وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فرهنگیان استان قزوین؛

در نظام تعلیم و تربیت نگاه ما به متربی باید نگاه ریشه‌ای باشد

نوری گفت: در نظام تعلیم و تربیت نگاه ما به متربی باید نگاه ریشه‎ای باشد، اما حتی به نگاه سوژه‌ای هم نرسیده‌ایم.
کد خبر: ۵۴۹۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱ - 05October 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش در دیدار با جامعه فرهنگیان استان، عصر امروز (چهارشنبه) ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسگری (ع) اظهار داشت: این امام مظلوم و شیعیان را در منطقه ای نظامی در محاصره قرار داده بودند و هفته ای دوبار امام موظف بود خود را به حکومت معرفی کند و به امام حسن عسکری اجازه داده نشد به حج مشرف شوند.

وی گفت: یاد شهدا و بزرگان شهر قزوین شهید رجایی، ابوترابی، بابایی، یاد صابران سرلشگر لشگری و یاد معلمین معمار و معیار شهید چگینی، مرحوم هجرتی، را گرامی می داریم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: استان قزوین ظرفیت های بسیار خوبی دارد. از اینکه سال تحصیلی را در استان به خوبی آغاز کردید از مجموعه آموزش و پرورش استان تقدیر می کنیم.

نوری عنوان کرد: آموزش و پرورش ظرفی است که باید شایسته و متعالی حکمرانی تربیتی در آن پیاده شود. در این حکمرانی باید در ابتدا متربی دیده شود.

وی افزود: همیشه در برنامه های خود، تجویزی و دستوری از بالا به پایین دیده شده است. در نظام تعلیم و تربیت نگاه ما به متربی باید نگاه خمیرمایه ای باشد. ما حتی به نگاه سوژه ای هم نرسیده ایم. برخی موفقیت های جامعه به دلیل تلاش برخی معلمان است که نگاه آنها به متربی از بعد انسان شناسی است. دین اسلام می گوید اجازه دهید کودک، خودش دنیای اطراف را کشف کند که متاسفانه این اجازه از کودک سلب می شود هر چند گهگاهی نگاه سوژه ای نیز به فرزندان داریم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: لطافت طبع و کارشناسی عمل کردن نیاز به دستورالعمل ندارد. همکاران، دانش آموز را دریابید. آموزش و پرورش ظرفی است که باید اولیا را نیز به یاری خود بیاورد و از ظرفیت آنها برای حکمرانی تربیتی استفاده شود.

وی اضافه کرد: خانواده ها سرمایه زندگی خود را به دست ما سپرده اند و اتفاقی که افتاده باعث می شود که مرجع وی نه مدرسه و معلم و نه خانواده شود بلکه رسانه مرجع وی می شود.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اینها الگوهای راهبری هستند که در نظام تعلیم و تربیت برای حکمرانی تربیتی باید رعایت شود. این الگوی راهبری، مانند کنترل استراتژیک است. ما یک ارتباط دو سویه موثر را باید با دانش آموزان تجربه کنیم. نقد جدی از سوی معلم را می پذیریم و با صداقت پاسخ می دهیم. شهید رجایی برای تربیت معلم اقداماتی انجام داد که تا امروز هیچ کسی انجام نداده است. بحث حکمرانی متعالی تربیتی باید با جدیتی پیگیری شود.

نوری با اشاره به مشکلات بیان شده از سوی مدیران مدارس استان تصریح کرد: ۱۷۰۰ نفر رهیار تحول فعال شده اند تا شاخص های مدرسه ای را تکمیل کنند. هر مدرسه و دانش آموز برنامه متفاوتی نیاز دارد و برای دستیابی به این شاخص ها برنامه های مختلف لازم داریم که باعث افزایش تضارب آرا و ایجاد خلاقیت در امور مدارس می شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تحول بنیادین، معلم است. ۲۰۰ هزار متر مربع به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافت. آموزش و پرورش و دانش آموزان و دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا بسیار آسیب دیدند. اما عالمانه و عامدانه مدارس را بازگشایی کردیم و مدارس باید به صورت حضوری برگزار شود.

وی افزود: در طول کرونا بدون محدودیت دانش آموزان در فضای مجازی قرار گرفتند و این را به دانش آموزان و اولیا منتقل کنید که نوک تیز حملات دشمن دانشگاه هایی هستند که بیشترین آمار را در حوزه های دانش بنیان داریم. با این برآیند، مدارسی که به دانشگاه های دانش بنیان وصل هستند در معرض آسیب جدی هستند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رتبه بندی معلمان آغاز شده، سامانه ها به روز رسانی شده است. معلم را باید توانمند کرد منظور آموزش های کلیشه ای نیست کار معلمی را جدی بگیریم چرا که این جدیت یک اصل مهم است و ما با جدیت دنبال امور معلمان هستیم.

نوری گفت: حکمرانی تربیتی به دلیل این است که دانش آموز را درک کنیم چرا که ما برای درک و کمک به دانش آموز کنار هم هستیم. در شرایط کنونی به دلیل اینکه دشمن متوجه شد که ما در نظام آموزش و پرورش در فناوری اطلاعات از نظر علمی رشد جهانی داشتیم به دنبال تضعیف دانش آموز هستند. دشمن به دنبال مهسا امینی و حجاب نیست. اینها دستاویز است و از همان بدو انقلاب به دنبال تجزیه ایران هستند تا ایران را بالکانیزاسیون کنند و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این امر بسیار تذکر دادند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار