یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

عدم تمکین به قانون، محل مسامحه نیست

بررسی دقیق و موشکافانه علت فوت «مهسا امینی»، جایی برای مسامحه بیشتر با افرادی که به‌جای تمکین به قانون، می‌خواهند از کف خیابان و ایجاد اغتشاش و ناامنی مطالبات خود را پیگیری کنند، باقی نمی‌گذارد.
کد خبر: ۵۴۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۳ - 09October 2022

عدم تمکین به قانون، محل مسامحه نیستگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ ضرورت عمل به قانون، موضوعی است که همیشه باید مورد توجه جامعه اعم از مردم و مسئولان باشد؛ خصوصاً در شرایطی که عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود، قانون را زیر پا گذاشته و کشور را به ناامنی می‌کشانند.

سال ۱۳۸۸ وقتی برخی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، نتایج انتخابات را قبول نکردند و برای رسیدن به اهداف خود، نظام انتخاباتی کشور، شورای نگهبان قانون اساسی و در یک کلام «قانون اساسی» را زیر سوال بردند و دست به ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور زده و خواستار ابطال انتخابات شدند، بخشی از سخنان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) مورد توجه قرار گرفت که فرموده‌ بودند: «غلط می‌کنی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد» و این سخنان ایشان، این‌ روز‌ها هم که برخی می‌خواهند بدون تمکین به قانون، کشور را به آشوب و ناامنی بکشانند، باز هم بر سر زبان‌ها افتاده است.

طبیعتاً این سخنان صریح حضرت امام خمینی (ره) پاسخی قاطع به کسانی است که می‌خواهند بدون تمکین به قانون اساسی، با انواع و اقسام تهمت‌ها و دروغ‌ها، حرمت قانون را از بین برده و امنیت کشور را زیر سوال ببرند تا از این طریق، به اهداف خود دست یابند؛ البته نباید از این سخن امام خمینی (ره) این تعبیر غلط را داشت که اگر فرضاً قانونی هم دچار نقص بود و جای انتقاد و اصلاح در آن وجود داشت، کسی خصوصاً از خواص و نخبگان حق ندارد در فضایی منطقی و عقلایی، از آن انتقاد کند تا آن قانون اصلاح شود؛ بلکه همان‌گونه که بر اساس شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، «آزادی» در نظام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک مؤلفه شناخته می‌شود، آزادی بیان برای انتقاد سازنده و دلسوزانه وجود دارد اما فضایی که برخی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خصوصاً در روز‌های اخیر، از طریق ایجاد آشوب و ناامنی در کشور ایجاد کرده‌اند، دقیقاً حکایت از رفتار دیکتاتورمآبانه این افراد دارد حال این‌که همین افراد، نظام را به دیکتاتوری هم متهم می‌کنند!

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر ضرورت تمکین همه گروه‌های جامعه به قانون تأکید داشته و دارند. ایشان سال ۱۳۸۸ در پی قانون‌شکنی برخی از کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری، مقتدرانه در مقابل خواسته بی‌منطق آن‌ها یعنی ابطال انتخابات ایستادند و سال‌ها بعد سخنانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شد، مبنی بر این‌که «ابطال یعنی زدن تو دهن مردم! ۴۰ میلیون آدم آمدند پای صندوق رأی دادند، من بگویم شما غلط کردید رأی دادید؟».

این‌روز‌ها هم که دوباره عده‌ای سعی می‌کنند تا کشور را به بهانه فوت یک دختر جوان به آشوب بکشانند نیز مسئله ضرورت تمکین به قانون اساسی، بیش از پیش در جامعه مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا شاهد بودیم که از ابتدای وقوع حادثه، علی‌رغم این‌که رئیس‌جمهور در سفر خارجی به‌سر می‌برد اما از طریق تماس تلفنی، به وزیر کشور دستور داد تا موضوع را با حساسیت پیگیری کند و سپس با خانواده دختر فوت‌شده نیز تماس تلفنی گرفت و ضمن ابراز همدردی با آن‌ها، اعلام کرد: «اگر قصوری و تقصیری در این قضیه شده باشد، بدانید که مورد پیگیری قرار می‌گیرد.»

همچنین رئیس قوه قضائیه در همان روز‌های ابتدایی حادثه، گفت: «به مراجع قضایی دستور داده‌ام که بررسی‌های همه‌جانبه پیرامون موضوع جان‌باختن مرحومه مهسا امینی از مقطع و محلی که وی را هدایت کردند، انجام گیرد و دوربین‌های عمومی و خصوصی نیز به طور دقیق بررسی شوند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درباره حادثه فوت «مهسا امینی»، تأکید کرد: «با صراحت اعلام کردیم حتما این موضوع را رسیدگی خواهیم کرد و باید علت حادثه به‌طور رسمی و روشن اعلام شود.»

واکنش رهبر معظم انقلاب اسلامی به این حادثه را می‌توان با قاطعیت گفت که هم اتمام حجت با کسانی بود که به قانون تمکین نمی‌کنند و ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند و هم این‌که سخنان ایشان چهره واقعی دشمن در پشت این موضوع را افشا کرد.

معظم‌له در سخنان خود، با تأکید بر اینکه این اغتشاش‌ها برنامه‌ریزی شده است، فرمودند: «اگر قضیه این دختر جوان هم نبود، بهانه دیگری به‌وجود می‌آوردند تا امسال در اول مهر، در کشور ناامنی و اغتشاش ایجاد کنند.»

ایشان همچنین تأکید کردند: «در این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت که دل ما هم سوخت؛ اما واکنشِ به این حادثه که بدون تحقیق و بدون اینکه امر مسلّمی وجود داشته باشد، عده‌ای بیایند خیابان‌ها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودروی مردم را به آتش بکشند، یک واکنش عادی و طبیعی نبود».

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «در کشور، مسئولان سه قوه اظهار تأسف کردند و قوه قضاییه قول داده است که موضوع را تا نهایت دنبال کند تا مشخص شود مقصری وجود دارد یا نه و اینکه مقصر کیست؟ تحقیق یعنی همین».

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به تهمت‌هایی که علیه سازمان انتظامی مطرح شد نیز واکنش نشان داده و فرمودند: «چگونه می‌شود یک سازمان و یک مجموعه عظیم خدمتگزار برای احتمال اینکه خطایی سر زده باشد، مورد تهمت قرار گیرد. هیچ منطقی پشت سر این کار نیست و این، کار عاملی جز دستگاه‌های جاسوسی و سیاست گذاران عنود خارجی ندارد».

نگاهی به واکنش‌هایی که از سوی سران قوا به موضوع فوت «مهسا امینی» داده شد، از ابتدای حادثه بیان‌گر آن بود که موضوع به‌صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این‌باره، جدا از این‌که چهره واقعی دشمنان در پشت پرده اغتشاشات و ناامنی‌های به‌وجود آمده به بهانه این حادثه را افشا کرد، بیان‌گر ضرورت تمکین به قانون بود. در این راستا، اخیراً پزشکی قانونی بعد از تحقیقاتی که انجام داده، با صدور بیانیه‌ای، علت مرگ «مهسا امینی» را بیماری زمینه‌ای دانسته که این بیانیه نشان می‌دهد، موضوع فوت وی دقیق و موشکافانه در حال بررسی است.

بررسی دقیق و موشکافانه علت فوت «مهسا امینی»، جایی برای مسامحه بیشتر با افرادی که به‌جای تمکین به قانون، می‌خواهند از کف خیابان و ایجاد اغتشاش و ناامنی مطالبات خود را پیگیری کنند، باقی نمی‌گذارد؛ چراکه اگرچه آن‌ها ابتدا به بهانه فوت «مهسا امینی» به خیابان‌ها آمدند اما کم‌کم مشخص شد که مسئله اصلاً فوت این دختر جوان نیست؛ بلکه همان‌طور که گفته شد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی: «اگر قضیه این دختر جوان هم نبود، [دشمنان] بهانه دیگری به‌وجود می‌آوردند تا امسال در اول مهر، در کشور ناامنی و اغتشاش ایجاد کنند.» بنابراین هرچه می‌گذرد، ماهیت برهم‌زنندگان امنیت ملی نیز بیش‌ از‌ پیش آشکار می‌شود و همچنین خسارات سرسام‌آوری که بر اقتصاد کشور و معیشت مردم وارد می‌شود، روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

افشا شدن ماهیت اصلی اغتشاشگران درحالی است که در این مدت اخیر، نیرو‌های امنیتی برای برخورد با برهم‌زنندگان امنیت کوتاهی نکرده‌اند؛ ولی این افشای حقیقت ایجاب می‌کند که پس از آن، نیروهای امنیتی با اغتشاشگران و کسانی که افکار عمومی را تحریک می‌کنند، قاطعانه‌تر از گذشته برخورد کنند؛ چراکه دیگر موضوع به یک مطالبه‌گری ختم نمی‌شود؛ البته این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه همان سخنانی که به آن اشاره شد، فرمودند: «این کسانی که در خیابان‌ها فساد و تخریب می‌کنند، همه یک حکم ندارند؛ برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند»؛ بنابراین برخورد با همه اغتشاشگران نباید به یک‌گونه باشد؛ بلکه در این میان باید حساب برخی افراد فریب‌خورده را از دشمنان جدا کرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار