رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد؛

آغاز قریب‌الوقوع «ماموریت غیرنظامی» در مرز ارمنستان و آذربایجان

امانوئل مکرون گفت: «ماموریت غیرنظامی» اتحادیه اروپا در امتداد مرز بین دو کشور واقع در قفقاز جنوبی در آینده نزدیک انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۴۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ - 07October 2022

آغاز قریب الوقوع «ماموریت غیرنظامی» در مرز ارمنستان و آذربایجانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رئیس اتحادیه اروپا و رئیس جمهور فرانسه روز جمعه گفتند که یک هیات نظارتی از اروپا در مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر خواهد شد.

به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» شارل میشل» رئیس اتحادیه اروپا و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس اروپایی در شهر «پراگ» دیدار کردند.

ماکرون بعد از این نشست از آغاز قریب الوقوع «ماموریت غیرنظامی» اتحادیه اروپا در امتداد مرز بین دو کشور واقع در قفقاز جنوبی را اعلام کرد. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت که هدف از این کار اعتمادسازی و تسهیل کار کمیسیون ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تعیین مرزهاست.

اتحادیه اروپا و دولت ارمنستان این موضوع را در بیانیه‌های مشابهی تایید کردند. این ماموریت در ماه اکتبر به مدت حداکثر دو ماه آغاز خواهد شد.

علی‌اف پس از سخنرانی در این نشست گفت که باکو و ایروان در حال نزدیک شدن به دستیابی به چنین معاهده‌ای هستند. او گفت که ممکن است این معاهده قبل از پایان سال جاری امضا شود. پاشینیان نیز گفته که به دنبال توافق صلح است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان را متعهد می‌کند تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

تنش‌ها در امتداد مرز‌های بین دو کشور در هفته‌های اخیر به درگیری‌های گسترده‌ای تبدیل شد که دستکم ۲۸۰ نظامی از هر دو طرف کشته شدند.

خست وزیر ارمنستان روز جمعه در توییتی در زمینه دیدار خود با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در روز پنجشنبه در شهر «پراگ» اشاره کرد و از عدم توجه سران باکو به پبشنهاد تازه ارمنستان خبر داد.

نیکول پاشینیان در توییت خود نوشت: «بار دیگر پیشنهاد خود را در مورد رفع انسداد کلیه خطوط ارتباطات منطقه‌ای مطرح کردم. جمهوری آذربایجان باز هم جواب مثبت نداد. تکرار می‌کنم، ارمنستان آماده رفع انسداد کلیه ارتباطات منطقه‌ای با احترام کامل به حاکمیت و قانون است.»

انتهای پیام/ ۳۷۱ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار