رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

رویکرد صرف توصیفی را به سمت کار‌های تبیینی و تحلیلی تغییر داده‌ایم

سردار نائینی گفت: در دوره جدید مدیریت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سعی شده است تا کار‌های بسیار موفقی که در ۳۰ سال گذشته آغاز شده را سرعت دهیم و در عرصه‌های جدید نیز ورود پیدا کنیم.
کد خبر: ۵۴۱۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵ - 24August 2022

رویکرد صرف توصیفی را به سمت کار‌های تبیینی و تحلیلی تغییر داده‌ایمبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، به همراه سردار دریادار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، صبح امروز (چهارشنبه) از ساختمان مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دیدار کردند.

سردار «علی‌محمد نائینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن خوشامدگویی به حاضرین در این جلسه اظهار داشت: این نشست قطعاً برکات فراوانی را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و برای همه فعالان عرصه پژوهش و تبیین و ترویج در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سرلشکر باقری هم جایگاه مرکز را به‌ خوبی می‌شناسد و هم اهمیت پژوهش را برای رسیدن به یک روایت مستند، مستدل و معیار برای تبیین و ترویج می‌داند، گفت: سخنرانی عالمانه و محققانه بسیار خوب و جامع شما در دوسالانه شهید سلیمانی در موضوع اهمیت پژوهش در این عرصه است که بسیار عالی بود و دستور کار مرکز است و ما جلسات متعددی را پیرامون آن مباحث و مطالباتی که داشتید برگزار کردیم و انصافاً هم کاربردی بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه مرکز دوره‌های مختلفی را داشته است؛ عنوان کرد: دوره شکل‌گیری مرکز عمدتاً در دوران دفاع مقدس بوده و دست‌اندرکاران بر ثبت و ضبط حوادث متمرکز بودند و این گنجینه محصول آن دوره است. سپس تلاش‌های بسیار مؤثر در جهت تکمیل و سازمان‌دهی این گنجینه و همچنین گویا کردن این اسناد با روش‌های کاملاً فناورانه و به‌روز انجام شد.

وی افزود: در مرحله بعدی این مرکز سعی کرد به عرصه‌های پژوهشی ورود کند. پژوهش‌هایی منحصربه‌فرد که با استفاده از این اسناد، تدوین شد. در واقع یک نقشه جامع پژوهشی تعریف شد و گونه‌های مختلف پژوهشی در آن دیده شد.

سردار نائینی گفت: در دوره جدید و در مدیریت بنده سعی شده است تا کار‌های بسیار موفقی که در ۳۰ سال گذشته شکل گرفته است را سرعت دهیم و در عرصه‌های جدید ورود پیدا کنیم؛ بنابراین ما تغییراتی را در این دوره داشتیم.

۹۰ درصد نوار‌های زمان جنگ گویاسازی و وارد سامانه شده است

وی با تأکید بر اینکه در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس رویکرد صرف توصیفی را به سمت کار‌های تبیینی و تحلیلی تغییر داده‌ایم، تصریح کرد: در حوزه ترویجی و روایتگری به مجموعه‌های مختلف کمک کرده‌ایم و گویاسازی اسناد دفاع مقدس را سرعت داده‌ایم. تقریباً حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نوار‌های زمان جنگ گویا و پیاده شده بود، اکنون ۹۰ درصد گویا و پیاده شده، چک و کنترل شده و وارد سامانه جامع شده است و قابل بهره‌برداری است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه تعداد پژوهشگران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزایش یافته است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته محقق و پژوهشگری که کار می‌کرده یا راوی جنگ بود و خودش در تهیه این اسناد دست داشت و می‌توانست از این اسناد استفاده کند و عمدتاً پژوهش‌ها معدود به راویان مرکز بود، اما اکنون تقریباً ۲۰۰ نفر محقق و پژوهشگر با مرکز ارتباط دارد، تعداد پژوهش‌های مرکز حدود ۴۰ عنوان بوده است، الآن حدود ۵۶۰ عنوان قرارداد پژوهشی فعال در مرکز داریم و پرسنل مرکز هم الآن حدود دو برابر شده است. توفیقاتی هم اگر وجود دارد همه ناشی از حمایت بی‌دریغ فرمانده کل سپاه بوده است.

وی افزود: علاوه بر سرعت دادن به گویاسازی اسناد، تاریخ شفاهی فرماندهان که محدود به ۲۲ نفر بود به ۴۷۰ نفر فرمانده شاخص افزایش دادیم. همچنین در تاریخ شفاهی حوزه‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفت، تمام افراد شاخص در حوزه تخصصی در ۱۷ رسته تخصصی شناسایی شدند و تقریباً ۸۰ درصد افراد شاخص، فرماندهان قرارگاه‌ها، فرماندهان لشکر‌ها و مسئولین واحد‌های تخصصی قرارگاه‌ها و فرماندهان تیپ‌ها تاریخ شفاهی‌شان انجام شده است.

سردار نائینی اظهار کرد: اخیراً هم ۲ هزار فرمانده گردان بر اساس اسناد شناسایی کردیم و در استان‌ها با حضور فرمانده لشکر زمان جنگ تیم سیار می‌رود و تاریخ شفاهی آن‌ها را برگزار می‌کند.

تاریخ شفاهی، مکمل پژوهش‌های اسنادی و پژوهش‌های متنی مرکز است

وی با تأکید بر اینکه تاریخ شفاهی که امروز در مرکز شکل گرفته است یک کار کاملاً پژوهشی مکمل پژوهش‌های اسنادی و پژوهش‌های متنی ما است، بیان کرد: امروز تاریخ شفاهی فرماندهان آن گنجینه‌ای را که از دوران دفاع مقدس داشته‌ایم، تکمیل کرده است، روایت فرماندهان در کنار روایت‌های اسنادی که بسیار مهم است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه قلمرو کار در این مرکز توسعه داشته است، دراین‌باره توضیح داد: با سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سردار فدوی بحث‌های زیادی داشته‌ایم، سپاه یک تجربه موفقی به نام ضبط و ثبت حوادث دوران دفاع مقدس داشته است منتها متأسفانه در این مرکز در این هشت سال جنگ و بعد از جنگ هم همه پژوهش‌ها متمرکز بر همین بوده و با رَند‌های جدید این مرکز بعد از جنگ خیلی کار نداشته و درگیر نبوده است. آن تجربه باید در میدان‌های جدید مجاهدت و در مأموریت‌های جدید، در حوزه امنیت، در حوزه جبهه مقاومت، در سازندگی و در جا‌های مختلف، در مردمیاری تعمیم پیدا می‌کرد.

وی افزود: ما این طرح را تبدیل به الگو کردیم و اکنون در بخش‌های مختلف تاریخ شفاهی، دوستانی که در بخش‌های مختلف سپاه کار کردند داریم تاریخ شفاهی‌شان را می‌گیریم. فرماندهان شاخص نیروی زمینی که در جبهه مقاومت بودند تاریخ شفاهی‌شان گرفته شده است البته این‌ها قابل‌انتشار نیست، ما داریم گنجینه را تکمیل می‌کنیم.

روند انتشار روزشمار‌ها با همان کیفیت و متدولوژی دو برابر شده است

سردار نائینی اشاره کرد: علاوه بر این، در حوزه روزشمار‌ها که ۶۷ عنوان برای هشت سال و ۲۰ ماه قبل از جنگ تعریف شده است؛ طی چند سال گذشته روند انتشار این روزشمار‌ها با همان کیفیت و متدولوژی دو برابر شده است یعنی تعداد روزشمار‌ها ۴۷ تا شده است. همچنین تمام روزشمار‌های زمان جنگ الآن قرارداد دارد، ما اصلاً روزشماری نداریم که قرارداد نداشته باشد، پژوهشگر آن مشخص شده است، قرارداد دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه این ایده موفق را به سی سال بعد از جنگ هم تعمیم داده‌ایم، گفت: یعنی ما الآن روزشمار تحولات انقلاب اسلامی را در دست انتشار داریم، تقریباً هر فصلی یک روزشمار مثلاً ۸۸ چهار جلد روزشمار دارد، جلد اول همین چند روز پیش رونمایی شد.

وی با تأکید بر اینکه گروه مطالعات اجتماعی را در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس توسعه داده‌ا یم، اظهار کرد: در حال حاضر سالی پنجاه، شصت عنوان کار در این حوزه منتشر می‌کنیم. صد و ده، بیست نفر از فرماندهان شاخصی داریم که به شهادت رسیدند و برای این‌ها تقریباً هیچ کاری نشده است. ما باید برای شهیدان بزرگواری همچون احمد کاظمی و نورعلی شوشتری اقداماتی همانند فرماندهان که در حال انجام تاریخ شفاهی‌شان هستیم انجام می‌دادیم، اسنادی هم که در اختیار داریم بسیار پربار است. الآن تیم‌های تحقیقاتی دارند روی اسناد کار می‌کنند و با مصاحبه‌های تکمیلی حدود ۱۱۰ سردار برجسته شهید داریم که قرار است برایشان آثاری تولید شود.

سردار نائینی در خصوص اقداماتی که در حوزه لشکر‌ها در حال انجام است گفت: وقتی‌که می‌گوییم لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) یا ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) یا رسته لجستیک، این لشکر در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یک کتاب شناسنامه دارد، یک کتاب کارنامه دارد، یک کتاب اطلس دارد، تاریخ شفاهی فرماندهان شاخصش را دارد و نهایتاً نبرد‌های خاصی که به‌صورت برجسته نقش‌آفرین بوده است.

در هر استانی حدود ۲۰ تا ۲۵ پروژه تعریف کرده‌ایم

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در استان‌ها عنوان کرد: در هر استانی تقریباً حدود ۲۰، ۲۵ پروژه تعریف کرده‌ایم، محققین استان‌ها را پای‌کار آوردیم، کارگاه گذاشتیم، آموزش دادیم و مجموع این کارها، در قالب یک نقشه جامع پژوهشی است که در آن نقشه جامع پژوهشی حدود ۲ هزار اثر پیش‌بینی‌شده است که حدود ۵۶۰، ۷۰ پروژه فعال داریم، ۱۷۰، ۸۰ پروژه هم قبلاً انجام شده است، بقیه این‌ها هم به‌ تدریج دارد فعال می‌شود و الآن هم خروجی مرکز به‌این‌ترتیب است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس متذکر شد: اگر در گذشته در پنج سال پیش متوسط در هرسال سه، چهار اثر تولید می‌شده است الآن در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هر هفته یک اثر رونمایی می‌شود و این اثر هم نسخه الکترونیکی‌اش روی تارنمای مرکز است و هم نسخه کتاب صوتی‌اش بلافاصله صوتی می‌شود. در واقع ۶۰ عنوان کتاب‌های خوب مرکز که پرمخاطب بوده است و نوبت‌های مختلف چاپ داشته است از سال گذشته به کتاب‌های صوتی تبدیل شده‌اند مخاطبان فراوانی هم دارند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها