یادداشت/ سیده فاطمه کیایی

ما در جنگ روایت‌ها کجا هستیم؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته اشاره دقیقی به موضوع روایت رسانه‌ای داشتند و از آن در شرایط امروز به عنوان جنگ روایت‌ها یاد کردند، تاکیدی که در جریان اتفاقات اخیر بیش از هر زمان دیگری اهمیت آن نمایان شده است.
کد خبر: ۵۴۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۱ - 13October 2022

ما در جنگ روایت‌ها کجا هستیم؟گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه کیایی؛ «شبکه ایران ـ اینترنشنال یک شبکه سعودی است که کارمندانش از عربستان پول می‌گیرند تا اهداف آن کشور را دنبال کنند» این موضوع قابل انکاری نیست، تقریبا همه آنان که دنبال کننده شبکه‌های فارسی زبان خارجی هستند به خوبی وابستگی آن‌ها به دولت‌های متخاصم با ایران را می‌دانند.

ماهیت شبکه‌های فارسی زبان خارجی نه فقط اهداف یک رسانه که فراتر از آن به اهداف حاکمان رسانه بازمی‌گردد. کیست که از دشمنی سعودی و انگلیس با ایران آگاه نباشد و نداند رسانه‌های بزرگی که با پول‌های هنگفت، هر روز اخباری را با بزرگنمایی و دادن ضریب منتشر می‌کنند، دنباله روی چه اهدافی هستند.

اینکه عده‌ای همچنان شبکه‌های فارسی زبان خارجی را مرجع خبری خود برای اطلاع از اخبار و رویداد‌های کشور می‌دانند و دنبال کننده این شبکه‌ها هستند، موضوعی چند وجهی است که بخشی به عملکرد رسانه‌های داخلی و بخش دیگر آن به سیاست‌ها و نوع پوشش اخبار شبکه‌های خارجی بازمی‌گردد، اما مهمترین مسئله آنهم در شرایط این روز‌های ایران این است که چرا رسانه‌های ما در ناآرامی‌های اخیر کشور نتوانسته‌اند همپای رسانه‌های خارجی عمل کنند و گوی سبقت را در اطلاع رسانی از رسانه‌های خارجی بگیرند؟

ما در جنگ روایت‌ها کجا هستیم؟

وقتی سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جنگ روایت‌ها، جهاد تبیین و کلیدواژه‌هایی که به اهمیت رسانه و تبیین در عرصه‌های مختلف اشاره دارد، سخن گفته‌اند، زمان زیادی لازم نبود تا به چشم ببینیم چگونه صحنه نبرد امروز در میدان رسانه رقم می‌خورد. همه اتفاقاتی که در چند سال اخیر باعث ایجاد آسیب و ناآرامی در کشور شده از هر جهت به بحث روایت و تبیین درست بازمی‌گردد. اینکه ایشان فرمودند «اگر روایت نکنید، روایت می‌کنند» تنها به دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و جریانات تاریخی اشاره ندارد. همین امروز هم، بخشی از تاریخ آینده است و روایت امروز می‌تواند ضمن خنثی کردن بسیاری از فتنه‌ها و توطئه‌ها، گسل‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور را کم کند و اجازه روایت به دشمن ندهد.

امروز اگر می‌دانیم که امنیت امروز کشور که مرهون خون هزاران پیر و جوان و زن و مردی است که تا پای جان از اعتقادات و ارزش‌های وطن دفاع کردند، در بخش نظامی قابل تحلیل و بررسی است اما هیچ کس منکر توان نظامی و دفاعی کشور در ایجاد نظم و امنیت نیست، که بخش قابل توجهی از امنیت به مقوله فرهنگ و حفظ دستاورد‌های نظامی در بحث فرهنگی بازمی‌گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در جایی از صحبت‌های خود در فضیلت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا فرموده‌اند که «امروز زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»، چگونه است که یک کار فرهنگی هم طراز با فدا کردن جان می‌شود و ارزش آن باهم برابر؟. می‌توان اینگونه تحلیل کرد که فضای جهان امروز در کنار دفاع نظامی، دفاع از دستاورد‌ها با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر و رسانه را می‌طلبد. اتفاقی که شاید در بخش نظامی خوب عمل کرده باشیم، ولی بی شک در بخش فرهنگی و روایت‌ها دچار ضعف و چالش هستیم.

جای خالی روایت اول

در علم رسانه روایت اول همان روایت سریع است. یکی از مولفه‌های تاثیرگذاری خبر، سرعت انتقال آن است لذا کسی که به عنوان اولین فرد خبر و اتفاقی را روایت می‌کند در حقیقت میدان‌دار آن خبر است. اثری که اولین راوی می‌گذارد اثر مستقیم و مهمی دارد. ما در برابر دنیای پرشتاب امروز و رسانه‌هایی که در عرض چند دقیقه خبر را از کشوری دیگر توسط  رسانه‌های کشور خود برای مخاطب کشوری که منبع خبر در آنجاست مخابره می‌کنند یک رسالت بزرگ و مهم بر دوش داریم. دیگر نمی‌توان با شیوه گذشته به اخبار و رویداد‌ها پرداخت در غیر این صورت روایت اول را از دست داده‌ایم. در بحث ماجرای «مهسا امینی» روایت دست اول و کامل می‌توانست بسیاری از غائله‌های بعد مسئله را ناکام بگذارد، هرچند این نکته که موضوع مهسا امینی بهانه‌ای برای به آشوب کشاندن کشور بود مسئله مهمی است و نباید به سادگی از آن عبور کرد، اما رسانه‌های داخلی می‌توانستند با ورود به موقع اجازه روایت دشمن را بگیرند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها