کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

چند نکته پیرامون اخلاق نیک و کلام پر جاذبه «پیامبر اکرم (ص)»

حجت‌الاسلام مشیری گفت: «پیامبر اکرم (ص)» مشتاق هدایت مردم بودند و این مهم نسبت به مومنان جلوه‌ای پررنگتر داشت لذا هرچه برای مردم و مومنان ناگوار باشد برای «پیامبراکرم (ص)» نیز ناگوار خواهد بود این ویژگی خاص «خاتم النبیاء (ص)» است.
کد خبر: ۵۵۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳ - 14October 2022

چند نکته پیرامون اخلاق نیک و کلام پر جاذبه «پیامبر اکرم (ص)»

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمد هادی مشیری» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون سیره اخلاقی «پیامبرکرم (ص)»، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام پر جاذبه «پیامبر اکرم (ص)» با انسان‌ها بود در آیه ۱۲۸ سوره توبه آمده است: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ، همانا رسولی از جنس شما برای هدایت شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر آسایش و نجات شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است».

وی در همین راستا ادامه داد: «پیامبر اکرم (ص)» مشتاق هدایت مردم بودند و این مهم نسبت به مومنان جلوه‌ای پررنگتر داشت لذا هرچه برای مردم و مومنان ناگوار باشد برای «پیامبراکرم (ص)» نیز ناگوار خواهد بود این ویژگی خاص «خاتم النبیاء (ص)» است که باید به آن توجه کرد و از آن الگو گرفت تا در جامعه اسلامی به کار ببریم و هر وقت قصد ما شاد کردن دل «پیامبر اکرم (ص)» است باید به مردم خدمت رسانی کنیم و این مهم را همواره مد نظر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام مشیری تاکید کرد: امروز با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا در جامعه باید در نظر داشته باشیم که همت خود را برای رفع مشکلات مسلمانان متمرکز کنیم و این عمل را به نیت شادی «پیامبر اکرم (ص)» به انجام رسانیم همچنین باید در نظر داشته باشیم که دگر آزاری نکنیم، زیرا «پیامبراکرم (ص)» را اینگونه آزرده‌ایم. ایشان همانند پدر جامعه اسلامی هستند برای این مهم مثالی بیان می‌کنم اگر فرزندی، فرزندان دیگر را بیازارد پدر از دست او ناراحت می‌شود لذا ما نیز اگر در جامعه افرادی دیگر و سایر مسلمانان را آزار دهیم گویی «پیامبر اکرم (ص)» را آزرده‌ایم. خشنودی خداوند متعال و «اهل بیت (ع)» در خشنودی خلق خلاصه شده و این مهم در فرمان خداوند متعال و آیه ۱۲۸ سوره توبه به وضوح مطرح شده است. به عبارت دیگر تبعیت و رفع مشکلات و موانع پیش پای مردم عظمت مکتب «پیامبر اکرم (ص)» را نشان می‌دهد.

کارشناس علوم قرآنی در مورد الگوبرداری از سیره اخلاقی «پیامبر اکرم (ص)» تاکید کرد: از آنجا که تنها راه خوشبختى دنیوى و اخروى انسان، در پیروى از سیره «پیامبراکرم (ص)» است. خداوند سبحان، ضمن مکلف نمودن بشر به ایمان نسب به ایشان، احکام و مقرّراتى نیز وضع کرده که در واقع شرح وظایف مسلمانان نسبت به «پیامبر اسلام (ص)» مى‌باشد و، چون مؤمنان، خود را در مسیر هدایت «پیامبراکرم (ص)» قرار دادند، بدون تردید علاوه بر وظایف عام، وظایف خاص دیگرى نیز متوجه آنان مى‏‌شود که در آیات متعددى از قرآن کریم بدان اشاره شده است.

وی پیرامون وجود سراسر رحمت «پیامبر اکرم (ص)» تاکید کرد: «پیامبر اکرم (ص)» وجودشان سراسر رحمت است لذا ایشان را رحمة للعالمین نیز می‌نامند و پاسخ به این رحمت و رفتار نیکو باید کمک و خدمت به دیگران باشد تا دل حضرت «ولی عصر (عج)» نیز از ما رازی شود، در روایات بیان شده روزی سید ابن طاووس وارد سرداب «امام زمان (عج)» و متوجه صدای مناجات شد سپس با کمی دقت دریافت که «امام زمان (عج)» درحال عبادت هستند. ایشان در دعای خود فرمودند: خداوندا شیعیان ما را در روز قیامت مؤاخذه نکن، زیرا دشمنان ما خشنود می‌شوند اگر عمل آنان کم است شما از عمل من بر عمل دوستداران و محبان ما بیفزا تا نامه عمل آنان وزن پیدا کند و مستوجب عِقاب عمل نباشند این بیانگر اهمیت توجه به مردم و رحمت و توجه «ائمه معصومین (ع)» نسبت به جامعه مسلمان و شیعه است لذا برای خشنودی دل «ائمه اطهار (ع)» باید آنچه مورد رضای آنان است را اجرا کنیم.

کارشناس علوم قرآنی رویکرد «پیامبراکرم (ص)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: «پیامبر اکرم (ص)» تلاش داشتند تا علاوه برهدایت، ارتقا و رشد را برای جامعه انسانی به ارمغان بیاورند لذا همواره دلسوزانه همه تلاش خود را صرف راهنمایی و هدایت خلق نمودند و در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکردند.

حجت‌الاسلام مشیری تصریح کرد: خداوند خطاب به «پیامبراکرم (ص)» فرمودند: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ، ما قرآن را از آن بر تو نازل نکردیم که از کثرت عبادت خدا و جهد و کوشش در هدایت خلق خویشتن را به رنج درافکنی»، از نظر قرآن کریم، اطاعت از «رسول خدا (ص)»، اطاعت از خداست. همانگونه که در آیه ۸۰ سوره نساء آمده است: «مَن یُطِعِ الرَّسولَ فَقَد اَطاعَ اللّهَ؛ هر کس که از رسول خدا اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است»، اطاعت، گستره وسیعى دارد و منظور از اطاعت رسول، اطاعت از همه دستورهایى است که از ناحیه خداوند متعال نازل شده و آنچه «پیامبراکرم (ص)» دستور مى‌دهد، همان وحى خدا است.

کارشناس علوم قرآنی پیرامون تاکیدات خداوند در مورد «پیامبراکرم (ص)» بیان کرد: خداوند متعال، گنه کاران را ارشاد فرموده است تا به درِ خانه «رسول اکرم (ص)» بروند و از آن حضرت بخواهند که براى ایشان طلب مغفرت کند. در آیه ۶۴ سوره نساء بیان شده «ولَو اَنّهُم اِذ ظَلَموا اَنفُسَهُم جاءوکَ فَاستَغفَروا اللّهَ واستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدوا اللّهَ تَوّابا رَحیما، اگر آنهایى که به خود ظلم کردند، به تو رجوع کردند، براى آن‌ها استغفار کن و از خدا آمرزش بخواه که خداوند را توبه پذیر و مهربان خواهى یافت.» این امر نشان می‌دهد تلاش «پیامبراکرم (ص)» برای هدایت تا چه با جدیت همراه بوده و ایشان تمام توان خود را برای هدایت مردم بکار می‌بردند.

حجت‌الاسلام مشیری رخداد‌های آخرین روز‌های حیات «پیامبراکرم (ص)» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: در روایت بیان شده در آخرین روز‌های حیات «پیامبراکرم (ص)» هنگامی که جبرئیل به خدمت ایشان حاضر شد تا خبر رحلت «پیامبراکرم (ص)» و انتظار اهل آسمان برای دیدار ایشان را بیان کند «پیامبراکرم (ص)» با نگرانی فرمودند پس برای امتم چه آورده ای. پس جبرئیل به نزد خداوند بازگشت و این پاسخ را برای «پیامبراکرم (ص)» آورد که در آیه ۵ سوره الضحی بیان شده است: «وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى، و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردى»، این امر نگرانی «پیامبراکرم (ص)» را برای امت خود حتی در آخرین لحظه‌های زندگی مبارکشان بیان کرده است.

وی تاکید کرد: هنگامی که «پیامبراکرم (ص)» تا این حد برای مسلمانان دلسوز هستند انتظاراتی را نیز از سوی ایشان وجود دارد، اما متاسفانه در آخرین لحظات شاهد برخورد گروهی از نادانان و فاسدان با ایشان هستیم به حدی که در خواست ایشان برای فراهم کردن قلم و کاغذ را اجابت نمی‌کنند از سوی دیگر برخورد جامعه پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» با «امیرالمومنین (ع)»، حضرت «فاطمه زهرا (س)» و حتی نحوه شهادت «امام حسن (ع)» و «امام حسین (ع)» و قیام عاشورا را می‌توان دید البته نتیجه این برخورد مردم با «خاتم الانبیاء (ص)» و «اهل بیت (ع)» ایشان را بعد‌ها مردم در تعرض دشمنان و یزید به شهر مدینه دیدند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها