عضو كمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عرصه فرهنگ نیازمند ساختار چابک و اثربخش است

منتظری با تاكید بر اینكه در حوزه فرهنگی به ساختاری چابک و اثربخش نیازمند هستیم، گفت: اگر این كار انجام نشود، تحولی در حوزه فرهنگی اتفاق نمی‌افتد.
کد خبر: ۵۵۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۵ - 21October 2022

عرصه فرهنگ نیازمند ساختار چابک و اثربخش است«غلامرضا منتظری» عضو كمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به نقاط ضعف و قوت ساختار فرهنگی کشور، اظهار داشت: در اولویت نخست است كه هر كدام از وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با فرهنگ به اتفاق نیروهای متخصص و صاحب تجربه و به ویژه با حضور جامعه هدف، نشست‌های تخصصی بگذارند و ساختارهای فرهنگی را به جهت اثربخشی تحلیل كرده تا نقاط ضعف و قوت را احصاء كنند.

منتظری با تاكید بر اینكه باید در حوزه فرهنگی به ساختاری چابک و اثربخش دست یابیم، تصریح كرد: اگر این كار انجام نشود، تحولی در حوزه فرهنگی اتفاق نمی‌افتد. در كنار این اقدام باید به نیروی انسانی كارآمد هم توجه كنیم؛ اگر ساختارها را بازنگری كنیم و چینش آن تغییر كند اما متناسب با آن تغییرات، نیروی انسانی متخصص نداشته باشیم نمی‌توانیم استفاده بهینه داشته باشیم.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس به ضرورت محور قرار دادن نسل جوان و توانمند آن‌ها به عنوان نیروی انسانی در حوزه فرهنگ اشاره و تاکید کرد: كتابخانه‌های عمومی فراوانی داریم كه نیروی تخصصی لازم را ندارند؛ همچنین مجتمع‌های فرهنگی و هنری عریض و طویلی داریم كه با یک یا دو نیرو فعالیت می‌كنند و طبیعتا نمی‌توان انتظار بهره برداری از این مجتمع‌ها و مجموعه‌ها داشت.

وی با تاکید بر این موضوع كه مدیریت فرهنگی برای بازسازی ساختارهای فرهنگی اهمیت زیادی دارد، بیان كرد: برای انتخاب و انتصاب یك مدیر فرهنگی باید جستجوی زیادی كرد تا بتوان تعدادی انگشت شمار پیدا كرد. قاعده این است كه به تناسب هر سازمان و دستگاه فرهنگی باید نیروهای خاص خود را تربیت كنیم؛ اگر این اتفاق بیافتد، ثبات، كارآمدی و اثربخشی بیشتری را در حوزه فرهنگ شاهد خواهیم بود.

منتظری با بیان اینكه فعالیت‌های موازی دستگاه‌های فرهنگی باعث هدر رفت انرژی و ناكارآمدی می‌شود، گفت: اینكه چند نهاد و دستگاه فعالیت‌های فرهنگی در یك بخش داشته باشند ایرادی ندارد، اما نباید همه آن‌ها مسائل حقوقی فرهنگی و هنری را در دستور كار قرار دهند. اگر هر دستگاه و نهاد از منظری متفاوت به یك امر فرهنگی و هنری نگاه كند و در راستای آن عمل كند باعث ارتقاء كمی، كیفی و اثربخشی فعالیت‌ها می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار