مقام ارشد لبنان:

در توافق مرزبندی، عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در کار نیست

معاون رئیس پارلمان لبنان با اشاره به فرصت بزرگی که بعد از توافق مرزبندی در اختیار این کشور قرار می‌گیرد گفت: این توافق بدون هیچگونه مشارکت سیاسی یا عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۵۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳ - 15October 2022

مقام ارشد لبنان: در توافق مرزبندی عادی‌سازی با اسرائیل در کار نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان شب گذشته در سخنانی درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده مرزبندی دریایی این کشور با فلسطین اشغالی و موافقت طرف‌های مربوطه برای انجام توافق در این زمینه، اظهار داشت: انتظار می‌رود نامه‌های امضا شده از سوی دو طرف درباره توافق مرزبندی طبق سازوکار تعیین‌شده در هفته آخر اکتبر تحویل داده شود.

بوصعب در گفت‌وگو با یورو نیوز درباره تضمین‌هایی که حق لبنان را بعد از امضای رسمی توافق مرزبندی و در صورت بازگشت «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب لیکود رژیم صهیونیستی به منصب نخست‌وزیری این رژیم که مخالف توافق مذکور بوده و وعده لغو آن را داده، حفظ می‌کند افزود: می‌نمی‌خواهم وارد اختلافات داخلی اسرائیلی‌ها شوم، اما آن‌ها با انتخابات زودهنگام روبرو هستند و طبیعی است که نتانیاهو لحن صحبت‌های خود را تند و از «یائیر لاپید» نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی انتقاد کند؛ زیرا هر یک از آن‌ها می‌خواهند که بیشترین میزان رای را به دست بیاورند.

معاون رئیس پارلمان لبنان ادامه داد: آنچه می‌خواهم بگویم این است که نتانیاهو در زمان نخست‌وزیری خود نیز شاهد مذاکرات غیرمستقیم لبنان و اسرائیل بود و از نکاتی که قبلا توسط لبنانی‌ها رد شده بود آگاهی داشت؛ اما نکته جدید امروز آن است که بعد از امضای توافق فرصتی پیش روی اسرائیلی‌ها برای صادرات گاز به اروپا وجود دارد و تل‌آویو می‌داند که این مسئله فرصت اقتصادی بسیار مهمی برای آن محسوب می‌شود؛ به ویژه با توجه به نیاز فوری اروپا به انرژی.

این مقام لبنانی ادامه داد: بسیاری، از جمله خود من این توافق را تاریخی توصیف کردیم و برای نخستین بار بحث از تعیین مرز‌ها بین دو طرفِ دشمن است. ما اسرائیل را دشمن خود می‌دانیم؛ دشمنی که زمین‌های لبنان را غصب کرده و هر زمانی که صحبتی درباره لبنان و اسرائیل می‌شنیدیم این صحبت‌ها حول اخبار جنگ بود. امروز برای نخستین بار ما موفق شدیم در مسئله مرزبندی به یک توافق دست یابیم؛ بدون اینکه بحث مشارکت سیاسی یا عادی‌سازی میان دو طرف در میان باشد. این توافق لبنان را از ثبات و آرامش برخوردار می‌کند و مصلحت همه طرف‌ها در این است که به توافق مذکور احترام بگذارند؛ چرا که جایگزین این توافق، هرج و مرج است.

بوصعب در پاسخ به سوالی درباره مطالعه انجام شده توسط شرکت حفاری توتال فرانسه تاکید کرد: پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود، ۱.۷ تریلیون متر مکعب گاز در میدان قانا در مقابلِ ۱.۲ تریلیون متر مکعب گاز در میدان کاریش وجود دارد؛ بر عکس اظهارات وزارت انرژی رژیم صهیونیستی که گفته بود ممکن است میدان قانا کاملا خشک باشد.

وی افزود: هیچکس نمی‌تواند قبل از شروع فرآیند واقعی اکتشاف انرژی مقدار آن را مشخص کند، اما بررسی‌های انجام شده توسط شرکت توتال که نتایج آن قبلا اعلام شده بود نشان می‌دهد میدان قانا ۱.۷ تریلیون متر مکعب گاز دارد؛ درحالی که ۲.۲ تریلیون متر مکعب گاز در میدان کاریش است، به طوری که ۱.۱ تریلیون در کاریش شمالی و ۱.۲ تریلون در کاریش جنوبی واقع شده و البته هنگام انجام عملیات حفاری میزان واقعی انرژی مدفون در میادین مذکور مشخص می‌شود.

معاون رئیس پارلمان لبنان در ادامه نیاز اروپا به یافتن جایگزین منبع انرژی روسیه را تسهیل‌کننده توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی دانسته و تاکید کرد: آنچه در اروپا در حال رخ دادن است به لبنان فرصت بزرگی برای تکمیل این توافق و کسب حقوق کامل خود داده است.

بوصعب درباره اینکه چه کسی از ثروت‌های دریایی لبنان محافظت خواهد کرد و اجازه سرقت آن را نمی‌دهد اظهار داشت، اکنون اوضاع با قبل فرق داشته و لبنان زیر ذره بین است و هرکس به دنبال سرقت ثروت‌های کشور باشد قطعا مجازات خواهد شد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان پنجشنبه شب بعد از نهایی شدن پیش‌نویس توافق مرزبندی بین این کشور و رژیم صهیونیستی گفت که با نسخه نهایی توافق ترسیم مرز‌های آبی جنوبی موافقت کرده است.

بعد از موافقت لبنان و رژیم صهیونیستی درباره نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزبندی دریایی، این توافقنامه در آستانه ورود به مرحله عملیاتی قرار دارد. همچنین پس از شروع مراحل اجرایی مربوط به تدوین نهایی اسنادی که باید به امضای نمایندگان دو طرف با مشارکت آمریکا و سازمان ملل متحد برسد، رسما انجام این توافق اعلام خواهد شد. برخی منابع خبری گزارش می‌دهند که احتمالا تا اواخر اکتبر توافق مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی رسما در منطقه «راس الناقوره» به سرانجام برسد.

اطلاعات نشان می‌دهد که هیئت لبنانی در این منطقه در یک اتاق دیگر یک سند جداگانه از توافق مذکور را امضا کرده و آن را تحویل فرستاده آمریکایی می‌دهد و طرف صهیونیستی نیز به همین شکل عمل خواهد کرد. بر این اساس همانطور که طرف لبنانی پیشتر تاکید کرده بود هیچگونه دیدار مستقیمی میان هیئت‌های لبنانی و اسرائیلی صورت نخواهد گرفت. این درحالی است که صهیونیست‌ها تلاش زیادی برای دیدار با هیئت لبنانی و امضای مستقیم توافقنامه مرزبندی انجام داده بودند تا از این امر به عنوان تبلیغات انتخاباتی برای خود استفاده کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها