فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با دفاع‌پرس:

دشمن برای اغتشاشات زمینه‌سازی کرده بود/ غربی‌ها مغول‌های کرواتی هستند

سردار احمدی‌مقدم گفت: فوت «مهسا امینی» را می‌توان اسم رمز اغتشاشات اخیر دانست؛ چون همه چیز از قبل برای شروع اغتشاشات آماده بود.
کد خبر: ۵۵۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸ - 18October 2022

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌- رحیم محمدی؛ آغاز سال تحصیلی مراکز آموزش عالی و هفته گرامیداشت فراجا بهانه‌ای شد تا با دعوت از سردار «اسماعیل احمدی‌مقدم» فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی جهت بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس، گفت‌و‌گویی تفصیلی با وی درباره موضوعات مختلف داشته باشیم.

ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

سردار احمدی‌مقدم درباره ناآرامی‌ها و وقایع اخیر کشور، اظهار داشت: دیدگاه‌های گوناگونی در اداره کشور وجود دارد؛ بدین معنی که برخی معتقدند باید به سمت غرب تمایل داشته باشیم و مشکلاتمان را با آن‌ها حل کنیم، متکی به واردات باشیم و در اقتصاد جهانی ادغام شویم و هرچه مزیت نسبی ندارد را تولید نکنیم؛ به‌عنوان مثال این گروه معتقدند که وقتی آب نداریم، چرا باید گندم تولید کنیم در حالی که می‌توانیم با استفاده از منابع فروش نفت، گندم وارد کنیم.

باور برخی مسئولان در مقابل دیدگاه‌های رهبری نمادین است

سردار احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه دیدگاهی هم در مقابل دیدگاه یادشده وجود دارد، افزود: همین که نظام تاکنون نتوانسته رویکرد خود را برای پیشرفت تعریف کند، جای نقد دارد؛ وقتی رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را در برابر تحریم‌هایی که سال ۱۳۹۲ علیه ایران وضع شد، مطرح کردند، مسئولان حرف‌های ایشان را تأیید می‌کردند، اما آنچه تاکنون مشاهده شده، این است که باور آن‌ها نمادین بوده است.

وی با بیان اینکه موضوع اختلاف رویکرد، بحثی بسیار جدی است، ادامه داد: نوسانات سیاست‌گذاری و رویکرد در کشورمان همواره با چالش‌هایی مواجه بوده که هم‌اکنون نیز با آن‌ها مواجه هستیم؛ الان که اثبات شده غرب رو به افول است و به دلیل مشکلات زیادی که دارد، نمی‌تواند مشکلات ما را رفع کند، باز هم برخی می‌گویند که غرب بهتر است.

غربی‌ها مغول‌های کرواتی هستند

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی اضافه کرد: رفتار غرب را در زمینه اغتشاشات کشورمان می‌بینید که همه آن‌ها شمشیر را از رو برای ما بسته‌اند؛ آن‌ها نقاب‌ها و لبخندهایشان را کنار زدند به نحوی که عنوان می‌شود غربی‌ها مغول‌های کرواتی هستند؛ یعنی هر وقت ایجاب کند، کروات‌هایشان را باز می‌کنند و شمشیر و داس به دست می‌گیرند.

وی افزود: ولی در مقابل، نگاهی وجود دارد که بر اساس آن توجه به آسیاپاسفیک را در اولویت می‌داند؛ زیرا ما با هیچ کشوری از شرق حتی در دوران دفاع مقدس هم روابط خصمانه نداشتیم؛ این کشورها منافقین را در خاک خود پذیرش نکردند و در تحریم‌ها علیه کشورمان نیز هر کجا توانستند، شرکت نکردند.

به‌واسطه ضعف مدیریت، از منابعی که داریم به خوبی استفاده نمی‌کنیم

سردار احمدی‌مقدم در ادامه بیان کرد: پس بخشی از ظرفیت‌های کشور را به دلیل نبودِ انسجام تفکر مکتب پیشرفت در اختیار نداریم؛ علاوه بر این به‌واسطه ضعف مدیریت، از منابعی که داریم نیز به خوبی استفاده نمی‌کنیم؛ البته در کنار این‌ها تحریم هم وجود دارد.

وی سپس عنوان کرد: در اغتشاشات یکی در عرصه اجتماعی ناراضی است و می‌خواهد از نظر حجاب و زندگی سبک غربی آزاد باشد و دیگری به لحاظ وجود مشکلات اقتصادی ابراز نارضایتی می‌کند؛ حال اگر رسانه‌های غربی کاری به این قبیل موضوعات داخلی کشورمان نداشته باشند، آیا اغتشاشات به این شکل خواهد بود؟ یعنی وقتی رسانه‌های غربی در موضوعات داخلی کشورمان دخالت نکنند، وضع به این‌گونه که عده‌ای بخواهند در خیابان‌ها اغتشاش کنند، نخواهد بود.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: دهه ۸۰ کشور شیب خوبی به لحاظ رشد اقتصادی داشت، اما وقتی به سال ۱۳۹۲ می‌رسیم، این رشد با تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال می‌شود، سقوط می‌کند؛ چون وقتی بحرانی در کشور ایجاد می‌شود، به دنبال خود کاهش قدرت پاسخگویی را به همراه دارد؛ به‌عنوان مثال وقتی کرونا در کشورمان فراگیر شد، رسانه‌های خارجی با طرح موضوعاتی باعث ایجاد برخی مطالبات در جامعه شدند.

رسانه‌های خارجی با تحریک تقاضا به عرضه‌ی ما حمله می‌کنند

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر در حالی که به‌واسطه تحریم‌های اعمال‌شده، کشورمان نمی‌تواند واکسن کرونا خریداری کند، رسانه‌ها مطالبات جامعه را به سمتی سوق می‌دهند که چرا دولت برای تأمین واکسن مورد نیاز مردم اقدامی نمی‌کند، یا در آمریکا مردم با واکسن فایزر در حال واکسن زدن هستند، ولی چرا در ایران هنوز شروع نشده است؟ در حالی که هنوز یک درصد مردم جهان واکسن کرونا را تزریق نکردند.

سردار احمدی‌مقدم گفت: رسانه‌های خارجی با طرح موضوعاتی در داخل کشورمان بابت واکسن کرونا مطالباتی را به‌وجود می‌آورند؛ در واقع با تحریک تقاضا به عرضه‌ی ما حمله کرده و قدرت آن را کاهش می‌دهد و بدین وسیله شکاف حبابی ایجاد می‌کند که پتانسیل بحران دارد؛ در چنین شرایطی حباب به‌وجود آمده با یک نیشتر می‌ترکد که با ترکیدن آن، بحران شکل می‌گیرد.

جان انسان‌ها برای حامیان اغتشاشگران ارزشی ندارد

وی افزود: لذا وقتی ماجرای این دختر خانمی که مرحوم شد، به‌وجود آمد، چون همه چیز از قبل آماده بود، اغتشاشات شروع شد؛ در واقع فوت این خانم را می‌توان اسم رمز اغتشاشات اخیر دانست؛ برای اینکه جان انسان‌ها برای حامیان اغتشاشگران ارزشی ندارد.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: حال چنانچه کوکتل‌مولوتف‌انداز‌ها را توپخانه دشمن فرض کنیم، اگر اینجا موضع کشور محکم باشد، اقدام آن‌ها اثری نخواهد داشت، اما مشکل اینجاست که درون کشور آسیب‌هایی پیدا شده و مجموعه‌ای از مطالبات بی‌پاسخ وجود دارد که در رابطه با آن‌ها باید مدیریت تقاضا می‌کردیم؛ البته خودمان هم نباید بگوییم مجموعه افراد ناراضی یا ضد انقلاب، همین افرادی هستند که به خیابان‌ها آمدند؛ چون وقتی ضرب‌آهنگ تند می‌شود، خیلی‌ها کناره می‌گیرند؛ به عبارت دیگر، اگر آن‌هایی که امروز به خیابان‌ها آمدند، زود دست به خشونت نمی‌زدند، ممکن بود که این اعتراضات دامنه‌دارتر شود.

وی تاکید کرد: آن‌ها براساس برآورد غلط، تصور می‌کنند که با چاشنی خشونت می‌توانند به اهداف خود برسند و البته به نظر من، حامیان اغتشاشگران در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران زود دست‌های خود را بالا بردند، چون زمانی که شعله‌های میانه میدان فتنه اگرچه کم شده، ولی همچنان روشن است، رابط برای احیای برجام، رهاسازی ارز و آزادسازی زندانیان، می‌فرستند.

غربی‌ها تلاش می‌کنند در بحث مذاکرات ما را در موضع ضعیف قرار دهند

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: تلاش آن‌ها این است که در بحث مذاکرات، ما را در موضع ضعیف‌تری قرار دهند و امتیازات بیشتری بگیرند؛ لذا مردم باید متوجه باشند که تمام تلاش دشمن بر کاهش امکان پاسخگویی دولت متمرکز شده است؛ این زمان‌بندی که از سوی حامیان اغتشاشگران صورت گرفت، به واسطه توفیقاتی مانند عضویت ما در پیمان شانگهای بود که جهت عبور از تحریم‌ها به دست آوردیم.

وی همچنین اضافه کرد: البته در این میان شاید پیام‌هایی هم که توسط عوامل خائن به دشمنان ارسال می‌شود در برآورد اشتباه دشمنان علیه مردم کشورمان بی تاثیر نباشد؛ یکی از قابلیت‌های نظام، مدیریت بحران است؛ بدین‌صورت که معمولاً در برابر پیدایش بحران‌ها غافلگیر می‌شویم، ولی بعد به خوبی از آن عبور می‌کنیم؛ به‌عنوان مثال وقتی سیل خوزستان و گلستان به‌وجود آمد، علی‌رغم همه خسارات زیادی که به جای گذاشت، سال بعد از آن نشانه‌ای از بروز سیل وجود نداشت.

قدرت رسانه را دست کم گرفته‌ایم

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی سپس عنوان کرد: پس هرچند ممکن است در زمان وقوع بحران، ابتدا از اقدامات لازم بمانیم، ولی به سرعت قدرت انطباق‌پذیری داریم و می‌توانیم عوامل تعادل را برگردانیم؛ لذا در اینجا به نظر می‌رسد که قدرت رسانه را دست کم گرفتیم؛ چون امیدبخشی به مردم، تلاش برای پاسخگویی و کاهش تقاضاها، موضوعاتی هستند که جای آن‌ها در رسانه، خالی است.

سردار احمدی‌مقدم در ادامه درباره نحوه و زمان ورود خود به عرصه جنگ گفت: جنگ اگرچه به‌صورت رسمی از نیمه دوم سال ۱۳۵۹ آغاز شد، اما از همان روز‌های اول بعد پیروزی انقلاب اسلامی جنگ ما با استکبار جهانی و عوامل داخلی و خارجی آن شروع شد به نحوی که برای حفظ انقلاب با عناصر باقی‌مانده ساواک، ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان در خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان و... مبارزه مسلحانه داشتیم.

وی افزود: البته تمام تلاش‌هایی که آن زمان برای تجزیه ایران صورت می‌گرفت، برون‌زا بود؛ یعنی عامل بیرونی منشأ و تحریک‌کننده اقدامات مورد اشاره بود؛ به‌عنوان مثال اقدامات مسلحانه‌ای که در آمل و سیاهکل صورت می‌گرفت از سوی مردم منطقه نبود، بلکه توسط افرادی غیربومی انجام می‌شد؛ بر این اساس می‌توان گفت که وسیع‌ترین این درگیری‌ها در کردستان صورت گرفت؛ چون در ترکمن‌صحرا یا خوزستان فتنه‌ای که ایجاد شده بود، در زمان کوتاهی خاتمه یافت، اما این وضعیت در کردستان متفاوت بود و به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، درگیری‌ها مدت زمان زیادی ادامه داشت.

خیانت‌هایی که منجر به سقوط پاوه شد

فرمانده داعا گفت: در ۲۶ مرداد ۱۳۵۸ پاوه به‌عنوان آخرین سنگر منطقه کردستان در آستانه سقوط قرار داشت؛ اما با فرمان حضرت امام خمینی (ره) به ارتش، نیرو‌های مردمی و سپاه، از سقوط آن جلوگیری به عمل آمد. زمانی که تقریباً داشتیم به اوضاع کردستان مسلط می‌شدیم، لیبرال‌هایی که در دولت وقت بودند، اعلام کردند که درگیری‌های کردستان با مذاکرات سیاسی قابل حل است؛ اما این مذاکرات حاصلی جز امتیاز دادن و عقب‌نشینی برای مبارزینِ با ضد انقلاب منطقه نداشت؛ در همین رابطه خاطرم هست که پاییز سال ۱۳۵۸ زمانی که می‌خواستیم برای استقرار در سپاه شهر سقز به این شهر برویم، از طریق زمینی وارد این شهر شدیم و در مقر سابق ساواک سقز استقرار یافتیم، ولی آذر همان سال به‌صورت هوایی از این شهر خارج شدیم؛ زیرا مناطقی از کردستان سقوط کرده بود.

سردار احمدی‌مقدم یادآور شد: کردستان با شعار «ارتش برادر ماست و سپاه دشمن ماست» و به واسطه همین هیأت حُسن‌ نیت، پاسداران را از کردستان بیرون کردند و فقط ارتش در منطقه ماند؛ این در حالی بود که اندک زمانی بعد از خروج سپاه از کردستان، ضدانقلاب به گردانی از تیپ ۲۳ ارتش در نوسود حمله کردند و محل استقرار آن‌ها سقوط کرد؛ این موضوع نشان داد که تفرقه‌اندازی ضدانقلاب مرحله‌ای بود؛ همچنین نشان داد که مذاکرات سیاسی برای تحویل دادن همه چیز به دشمن نیست؛ چرا که در غیر این‌صورت نیازی به مذاکره نیست.

درگیر جنگ کردستان بودیم که جنگ تحمیلی آغاز شد

وی خاطرنشان کرد: در اریبهشت سال ۱۳۵۹ که جنگ دوم با ضد انقلاب مسقر در کردستان آغاز شد، آزادسازی سنندج صورت گرفت و در ادامه هم‌زمان با انجام پاکسازی‌ها در منطقه، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز شروع شد؛ در واقع در میانه‌ی پاکسازی جاده بانه به سردشت که توسط ارتش و سپاه در حال انجام بود، جنگ تحمیلی آغاز می‌شود.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: شروع جنگ تحمیلی باعث شد تا توان سپاه و ارتش بیشتر معطوف به مقابله با حمله ارتش عراق شود و پشتیبانی از یگان‌های پاکسازی‌کننده کردستان کاهش یابد؛ به نحوی که آزادسازی سردشت ۱۰۰ روز طول کشید؛ فعالیت‌های سپاه در شرایطی صورت می‌گرفت که مدت زمان زیادی از شکل‌گیری این نهاد انقلابی نگذشته بود و به‌عنوان واحدی نوپا در سطح کشور فعالیت می‌کرد؛ به‌عنوان مثال در تهران «محمد بروجردی» توانسته بود عده‌ای را تحت عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پادگان ولی عصر (عج) سازماندهی کند که در این سازماندهی‌ها، بنده در قالب «گردان یک» به کردستان اعزام شده بودم؛ البته قدیمی‌تر از بنده، یگان «غلامرضا جلالی» -رئیس سازمان پدافند غیر عامل فعلی- بودند، اما آن‌ها برای مقابله با گروه‌های تجزیه‌طلب مستقر در آمل و سیاهکل رفته بودند و وقتی برگشتند، گردان دوم پادگان ولی عصر (عج) شدند.

اقداماتی که موجب تضعیف ارتش شد

وی اضافه کرد: در رابطه با وقایع کردستان باید این نکته را هم در رابطه با فعالیت ارتش عنوان کرد که برخی اتفاقات موجب شد تا ارتش در اوایل انقلاب تضعیف شود از جمله این اتفاقات می‌توان به دو اقدام مشکوک کاهش مدت سربازی به یک سال و آزاد شدن نقل و انتقالات اشاره کرد؛ وقتی مدت سربازی کاهش یابد، اولین تأثیر منفی خود را در قدرت واحد رزمی نشان می‌دهد.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: بدین ترتیب از ابتدای شکل‌گیری سپاه عضو این نهاد انقلابی شدم و سپس با شروع اقدامات ضد انقلاب برای جدایی خوزستان، به خرمشهر رفتم و بعد از بازگشت از مبارزه با گروهک خلق عرب، مسئولیت حفاظت از مجلس خبرگان واقع در ساختمان مجلس شورای اسلامی سابق را عهده‌دار شدم. بعد از قبول مسئولیت سپاه غرب کشور از سوی محمد بروجردی، با تقاضای وی به همراه حدود ۴۰ نفر دیگر از پاسداران به غرب و کردستان رفتیم و با استقرار در کردستان مسئولیت سپاه جوانرود به بنده واگذار شد و بعد از شروع جنگ نیز به سرپل ذهاب رفتم.

فرمانده داعا درباره مسئولیت‌های خود از زمان شکل‌گیری سپاه تا چند سال بعد از خاتمه جنگ تحمیلی، در غرب و شمال غرب، گفت: فتنه‌ای که در شمال غرب وجود داشت، شبیه فتنه داعش در سوریه و عراق بود؛ فتنه ضد انقلاب در غرب و شمال غرب خیلی عمیق بود و از سوی دیگر، وقتی با خُلق و خوی مردم و جغرافیای منطقه آشنا می‌شوید، جایگزینی آن‌ها به راحتی انجام نمی‌شود؛ لذا هرچه بیشتر در منطقه می‌مانید، نسبت به منطقه اطلاعات و آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید.

وی افزود: زمانی که در کردستان حضور داشتم، شمخانی که آن زمان جانشینی فرمانده کل سپاه را برعهده داشت، کردستان را به تنگه احد شبیه کرد؛ یعنی نقش آن در جنگ تحمیلی در این حد بود؛ آن زمان عراق فقط در طول روز در شهر‌های کردنشین حاکمیت داشت و به همین جهت شب‌ها به دفعات برای شناسایی حتی تا کرکوک هم رفتیم؛ اما ما علاوه بر اینکه امنیت داخلی را توسعه دادیم، درخصوص امنیت مرز‌های کشورمان نیز حساس بودیم و این باعث شد در زمستان سال ۱۳۶۴ بتوانیم امنیت شهر‌ها و مرز‌های کردنشین کشورمان را برقرار کنیم و دیگر هیچ‌یک از اعضای گروهک‌های دموکرات و کومله در داخل خاک ایران پایگاهی نداشتند؛ از سوی دیگر، جبهه جدیدی علیه عراق نیز باز شد و از طریق آن، عملیات‌های والفجر ۲ و ۴ و محمد رسول الله (ص) انجام شد.

زمینه‌سازی برای تأسیس حزب‌الله عراق در «لولان»

سردار احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: هسته اولیه قرارگاه رمضان در قرارگاه حمزه شکل گرفت و به واسطه آن، «محمدرضا نقدی» و «رضا افروز» به لولان عراق رفتند و زمینه تأسیس حزب الله عراق را در «لولان» فراهم کردند. تابستان سال ۱۳۶۴ زمانی که «جلال طالبانی» مجدداً با صدام به مشکل برخورد، به ایران روی آورد و بعد از آن، چون عراق مقر آن‌ها را مورد اصابت قرار داده بود، آن‌ها برای مقابله با ارتش صدام از ایران دیده‌بان توپخانه درخواست کردند که برای انجام این درخواست آن‌ها، بنده و سرهنگ «دادبین» از ارتش و یک نفر دیده‌بان از لشکر ۲۳ نوهد به محل استقرار اتحادیه میهنی کردستان رفتیم.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی درباره علت پذیرش مسئولیت قرارگاه حمزه در شمال‌غرب اظهار داشت: هم‌زمان با عملیات کربلای پنج به واسطه اختلاف نظر‌هایی که با «محمدباقر ذوالقدر» فرمانده قرارگاه رمضان داشتم، از جانشینی وی در قرارگاه استعفا دادم و به جنوب نزد «مصطفی ایزدی» فرمانده قرارگاه نجف آمدم؛ اما در این عملیات به‌شدت مجروح شدم؛ بعد از مدتی ایزدی مسئول عملیات نیروی زمینی شد و بنده پس از بهبودی با دعوت وی، جانشینی معاونت عملیات در غرب و شمال غرب را بر عهده گرفتم.

وی ادامه داد: سال ۱۳۶۸ و بعد از خاتمه جنگ، «محسن رضایی» فرمانده کل سپاه از بنده خواست تا مسئولیت قرارگاه حمزه را بپذیرم؛ اما از پذیرش آن استنکاف کردم و درخواست کردم که جانشین «هدایت» در قرارگاه باشم و بدین ترتیب جانشین وی در قرارگاه حمزه شدم؛ لذا به مدت سه سال مسئولیت جانشین قرارگاه را برعهده داشتم و همزمان فرماندهی قرارگاه استان و لشکر ۳ پاسداران نیز با بنده بود. بعد از آن به دعوت «سیف‌اللهی» فرمانده وقت ناجا به دانشگاه پلیس رفتم؛ البته بعد از قرارگاه حمزه و پیش از حضور در مسئولیت فرماندهی دانشگاه پلیس، حدود پنج ماه هم با شهید «صیاد شیرازی» در بازرسی ستاد کل نیرو‌های مسلح بودم؛ آن زمان شهید صیاد شیرازی معاون بازرسی ستاد کل نیرو‌های مسلح بود که عملیات این معاونت را به بنده واگذار کرده بودند.

سردار احمدی‌مقدم درباره آثار ادبی منتشره درباره دفاع مقدس عنوان کرد: آنچه تاکنون در مورد دفاع مقدس بیان شده، کم و مقداری هم مغشوش بوده است. وقتی می‌خواهیم مطلبی در مورد دفاع مقدس بنویسیم یا فیلمی در این رابطه تولید کنیم، تغییرات به‌وجود می‌آید؛ به‌عنوان مثال زمانی که فیلم «عملیات کرکوک» ساخته شد به سردار ذوالقدر عنوان کردم فیلمی که ساختید با آن عملیاتی که ما انجام دادیم، نسبتی نداشت که در پاسخ گفت اگر می‌خواستیم همان وقایع را پخش کنیم، ۱۰ دقیقه بیشتر نمی‌شد؛ چون همه آن وقایع را نمی‌توانستیم نمایش دهیم.

نتوانستیم وقایع دوران دفاع مقدس را خوب روایت کنیم

فرمانده داعا افزود: اما به هر صورت ما نتوانستیم وقایع دوران دفاع مقدس را خوب روایت کنیم یا به خوبی انتقال دهیم؛ لذا این موجب شده که شاهد تغییر روایت‌ها و تشکیک در دفاع مقدس باشیم؛ البته در این رابطه چنانچه بتوانیم از فیلم اعم از مستند، سریال‌های تلویزیونی، داستانی یا سینمایی بیشتر استفاده کنیم، اثربخشی بیشتری خواهد داشت؛ چون همه کتاب‌خوان نیستند.

وی در ادامه درباره اهمیت رسانه و توجه به افکار عمومی اظهار داشت: رسانه عامل بسیار مهمی است که در آن چهار ضلع «فرستنده پیام»، «گیرنده پیام»، «حامل پیام» و «پیام» وجود دارد. امروز یکی از اضلاع قدرت هر کشوری قدرت شناختی و مدیریت افکار عمومی است و بر همین اساس در تماسی که با همکاران خودم در فراجا به‌واسطه حوادث اخیر داشتم، عنوان کردم که توجه داشته باشید امروز ۷۰ درصد اداره میدان در رسانه و مدیریت افکار عمومی است و تنها ۳۰ درصد در میدان رقم می‌خورد.

فرمانده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی افزود: رسانه امروز خود یک قدرت محسوب می‌شود به نحوی که در جنگ ترکیبی، هر ترکیبی که اعم از نظامی- امنیتی، نظامی - اقتصادی، اقتصادی - سیاسی و فرهنگی استفاده کنیم، رسانه یک ضلع ثابت آن محسوب می‌شود؛ این در حالی است که علی‌رغم داشتن چنین جایگاهی شاید در این حوزه مقداری دچار عقب‌ماندگی شدیم.

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: اینکه کشورمان هر روز با تهدیدات مختلفی مواجه می‌شود، موضوعی واقعی و جدی است، اما همواره تهدید‌ها بر آسیب‌ها سوار می‌شوند؛ به‌عنوان مثال چنانچه ویروس کرونا فراگیر شود، اگر بدن شما قوی باشد، اتفاقی برای شما روی نمی‌دهد، اما اگر فردی مشکل قلبی و ریوی داشته باشد، کرونا آن فرد را زود از پای می‌اندازد.

وی اضافه کرد: پس در پیدایش تهدید، زمینه‌های پیدایش آن را هم باید لحاظ کنیم؛ شاید جهاد تبیین که رهبری به آن اشاره دارند، ناظر بر همین موضوعات باشد؛ البته گرچه ناکارآمدی و کم‌کاری در کشور داریم، اما همان داشته‌ها را هم نمی‌توانیم به خوبی برای مردم تشریح و تبیین کنیم؛ به‌عنوان مثال امروز کشور‌های اروپایی که در بدترین شرایط به لحاظ اقتصادی، انرژی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی قرار دارند و حتی گفته می‌شود به سختی کشور‌های خود را اداره می‌کنند و رو به افول هستند، در چنین شرایطی با جنگ شناختی به جوانان کشورمان القا می‌کنند که شما در وسط جهنم هستید و اینجا (اروپا) بهشت است.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: حال در چنین شرایطی که جنگ روانی دشمن وجود دارد، می‌بینیم که بخشی از جمعیت کشور مغلوب القائات آن‌ها می‌شوند؛ لذا در اینجا بخش رسانه و مدیریت افکار عمومی برای تبیین حقایق بسیار حائز اهمیت است؛ از سوی دیگر، بخش مهمی از همین رسانه‌های رسمی کشور که باید در خدمت هدایت افکار عمومی در جهت تحقق تمدن ایرانی اسلامی باشد، در جهت عکس این موضوع عمل می‌کنند.

میدان‌های دفاع از نظام و انقلاب اسلامی تغییر کرده است

سردار احمدی‌مقدم گفت: امروز میدان‌های دفاع از نظام و انقلاب اسلامی و حتی دشمنان آن جابه‌جا شده‌اند که این نشان می‌دهد دفاع همچنان ادامه دارد؛ همچنین اگرچه کشورمان، کشوری مردم‌سالار است و همه باید در آن نظراتشان را بیان کنند، اما جبهه انقلاب باید قوی‌تر از این ظاهر شود.

وی در خصوص یکی از ویژگی‌های خبرگزاری دفاع مقدس هم بیان کرد: خبرگزاری‌هایی مانند دفاع مقدس که دسترسی به اطلاعات دست اول دارند، لزومی ندارد که تبلیغات بگیرند و چهره‌ها را به‌منظور افزایش مخاطبین بیاورند؛ چون خبر و منبع آن دست اول است و نسبت به سایرین حتی اگر اسمی هم از شما برده نشود، ارجحیت پیدا می‌کنید؛ بنابراین چنین خبرگزاری‌ای نیازی به افزایش کمیت و ترند شدن اخبار و امثالهم ندارد؛ برای اینکه هر خبری که برای دیگران مهم باشد، در اینجا می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ البته باید به این‌ نکته هم توجه داشت که برای پر‌مخاطب شدن نباید از مسیر اصلی تخطی کنیم و اصل ماجرا به حاشیه برود و فراموش شود.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین عنوان کرد: نکته دیگری که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که برخی رسانه‌ها مانند روزنامه‌ها خبرنگار ندارند و بیشتر، خبرهای رسانه‌هایی که اخبار دست اول را منتشر می‌کنند، منعکس می‌کنند؛ این نشان می‌دهد که تولیدکنندگان واقعی خبر تعدادشان به انداره خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور نیست؛ چون اغلب بسته‌ای از اخبار سایر رسانه‌ها را جمع‌آوری و منتشر می‌کنند؛ البته هرچند نویسنده و مصاحبه‌کننده دارند، ولی تولیدکننده خبر نیستند؛ برای اینکه این کار، یعنی تولید خبر را خبرگزاری‌ها برعهده دارند.

سردار احمدی‌مقدم در پایان اظهار داشت: خبرگزاری دفاع مقدس به دلیل منابع و نیز اعتبار و جایگاهی که در ساختار ستاد کل نیرو‌های مسلح دارد و از سوی دیگر به واسطه عنوان جذابی هم که برای خود انتخاب کرده، در کنار موضوعاتی که برای حوزه کاری خبرگزاری مانند راهیان نور، هفته دفاع مقدس، یادواره شهدا، جشنواره‌ها و... پیش‌بینی شده است، می‌تواند منبع خبریِ قابل اتکایی باشد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار