دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جنگ شناختی دشمن چگونه بنیان عقاید دینی جوانان را هدف قرار داده است؟

جنگ شناختی در واقع پایه و بنیان اعتقادی افراد جامعه را نسبت به حس وطن‌پرستی، توحید و دیانت مورد هدف قرار می‌دهد و در این مسیر کم کاری نهادهای فرهنگی و آموزشی در کشور را نباید در شرایط فعلی نادیده گرفت.
کد خبر: ۵۴۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳ - 10October 2022

جنگ شناختی دشمن چگونه بنیان عقاید دینی جوانان را هدف قرار داده است؟/ حرکت به سمت جامعه «بورژوازی» مقدمه پذیرش ناهنجاری‌های فرهنگی امروز بودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، فرآیند اطلاعات غلط برای فرسودگی روانشناختی گیرنده‌های اطلاعات به طور گسترده تعریفی ساده از آن چیزی است که تحت عنوان جنگ شناختی می‌شناسیم.

در دنیای امروز به عقیده کارشناسان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سلاح در جنگ را می‌توان رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی دانست. جنگ شناخی وقتی موثر واقع شود، آنچنان اثرگذاری ذهنی و در اصطلاح کنترل ذهنی دارد که درک و واکنش معمولی ما نسبت به حوادث را مختل می‌کند.

جنگ شناختی در واقع پایه و بنیان اعتقادی افراد جامعه را نسبت به حس وطن‌پرستی، توحید و دیانت مورد هدف قرار می‌دهد، قطعاً در شرایط کنونی جامعه در میان اطرافیانمان افرادی هستند که در بررسی خود نسبت به ارکان و ساختارهای ملی-مذهی هزاران ساله جامعه ایرانی مردد شده و دل در گروی فرهنگ غربی دارند، البته بی‌شک کم کاری نهادهای فرهنگی و آموزشی در کشور را نباید در شرایط فعلی نادیده گرفت.

شاید با اوصافی که از جنگ شناختی بیان شد ذهن خوانندگان به سمت جنگ نرم رفته باشد، اما باید دانست که جنگ شناختی به رغم همه شباهت‌هایی که با جنگ نرم دارد در مقوله‌ای مجزا باید تعریف شود، زیرا در جنگ نرم دشمن بی‌پرده به اعتقادات و بنیان فکری افراد جامعه هجمه وارد می‌کند تا در نهایت به سرخوردگی سیاسی افراد منجر شود، ولی در جنگ شناختی پیچیده‌‌ی امروز عناصر سرویس‌های جاسوسی دشمن با صرف مطالعات فراوان نسبت به ذائقه مردم ایران و خط‌‌دهی به رسانه‌های معاند ناخودآگاه افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا به این نحو پایه و اساس اعتقادات را متزلزل کنند.

بنابراین، اگر برخی افراد نسبت به ارزش‌های مذهبی و ملی چند هزار ساله خود مانند حجاب مردد هستند و علیه آن به آشوبگری می‌پردازند، موضوعی نیست که در یک یا دو روز اتفاق افتاده باشد یا با انجام یک جنگ روانی رقم بخورد بلکه سرمایه‌گذاری چند ده ساله مستلزم چنین وقایع تأسف‌باری در جامعه است، در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب اسلامی با بصیرت بی‌نظیر و نگاه حکیمانه خود نسبت به آسیب‌شناسی معضلات فرهنگی و اجتماعی عرصه جدید جهاد را «تبیین» معرفی کردند.

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ امام خامنه‌ای با آسیب‌شناسی دقیق برای اولین بار راه مقابله با سنگین‌ترین جنگ شناختی تاریخ انقلاب را «جهاد تبیین» بیان فرمودند، همانطور که عنوان مبحث در ذهن جهاد برای بیان صحیح وقایع کشور را تفهیم می‌کند، به طبع نهاد رسانه اعم از رسانه‌های حاکمیتی و رسانه‌های خصوصی و نهادهای فرهنگی-آموزشی وظیفه اصلی در این عرصه را بر عهده دارند.

اما به دنبال بروز برخی ناهنجاری‌های فرهنگی که اخیراً پررنگ‌تر شده است، به بررسی ریشه‌های این مهم پرداختیم که جالب است بدانید، نظام بانکی ربوی، اشرافی‌گری، حرکت به سمت جامعه «بورژوازی» و در یک کلام اعمال اقتصاد نولیبرال مقدمه و فراهم کننده پذیرش همه ناهنجاری‌های فرهنگی در جامعه امروز ایران اسلامی است، هیچ عقل سلیمی برنمی‌تابد که جامعه ایرانی لیبرال‌سرمایه‌داری و ایجاد جامعه بورژوازی را بپذیرد و به سمت فرهنگ غربی نرود.

البته رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای سال‌های بعد از جنگ همواره نسبت به اعمال نظریه‌های اقتصاد لیبرال به مردم و مسئولان هشدارهای لازم را داده بودند، بسیاری از کارشناسان معتقدند آثار سوء فرهنگی این مکتب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هیچ‌گونه قرابتی با فرهنگ غنی و اصیل جامعه موحد ایرانی ندارد، بنابراین پاسخ به این پرسش که چگونه جنگ شناختی دشمن علیه عقاید مستحکم جامعه دینی ایران اثرگذار بوده است؟ واضح‌تر بنظر می‌آید.

در این گردنه تاریخی حساس همانند بازگشت به روحیات، ارزش‌ها، فداکاری‌ها و ایثارهای دفاع مقدس در جهاد کبیر کنونی امری انکارناپذیر است، رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشه راه جهاد تبیین را برای مجاهدان این مسیر ترسیم کرده‌اند اما تا زمانی که از خودگذشتی و تلاش‌های بی مثال دفاع مقدس را سرلوحه کار خود نکنیم در مقابل رذیل‌ترین دشمنان بشریت محکوم به شکست هستیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار