخ شفاهی ۴۰۰ تن از مدیران در سطوح عالی جنگ، تاریخ شفاهی دو تن از فرماندهان گردان رزمی و ۴۰۰ تن از خط شکنان نیز انجام شده است.
کد خبر: ۵۴۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ - 02October 2022

رونمایی از «دانشنامه روزشمار دفاع مقدس»/ تاریخ شفاهی ۴۰۰ تن از مدیران عالی جنگ تدوین شده استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، چهارمین همایش «یاد‌ها و نام‌ها» پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار «مصطفی ایزدی» فرمانده قرارگاه سایبری ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سرتیپ پاسدار «حاج علی فضلی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده دوران دفاع مقدس، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی (رحیم) صفوی» رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی و دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا و فرماندهان، حجت الاسلام «عبدالله حاجی‌صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار «احمد غلامپور» فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس و سردار سرتیپ پاسدار «محسن رفیق‌دوست» از فرماندهان دوران دفاع مقدس، سردار سرتیپ «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرماندهی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و جمعی از امیران ارتش و سپاه و راویان، نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این برنامه اظهار داشت: امروز میزبان شش خانواده سرداران سپاه و یک سردار جهاد سازندگی هستیم که در یک سال اخیر از وجود آنان محروم شده‌ایم که البته در این مراسم از این فرماندهان و مدیرانی که اهتمام ورزیده و ما را در روایت‌های شفاهی برای پربار کردن گنجینه مرکز یاری کردند تجلیل می‌شود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: در ادامه تدوین و در راستای ارائه روایت‌های صحیح بستر مناسب برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ۶۰ فرمانده شاخص فراهم شد که در یک سال اخیر علاوه بر برگزاری تاریخ شفاهی ۴۰۰ تن از مدیران در سطوح عالی جنگ، تاریخ شفاهی دو تن از فرماندهان گردان رزمی و ۴۰۰ تن از خط شکنان نیز انجام شد که بخشی از کار گفت‌وگو با روحانیون شاخص دفاع مقدس است که نقش ویژه در فرماندهی جنگ داشتند.

سردار نائینی ادامه داد: یک منبع منحصر به فرد در پژوهشگاه دفاع مقدس و گنجینه اسناد فرماندهان داریم که با پایان رساندن تاریخ شفاهی ۴۰۰ فرمانده شاخص و دو هزار فرمانده گردان‌های رزمی، بی‌بدیل‌ترین گنجینه جمع‌آوری شده خواهد شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بیان داشت: ۲۳۳ اثر پژوهشی، اسنادی و صوتی امروز رونمایی خواهد شد. این آثار شامل ۵۱ کتاب با دارا بودن ۱۰ اثر جدید از فرماندهان تاریخ شفاهی، ۱۰ جلد روزشمار جدید و سه جلد روزشمار پس از جنگ، ۱۱ عنوان کتاب تخصصی از جمله پنج اثر ترجمه شده،‌هستند؛ همچنین چندین اطلس و کارنامه نبردها، شناسنامه تعدادی از لشکر‌ها در حوزه مطالعات نظامی، کارنامه دو جلدی نقش جهاد در دفاع مقدس، کتاب دو جلدی مسائل اساسی جنگ از آثار امروز است که بنا به رونمایی آنها داریم؛ در ادامه نیز از ۴۰ کتاب صوتی، ۱۴۲ کتاب سندی، ۱۲۳ دفتر راوی نیز رونمایی خواهد شد.

سردار نائینی تصریح کرد: پژوهشگران مرکز از سه منبع گنجینه اسنادی، روایت فرماندهان و روایت مستند راویان توامان بهره می‌برند که سه جلد فصلنامه «نگین» به آسیب شناسی حوزه روایت پرداخته است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: این مرکز علاوه بر توصیف تاریخی حوادث مبتنی بر تببین و چرایی جنگ و پاسخ به سوالات مخدوش و دروغ‌های پراکنده شده معطوف بوده و تلاش شده به حوزه تولید دانش و دستاورد‌های دفاع مقدس پرداخته شود. مرکز اسناد یک نقشه راه در چهارچوب مقاطع مختلف دفاع مقدس و برگرفته از نظام مسائل و موضوعات در اختیار دارد که از دو هزار و ۷۰۵ پروژه تعریف شده در نقشه جامع، ۸۵۰ پروژه فعال و جاری داریم.

سردار نائینی افزود: پژوهش در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس متوقف بر هشت سال جنگ نبوده است لذا این گنجینه نقش مهمی در تقابل با روایت‌سازی از روی غفلت یا فراموشی و یا اغراض سیاسی بر عهده دارد. امروز مشکلی برای دسترسی پژوهشگران به اسناد و کمک به تولید آثار وجود ندارد و به طور جاری این ارتباط با مجموعه‌های مرکز برقرار است. «سامانه جامع ثبت و ساماندهی و صوت و متنی گنجینه دفاع مقدس» طرح‌ریزی شده و «دانشنامه روزشمار دفاع مقدس» در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار