رئیس کمیته حقوق بشر مجلس خطاب به گوترش:

قضاوت زودهنگام و غیرعادلانه شما درباره کشورم باعث تأسف است

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت: از موضع‌گیری شما و نهادهای سازمان ملل درباره مرگ خانم مهسا امینی مطلع شدم و از اینکه قضاوت زودهنگام و غیرعادلانه‌ای درباره کشورم شده است، متاسفم.
کد خبر: ۵۵۰۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰ - 18October 2022

قضاوت زودهنگام و غیرعادلانه شما درباره کشورم باعث تأسف استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «زهره الهیان» رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، از موضع گیری نهاد‌های بین المللی درباره مرگ مهسا امینی و همچنین ارائه تصویر خلاف واقع از وضعیت زنان ایرانی، انتقاد کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای گوترش دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

عالیجناب

من به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته حقوق بشر از موضع گیری شما و مجموعه نهاد‌های سازمان ملل درباره مرگ خانم مهسا امینی مطلع شدم و از اینکه قضاوت زودهنگام و غیرعادلانه‌ای درباره کشورم شده است، متاسف هستم.

مایلم تاکید کنم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران همانند مردم و مسئولین کشور، از درگذشت خانم مهسا امینی متاثر شدند. جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایف خود در حفاظت از حقوق تمامی شهروندان و در چارچوب قوانین داخلی و تعهدات بین المللی خود، از همان ابتدا تلاش‌ها را برای روشن شدن علت فوت آن مرحومه آغاز کرد.

وفق فرمان رئیس جمهور، وزیر کشور دستور تشکیل تیم‌های حقیقت یاب، برای روشن ساختن شرایط منتهی به فوت خانم امینی را صادر نمود و رئیس قوه قضاییه نیز از پزشکی قانونی خواست تا موضوع جان باختن مرحومه امینی را با دقت موشکافانه پیگیری کند.

نهایتا گزارش سازمان پزشکی قانونی پس از انجام تحقیقات لازم از جمله کالبدگشایی، بررسی‌های میدانی، و سابقه پزشکی متوفی، در تاریخ ۸ اکتبر منتشر شد که نشان دهنده عدم وجود آثار هرگونه ضرب و شتم و تنبیه بدنی بوده است و نامبرده سابقه تخلیه تومور از غده هیپوفیز از طریق عمل جراحی را داشته و همچنین دارای سابقه چندین بار غش کردن در ماه‌های اخیر به دلیل زمینه بیماری و جراحی بوده است. اما همچنان کارزار سیاسی بزرگی که با هدف مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران به راه افتاده بود؛ فعال می‌باشد.

تاکنون در جریان اغتشاشات هیچ فردی به دلیل اعتراض مسالمت آمیز بازداشت نشده است و تنها آنانی بازداشت شده اند که اقدام به عمل مجرمانه و خشونت آمیز و تخریب اموال عمومی کرده اند. یادآوری می‌شود که بازداشت شدگان از تمامی حقوق متهمین از جمله اصل برائت و دسترسی به وکیل برخوردارند.

بدون شک تمام کشور‌هایی که با نادیده انگاشتن اصول مندرج در منشور ملل متحد در امور داخلی ایران دخالت کرده و با کمک مالی و ... از برهم زنندگان نظم عمومی حمایت کردند و در تعدی به حقوق ملت ایران نقش داشتند، باید پاسخگوی مسئولیت بین المللی خود باشند.

در پایان مایلم که اشاره داشته باشم به اینکه جمهوری اسلامی ایران متعهد به اصول و ارزش‌های حقوق بشر بوده و خواهد بود، اما استفاده ابزاری از آن برای فشار سیاسی را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد.

لازم به تاکید نیست که براساس شاخص‌های موجود، زنان در ایران از مشارکت و حضور چشم گیری در همه عرصه‌های اجتماعی برخوردار بوده و تمرکز بر یک حادثه برای نتیجه گیری کلی نسبت به وضعیت کل زنان در کشور ایران، گمراه کننده بوده و به اشتباه محاسباتی خواهد انجامید.

زهره الهیان

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار