ولید جنبلاط: لبنان به قدرت دفاعی حزب‌الله نیازمند است

رئیس حزب سوسیالیست ترقی‏خواه لبنان اعتراف کرد که جنبش حزب‌الله قدرت پهپادی بالایی دارد و لبنان به قدرت دفاعی این جنبش نیاز دارد.
کد خبر: ۵۴۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶ - 04October 2022

ولید جنبلاط: لبنان به قدرت دفاعی حزب‌الله نیازمند استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، ولید جنبلاط رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» (سوسیالیست ترقی‏خواه) لبنان که مواضع ضد مقاومت در این کشور دارد، امروز سه‌شنبه به قدرت پهپاد‌های جنبش حزب الله اذعان کرد.

جنبلاط در مصاحبه با شبکه خبری «ال. بی. سی» لبنان درباره تن دادن رژیم صهیونیستی به مطالبات حزب الله در خصوص مرزبندی دریایی گفت: پهپاد‌های حزب الله و نیاز اروپا به گاز، کارساز بود. لبنان به قدرت دفاعی حزب الله نیازمند است».

وی با این ادعا که سیستم دفاعی حزب الله باید تحت نظارت دولت لبنان قرار داشته باشد، اذعان کرد: حزب الله از رهگذر تجریه ترسیم [مرز‌های دریایی] ثابت کرد که در دیپلماسی نیز مهارت دارد».

این سیاستمدار لبنانی با بیان اینکه حزب الله نماینده یک قشر از لبنان است و منزوی کردن آن، ممکن نیست، درباره تشکیل کابینه در این کشور هم گفت: ما در دولت شرکت نخواهیم کرد.

جنبلاط با بیان اینکه انکار وجود حزب الله، اشتباه محاسباتی است، تصریح کرد: من نسبت به روند مرزبندی دریایی، خوشبین هستیم. ما چیزی را به دست آوردیم که نبیه بری طی ۱۰ سال در پی آن بود. ما میدان قانا را به دست آوردیم».

در همین ارتباط، الیاس بوصعب معاون رئیس پارلمان لبنان بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه) درباره مذاکرات غیر مستقیم با رژیم موقت صهیونیستی درباره ترسیم مرز‌های دریایی گفت که مواضع و دیدگاه‌های واحد و قوی لبنان باعث شد که نتایج خوبی در مذاکرات حاصل شود.

وی با بیان اینکه لبنان در میدان «قانا» به صورت کامل به حق خود رسیده است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم ه پاسخ نهایی هفته جاری به دست ما برسد و پس از آن، موضع واحد لبنان در قبال گزارش نهایی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت، شنبه هفته جاری با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در کاخ «بعبدا» دیدار کرد تا طرح پیشنهاد این کشور برای حل و فصل اختلاف مرزی در بستر دریا با رژیم صهیونیستی، را ارائه دهد.

عون نیز پس از دریافت پیشنهاد کتبی آمریکا با «نبیه بری» رئیس پارلمان و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان تماس تلفنی برقرار کرد تا با آن‌ها در خصوص محتوای پیشنهادات آمریکا و چگونگی پاسخ به آن در سریع‌ترین زمان ممکن گفتگو کند.

رئیس‌جمهور لبنان در تاریخ چهارم مهر ماه پیش‌بینی کرده بود که «عاموس هوچشتاین» میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرز‌های دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی، تا اواخر هفته پاسخ کتبی در این خصوص ارائه کند.

پیش از این، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت اربعین امام حسین (علیه السلام) به تل‌آویو هشدار داده بود که که مقاومت هرگز از حقوق لبنان کوتاه نخواهد آمد و اجازه برداشت گاز از میدان «کاریش» را به رژیم صهیونیستی نمی‌دهد.

سید حسن نصرالله در سخنانش تاکید کرده بود که: «اجازه استخراج نفت و گاز از میدان کاریش را تا قبل از اینکه لبنان به خواسته‌های بر حق خود برسد، نمی‌دهیم. مقامات صهیونیست گفتند که استخراج از کاریش را از ماه سپتامبر آغاز خواهند کرد، اما آن را به عقب انداختند. آغاز استخراج گاز از میدان کاریش خط قرمز ماست. تمامی تهدیدات دشمن هیچ تأثیری بر ما ندارد چشممان بر کاریش است و موشک‌هایمان به سمت میدان کاریش نشانه رفته است».

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها