یادداشت/ فرمانده انتظامی استان کردستان

الگو‌های تعاملی فراجا و آموزش و پرورش در برقراری امنیت

پلیس همواره پیشگیری اجتماعی را به عنوان گام اساسی در حوزه‌های مختلف ماموریتی لحاظ نموده و با رویکرد مشارکتی و اجتماعی در برقراری نظم و امنیت تلاش‌های زیادی از خود نشان داده است.
کد خبر: ۵۵۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱ - 13October 2022

الگو‌های تعاملی فراجا و آموزش و پرورش در برقراری امنیتگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «علی آزادی» فرمانده انتظامی استان کردستان؛ یکی از سازمان‌های کلیدی که بیشترین ارتباط را با مردم دارد، آموزش و پرورش است که با حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور به عنوان دانش آموز به صورت مستقیم و با اکثر خانواده‌های کشور به صورت غیر مستقیم در ارتباط است و فرآیند اصلی جامعه پذیر نمودن افراد جامعه و آموزش آن‌ها برای پذیرش و ایفای نقش‌های مختلف اجتماعی به عهده آن گذاشته شده است.

در این راستا فراجا به منظور پیشگیری پایدار با درک ضرورت تعامل با مدارس در مناسبت‌های خاص سعی نموده به صورت مستقیم با مدارس ارتباط برقرار نموده و هر یک از پلیس‌های تخصصی در راستای وظایف ارتباطی را با مدارس برقرار می‌نماید.

از طرفی آموزش و پرورش در سطح کلی و در سطوح اجراء در مدارس به مقتضیات سازمانی خود در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه پلیس به صورت فعال همکاری دارد از این رو نظر به اهمیت موضوع برقراری و حفظ روابط پایدار بین پلیس و آموزش و پرورش در ادامه به بررسی الگو‌های تعاملی اثربخش پلیس و مدارس جهت برقراری نظم و امنیت در جامعه می‌پردازیم.

الگوی مأموران پلیس مدرسه:

در این الگو مأموران پلیس به صورت مستقیم در تعامل با دانش آموزان و مدیران، کارکنان مدارس قرار می‌گیرند و از ویژگی‌های این مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختصاص یک افسر به یک مدرسه یا چند مدرسه.
به نماینده پلیس به عنوان بخشی از کارکنان مدرسه نگریسته می­ شود.
تعامل گسترده نماینده پلیس با کارکنان و دانش آموزان مدرسه.
هدف اصلی پلیس در این مدل حفظ صلح در مدرسه، انجام تدابیر برای مراقبت از صلح و امنیت در مدرسه.
برنامه انتظامی پلیس در مدرسه شامل گشت پیاده در حیاط مدرسه، بازرسی ساختمان‌های مدرسه.
پلیس به عنوان مشاور در ارائه مشاوره به دانش آموزان در رابطه با مدارس در زمینه رویه، خدمات دادگاه اطفال.
پلیس به عنوان معلم و مربی آموزش برای آموزش مسائل مرتبط با جرم و قانون و نتایج و عواقب نقص قانون.
شرکت در فعالیت­‌های ورزشی، سفر‌های میدانی از طرف مدرسه و والدین.
پلیس در برخی از زیر مدل ­های پلیس مدرسه اقدام به پیگرد قانونی دانش آموزان بزهکار مجرم می‌نماید تا باعث تأسی دیگران شود.

الگوی پلیس به­ عنوان آموزش دهنده

در این مدل تعامل پلیس با بررسی موضوعی مبتلابه جامعه از بعد جرایم و بزهکاری به طور مستقیم با دانش آموزان در تعامل بوده و مستقیماً به آموزش دانش آموزان می­ پردازد و در نحوه تعامل پلیس به عنوان آموزش دهنده اولویت اقدامات فرهنگی است و اقدامات انتظامی ندارد.

ویژگی‌های الگوی پلیس به عنوان آموزش دهنده به شرح زیر است:

آموزش مقاومت در برابر مصرف مواد مخدر.
آموزش افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان.
آموزش یادگیری تکنیک‌های جرأت و جسارت.
آموزش مدیریت حل منازعات.
آموزش تشخیص خطر و مهارت تصمیم گیری.
آموزش مقاومت در برابر ورود باند‌های بزهکاری.
منظور نمودن واحد درسی آموزشی مقاومت در برابر باند‌های تبهکاری، مهارت‌های انعطافی.
برنامه‌های آموزشی در اوقات فراغت تابستان.
نشست با والدین دانش آموزان برای آموزش دانش آموزان در پیشگیری از جرم.
برپایی نمایشگاه موضوعی توسط پلیس در مدارس.
برگزاری مسابقات علمی مرتبط با پیشگیری از جرم برای دانش آموزان توسط پلیس.
سخنرانی پلیس در نشست ها، همایش‌های دانش آموزی.
آموزش همگانی دانش آموزان از طریق رسانه‌های گروهی

الگوی جامع پلیس و مدرسه

در این مدل تعامل یک شبکه گسترده‌ای از تعاملات دستگاه‌ها، نهاد‌های محلی، ادارات اجتماعی و عمومی با مدارس کار می‌کنند که پلیس نیز یکی از نهاد‌ها است که در آن مشارکت دارد. (علاوه بر پلیس و مدرسه سایر بخش‌های خدماتی را در بر می‌گیرد) ویژگی‌های این مدل عبارتند از:

تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های تعاملی با مدارس و پلیس.
بازدید عادی از مدارس و مشاوره، پشتیبانی آموزشی را شامل می‌شوند.
جمع‌آوری جدی دانش‌آموزان فراری از مدرسه.
آموزش تمام وقت برای دانش‌آموزان مردودی.
تشکیل تیم‌های مشترک دستگاه‌ها و والدین برای حمایت آموزشی.
رفتاری مشخص با دانش‌آموزان در معرض خطر و فعالیت‌های تابستانی برای این قبیل دانش‌آموزان.
بهره‌گیری از قوانین مقررات پلیس و آموزش و پرورش برای تعامل با دانش‌آموزان و مدارس.

الگوی اقدامات انتظامی محیطی (بازدارنده)

در این مدل پلیس به ­صورت رسمی آشکار و نهان محیط‌های پیرامونی مدارس اعم از میادین، خیابان‌های منتهی به مدارس و مسیر تردد عمده دانش‌آموزی را در ساعات شروع و تعطیلی مدارس تحت پوشش گشت‌های سواره و پیاده انتظامی خود قرار می‌دهد. با ناهنجاری‌ها، بزهکاری در صورت وقوع برخورد قانونی کرده و محیط را برای انجام جرم و مجرمان و بزهکاران ناامن می‌نماید و از این طریق به پیشگیری از جرم دانش‌آموزان نیز می‌پردازد.

ویژگی‌های اقدامات انتظامی محیطی عبارتند از:

حضور فیزیکی پلیس در محیط‌های خارج از مدرسه.
اولویت برخورد کیفری با بزهکاری و بزهکاران.
برخورد پلیس با اراذل و اوباش و مزاحمین خیابانی دانش‌آموزان.
استقرار ثابت پلیس (پلیس استیشن) در محیط‌های پر تردد دانش‌آموزان برای حمایت از دانش‌آموزان در مقابل مجرمین و بزهکاران.
برخورد اقتدارگرایانه با بزهکاری.

الگوی ترکیبی تعامل پلیس با مدارس

مدل ترکیبی متشکل از گزینه‌های چهار مدل قبلی (مأموران پلیس در مدرسه، پلیس به عنوان آموزش دهنده، مدل جامع، بازدارنده) می‌باشد و ممکن است پلیس هم به عنوان آموزش دهنده باشد و هم همزمان اقدامات بازدارنده و کیفر کننده باشد و در برنامه‌های مشارکتی مدارس نیز شرکت نماید.

بررسی الگو‌های اثربخش موجود نشان می‌دهد روابط پلیس و آموزش و پرورش جزو تعاملات مستقیم می‌باشد و با وجود اینکه تعاملات موجود بین دو نهاد غالبا از نوع اختیاری و منوط به همکاری مدیران مدارس و آموزش و پرورش ارتباط و تعامل این دو نهاد در بالاترین سطح خود در مدارس در حال اجرا می‌باشد.

بر مبنای الگوی ترکیبی اقداماتی مشتمل بر آموزش حضوری در مدارس، استقرار ثابت پلیس (پلیس استیشن) در محیط‌های پر تردد دانش‌آموزان برای حمایت از دانش‌آموزان در مقابل مجرمین و بزهکاران، برخورد پلیس با اراذل و اوباش و مزاحمین خیابانی دانش‌آموزان، پلیس به عنوان آموزش دهنده و دیگر اقدامات اثربخش به مقتضای شرایط حاکم گسترش یافته است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها