کارشناس مسائل قفقاز:

فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب با امنیت منطقه ارتباط دارد

دماوندی با اشاره به اهمیت فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب، گفت: هرگونه اقداماتی که موجب همکاری بین کشور‌ها شود صلح، آرامش و امنیت در منطقه را به دنبال دارد.
کد خبر: ۵۵۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ - 19October 2022

فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب با امنیت منطقه ارتباط دارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید محمد رضا دماوندی» کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگویی درخصوص توافق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای فعالسازی راه آهن کریدور شمال - جنوب و اهمیت آن، اظهار داشت: اگر به اصل و ماهیت این کار توجه کنیم که عنوان اجلاس اخیر در قزاقستان هم تعامل و اعتماد سازی در آسیا بود بیشترین هدف به حوزه امنیت در آسیا بر می‌گردد، در واقع هرگونه اقداماتی که موجب همکاری بین کشور‌ها شود صلح، آرامش و امنیت در منطقه را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: درباره موضوع کریدور شمال-جنوب که سال‌ها از آن صحبت می‌شود، مسیر‌های مختلفی مطرح شده، مانند اقیانوس هند - خلیج فارس و به سمت دریای مدیترانه و یا کریدور آذربایجان به سمت گرجستان و روسیه و همچنین مسیر ارمنستان که ما را به سمت اوراسیا و آسیای مرکزی و روسیه متصل می‌کند.

کارشناس مسائل قفقاز همچنین بیان کرد: بنابراین هر اندازه درباره همکاری‌های حمل و نقل در منطقه سرمایه گذاری شود علاوه بر منافع اقتصادی، مهمترین وجه آن که به موضوع سیکا مرتبط است، امنیت می‌باشد.

دماوندی با اشاره به توافق ۲۰۲۰ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: یکی از مفاد این توافق بحث استفاده از راه‌های ارتباطی است گرچه آنچه آذربایجان و ترکیه دنبال می‌کنند فراتر از این چیزهاست و موضوع متفاوتی است.

وی یادآور شد: در دیدار حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان هم تاکید کردیم که راه ارتباطی ایران و ارمنستان تاریخی است و از نظر ایران خط قرمز است و اگر نگاه توسعه طلبانه برخی کشور‌ها نباشد مسائل قابل حل است.

کارشناس مسائل قفقاز همچنین اظهار کرد: البته برخی از کشور‌ها در حوزه آذربایجان و ترکیه با تاکید بر بحث ایجاد کریدور منافع جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهند و این مساله مورد پذیرش نیست و به اظهارات دوستانه خدشه وارد می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار