کارگردان سینمایش بزرگ ۴۱۰ در نشست خبری:

گردان غواصی ۴۱۰ لشکر ثارالله و شهید سلیمانی محور «سینمایش بزرگ ۴۱۰»/ سینما و تئاتر را تلفیق کردیم

زارعی به ابعاد نمایش سینمایش بزرگ ۴۱۰ پرداخت و با تاکید براینکه گردان غواصی ۴۱۰ لشکر ثارالله و شهید سلیمانی محور این نمایش است، گفت: در این اتفاق جذاب تکنیک‌های سینما و تئاتر را تلفیق کردیم.
کد خبر: ۵۵۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ - 18October 2022

گردان غواصی ۴۱۰ لشکر ثارلله و شهید سلیمانی محور سینمایش بزرگ ۴۱۰/ سینما و تئاتر را تلفیق کردیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «سینمایش بزرگ ۴۱۰» ویژه روایت فتح گردان غواصی لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس امروز (سه‌شنبه) با حضور کوروش زارعی کارگردان و مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، «علی کوهفر» تهیه‌کننده و «علی فروزانفر» معاون هنری حوزه هنری برگزار شد.

زارعی: سینما و تئاتر را تلفیق کردیم

در ابتدا کوروش زارعی با بیان اینکه برای این نمایش نزدیک سه‌ماه درگیر کار بوده‌ایم و روزانه هشت ساعت تمرین انجام دادیم، اظهار داشت: مرتضی شاه‌کرم نویسنده کار بود و محور نمایش، گردان ۴۱۰ لشکر ثارالله است که ما اتفاقات دهه ۶۰ از این لشکر خطشکن در عملیات والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ را روایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که در این لشکر بودند آدم‌های ویژه‌ای بودند و نوجوان ۱۶ ساله‌ی به اسم شهید حسن یزدانی برای شناسایی عملیات والفجر، ۶۰ بار طول اروند را می‌رود و برمی‌گردد که کار بسیار بزرگی است.

این کارگردان ادامه داد: نمایش تا ۷۰ درصد مستند است. ما با نمایشی مستندگونه مواجه هستیم که در قالب یک نمایش دراماتیک ۲ ساعته روایت می‌کنیم. نزدیک به ۱۲۰ بازیگر و گروه حرکت روی صحنه هستند.

زارعی درباره مفهوم مدنظر خود از واژه «سینمایش» اظهار کرد: تجربه جدیدی را در کارگردانی چند سال است انجام می‌دهم که اولین بار در سوریه تجربه کردم. سپس در ایران و آخرین بار در ایران چنین تجربه‌ای داشتم. طی ژانری که در این چند سال تجربه می‌کنیم، ناگفته‌های جنگ را با تلفیقی از سینما و تئاتر به منظور جذابیت هر چه بیشتر برای مخاطب روایت کنیم.

وی یادآور شد: قرار بود ۲۵ اجرا داشته باشیم ولی به دلیل تأخیر پیش آمده و تعهد بازیگران در پروژه‌های دیگر تعداد اجراها ۱۵ شب خواهد بود.

وی تأکید کرد: امیدوارم اتفاق خوبی رقم بخورد و حال این روزهای مردم را با اتفاقات هنری این چنینی خوب کنیم.

زارعی یادآور شد: حوزه هنری چندین سال است که قصد ورود و تجربه این ژانر را داشت که امسال با همکاری مؤسسه مهنا این اتفاق رخ داد و پروژه بعدی درباره خرمشهر خواهد بود.

فروزانفر: هر شب میزبان ۴ هزار مخاطب می‌شویم

در ادامه علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه حدود دو ماه پیش طرحی متعلق به سال‌ها پیش نزدیک به پرده اجرا شد که مربوط به شهدای غواص و لشکر ثارالله و حاج قاسم سلیمانی بود، افزود: این نمایش قرار بود هفته دفاع مقدس رونمایی و اجرا شود که به دلیل تقارن با اربعین و ناآرامی‌های اخیر کار با تاخیر اجرا شد.

وی به گروه اجرا کننده نمایش اشاره کرد و با تاکید براینکه ۲۰۰ نفر شامل ۱۰۰ بازیگر درگیر اجرا خواهند بود، افزود: در این اجرا شاهد انفجار‌های متعدد و اتفاقات میدانی مختلفی خواهیم بود و برای ۱۵ شب این نمایش میزبان مخاطبین خواهد بود.

معاون هنری حوزه هنری از میزبانی شبانه چهار هزار مخاطب از این رویداد خبرداد و خاطرنشان کرد: تلاش داریم سینمایش بزرگ ۴۱۰ با کیفیت اجرا شود.

کوهفر توضیح داد: سال‌هاست در مؤسسه مهنا پروژه‌های میدانی را تجربه می‌کنیم ولی این پروژه تفاوت‌هایی دارد که اول استفاده از تکنولوژی روز دنیا به لحاظ جلوه‌های ویژه بصری و میدانی است. ما آکواریومی دارای ۱۰۰ هزار لیتر آب روی صحنه داریم که به همراه انفجارهای درون آب، برای مخاطب بسیار جذاب است.

کوهفر نیز به عنوان تهیه‌کنند این اثر افزود: ما ۱۰۰ هنرور داریم که دستمزد این تعداد هنرور و بازیگران اثر در کل حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده است. این هزینه جدای بخش هزینه‌های صحنه حجیم و جلوه‌های ویژه و تکنولوژی استفاده شده در اجرای این اثر است.

در ادامه فروزانفر نیز به عنوان معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه هزینه سینمایش «۴۱۰» حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شده است، توضیح داد: ما سعی کردیم از خیلی امکانات نهاد‌های دیگر نیز برای تولید و اجرای این اثر استفاده کنیم تا هزینه‌ها کمتر شود. کوروش زارعی با تمام تلاشی که برای تولید و اجرای این اثر داشته به تهیه‌کننده اعلام کرده که من کارمند حوزه هنری هستم و نیازی به دستمزد ندارم. تهیه‌کننده هم به این صورت چشمداشت مالی از اجرای این اثر ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد فرهنگی کشور طی ۷۰ سال گذشته، تصریح کرد: کل اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته شاهد وقوع آن در کشور بودیم به خاطر نارسانا کردن رسانه‌ها بوده است. اگر اطلاع رسانی به موقع توسط رسانه‌ها انجام می‌شد نیازی به ورود بخش امنیتی نبود. طی ۷۰ سال گذشته شاهد جهش در بخش‌هایی همچون عمرانی، علمی و امنیتی بودیم، ولی شاهد جهشی در عرصه رسانه و فرهنگ طی ۷ دهه گذشته نبودیم که از این امر گله‌مند هستیم.

زارعی درباره اتفاقات میدانی و انفجار‌هایی که در سینمایش «۴۱۰» وجود دارد و چگونگی حفظ امنیت گروه و مخاطبان اثر، اظهار کرد: تیم جلوه‌های میدانی ما تیم بسیار حرفه‌ای هستند که با محاسبات و اقداماتی که انجام داده‌اند، انفجار‌های میدانی اثر خطری برای تیم بازیگران و مخاطبان ایجاد نخواهد کرد.

فروزانفر نیز در این خصوص یادآور شد: از ۳ نهاد دیگر برای بخش امنیتی اثر تأیید گرفتیم و همچنین حجم انفجار‌ها را هم پایین آوردیم. قرار بود سینمایش «۴۱۰» را اول مهر اجرا کنیم، ولی چون کار انفجار داشت نمی‌خواستیم با صدای انفجار مردم را نگران کنیم. متأسفانه روز‌های شنبه نیز در حال حاضر و به دلیل شرایط جامعه اجرا نمی‌رویم. با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌شود قطعاً مردم در جریان خواهند بود که صدای انفجار‌هایی که در برج میلاد طی ۱۵ روز شنیده می‌شود متعلق به سینمایش «۴۱۰» است.

زارعی درباره چرایی اجرای سینمایش «۴۱۰» در زمان فعلی، توضیح داد: زمان مدنظر ما برای اجرا در شهریور بود که به دلایل مطرح شده در این نشست، بالاجبار اثر را در زمان فعلی اجرا می‌کنیم، زیرا اگر در این زمان اجرا نمی‌رفتیم و فصل را از دست می‌دادیم امکان اجرا را نداشتیم و هزینه‌های دکور از بین می‌رفت. البته با توجه به اینکه هوا سرد است و بخش عظیمی از اجرا در آب است، شرایط برای بازیگران کار بسیار سخت است.

وی درباره این موضوع که معنا و مفهوم در سینمایش «۴۱۰» چقدر تحت تأثیر جلوه‌های ویژه و سخت‌افزار اثر قرار گرفته است، تأکید کرد: جلوه‌های ویژه باید ابزاری برای ارائه مفهوم کارگردان باشد و همیشه تأثیر عقلایی و اندیشه‌ای در تئاتر برای من مهم بوده و هست نه توپ و ترقه‌بازی صرف.

کوهفر تهیه‌کننده اثر نیز در پایان این نشست تأکید کرد: هدف ما قهرمان‌سازی برای نوجوانان کشورمان است. ما آنقدر رمبو در جبهه‌های جنگ داشتیم که نوجوانان ما نیازی به رمبو ندارند. حسن یزدانی یک از قهرمان‌های دوران جنگ ماست که وجوه شخصیتی متعددی داشت.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار