کارگردان نمایش «بازمانده» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تئاتر مقاومت مردمی و رو به رشد است/ لزوم بهره‌گیری از هنرمندان در مدیریت جشنواره

دهقانی جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت را یک اتفاق مردمی و رو به رشد دانست و تاکید کرد: بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان در مدیریت جشنواره‌ها باعث انگیزه بیشتر برای هنرمندان خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴ - 20October 2022

«مریم دهقانی» کارگردان نمایش «بازمانده» ویژه بخش خیابانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، که اولین تجربه نمایش خیابانی خود را به این جشنواره آورده است درباره فعالیت‌های خود اظهار داشت: من در جایگاه بازیگر و کارگردان بیش از ۱۵ سال است که در عرصه تئاتر و هنر‌های نمایشی فعالیت دارم البته در زمینه فیلم کوتاه نیز تجربه‌هایی دارم و چند فیلم کوتاه تولید کرده‌ام.

وی به اهمیت و جایگاه جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت پرداخت و عنوان کرد: جشنواره تئاتر مقاومت قطعاً به بدنه تئاتر کشور کمک می‌کند و صحنه‌ای است تا بچه‌های تئاتر بتوانند فعالیت حرفه‌ای داشته باشند و به نظرم اتفاق خوب و بزرگی است که هرقدر به سمت مردمی شدن و دوری از شعارزدگی حرکت داشته باشد از گذشته موفق‌تر خواهد بود.

دهقانی جشنواره تئاتر مقاومت را یک اتفاق مردمی و رو به رشد دانست و تاکید کرد: خدا را شکر جشنواره تئاتر مقاومت همواره مردمی و رو به رشد بوده است و واقعیت آن است که اتفاقاتی که در دل جامعه و مردم رقم می‌خورد ماندگار خواهد بود البته منظور ما از مردمی بودن رویداد‌ها پرداختن به موضوعاتی است که مردم آن را دیده و شنیده‌اند لذا مردم موضوع دفاع مقدس را لمس کرده‌اند و پرداختن به آن می‌تواند ارزشمند باشد.

کارگردان نمایش «بازمانده» به‌کارگیری هنرمندان در جایگاه مدیریت جشنواره‌ها را مهم دانست و ادامه داد: فکر می‌کنم اگر رویداد‌های هنری و جشنواره‎ها از ظرفیت هنرمندان در مدیریت استفاده کنند قطعا سطح کمی و کیفی جشنواره ارتقا پیدا می‌کند و هنرمندان جوان را برای کار کردن دلگرم‌تر می‌کند.

وی درخصوص جذابیت مفهوم «مقاومت» برای هنرمندان اظهار داشت: وقتی حرف از مقاومت به میان می‎آید ذهن همه ما به سمت موضوع جنگ و دفاع مقدس می‎رود که غیرقابل انکار و یک تراژدی بزرگ است و همیشه این اتفاقات برای ما موجب اتحاد و همبستگی بوده لذابه نظرم جشنواره تئاتر مقاومت می‎تواند تا سال‎های سال ادامه داشته باشد چراکه این واقعه تاریخی از ذهن کسی پاک نمی‌‎شود و به اندازه همه انسان‎هایی که در این اتفاق جان داده‌‎اند داستان وجود دارد که می‌توانیم با بهره‌گیری از آن تئاتر و فیلم و آثار هنری تولید کنیم.

دهقانی درباره نمایش «بازمانده» عنوان کرد: داستان این نمایش درباره جوانی به اسم «امیرو» است؛ امیرو در جستجوی پیدا کردن مهره شانس و اقبالش به یکباره با هجوم جنگنده‌های دشمن مواجه می‌شود. در کمتر از چند ساعت دنیای کودکی خود را با جهانی دیگر عوض می‌کند، جهانی که به هیچ عنوان شناختی از آن ندارد و هیچ دفاعی در مقابل آن بلد نیست. پدر، مادر، برادر و دوستانش و تمام جهانش به یکباره ترکش می‌کنند، حال امیرو می‌بایست چاره‌ای بیاندیشد. در شهری که دیگر نمی‌شناسد؛ که علیرضا دادنده فر ایفای نقش آن را برعهده دارد. این جوان در شب حمله به آبادان که در دوران جوانی و نوجوانی به دنبال مهره شانس خودش می‌گردد همان شب تمام خانواده اش را از دست می‌دهد و در این اتفاقات از دوران جوانی و نوجوانی به سمت مرد شدم می‎رود.

نمایش «بازمانده» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است.

عوامل این نمایش به این شرح هستند:

نویسنده: اصغر گروسی. کارگردان مریم دهقانی. بازیگر: علیرضا داننده فرد. موسیقی: پژمان پهلوانی و نورالدین زمانی. منشی صحنه: ابو الفضل فیجان پدنک. طراح پوستر: اصغر گروسی.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها