وزیر خارجه ارمنستان: از موضع اصولی و صریح ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم

وزیر خارجه ارمنستان ضمن قدردانی از موضع اصولی و صریح ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان، آمادگی این کشور را برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
کد خبر: ۵۵۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲ - 20October 2022

وزیر خارجه ارمنستان: از موضع اصولی و صریح ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه جمهوری ارمنستان امشب (پنجشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان در ایروان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.

وی گفت: روابط دو کشور براساس منافع طبیعی و مشترک ما می‌باشد به صورت مداوم در همه زمینه‌ها در حال گسترش است.

وزیر خارجه ارمنستان بیان کرد: معتقدیم مشکلات بین کشور‌های منطقه باید از طریق گفت‌وگو و نفی استفاده از زور حل شود. از موضع اصولی و صریح ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم. درباره همکاری‌ها در چارچوب‌های دو و چندجانبه گفت‌وگو کردیم و آمادگی را برای تقویت روابط اعلام کردیم.

وی گفت: ادامه و تکمیل پروژه‌های مشترک را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. درباره همکاری با ایران در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای اهمیت قائلیم. خوشحالم سفر وزیر خارجه ایران همراه با افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان است که به همراه همتای خود در مراسم افتتاح شرکت می‌کنم.

وی گفت: مطمئنم سرکنسولگری ایران در توسعه استان سیونیک تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر خارجه ارمنستان درباره ملاقاتی که در پراگ بین اردوغان و پاشینیان انجام شد نیز گفت: این ملاقاتی که در پراگ انجام شده است مثل ملاقات‌هایی است که تاکنون برگزار شده است. در خصوص معاهده صلح و مناقشات بین ارمنستان و آذربایجان درباره قره باغ گفتگو‌های زیادی برگزار شده و همواره سعی کردیم سازنده باشیم و راهکار‌های سازنده و مورد قبولی را پیدا کنیم.

وی افزود: مبالغه نخواهد بود که اگر بگویم در هر طرف توانستیم به توافقاتی برسیم و انتظارات جاه طلبانه آذربایجان را به تناسب برسانیم و به راهکار‌های دو طرف دست یابیم و امیدوارم این مانع برطرف شود که در آینده نزدیک به راهکار مورد توافق دو طرف برسیم.

وزیر خارجه ارمنستان درباره کریدور دریای سیاه - خلیج فارس گفت: ارمنستان علاقه‌مند به این کریدور است از دریای سیاه به خلیج فارس. ما و ایران و بلغارستان توافق خود را امضا کردیم و مذاکرات با دیگر کشور‌ها در حال انجام است و حتی کشور‌هایی که از ابتدا در این برنامه مشارکت نداشتند. فکر می‌کنم این کریدور برای خیلی می‌تواند قابل توجه باشد از جمله هند و بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم.

وی افزود: من در پاسخ به پرسش قبلی به آمادگی مذاکرات سازنده طرف ارمنی اشاره کردم، ولی از سوی آذربایجان دیدگاه‌های افراطی وجود دارد.

وزیر خارجه ارمنستان در پاسخ به سؤالی درباره احداث کریدور بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان نیز اظهار داشت: در طرح سؤال اشتباهاتی وجود داشت. بالطبع بعد از مناقشه‌ای که در ۲۰۲۰ نسبت به قره باغ اتفاق افتاد و متوقف شد و بعد از آن بیانیه‌هایی بین روسای سه کشور تصویب شد، به مسیر‌های ارتباطی و رفع انسداد مسیر‌های تجاری و اقتصادی اشاره شد و در چارچوب تمام مسیر‌ها که باید رفع انسداد شود مسیر اتصال بین آذربایجان و نخجوان را شامل می‌شود در قالب گروه کاری سه جانبه این موضوع رابررسی می‌کنیم و آماده‌ایم راه‌ها را برای حمل مسافر و بار برای آذربایجان باز کنیم.

وی گفت: البته با این دیدگاه که تمام مسیر‌های ارتباطی که باید باز شود در همه جهات باید تحت نظارت و کنترل و قانون اساسی کشوری باشد که این مسیر از آن کشور عبور می‌کند. هر مسیری که رسیدن به نخجوان به آذربایجان را ایجاد می‌کند برای اتباع دو کشور و اتباع ثالث می‌توانیم راه‌های زیادی را برای این بررسی کنیم. نمی‌خواهم وارد جزییات شوم، ولی خواسته اصلی طرف ارمنی این است که مسیر‌های عبوری از خاک ارمنستان باید طبق قانون و کنترل ارمنستان باشد، ولی متاسفانه با رویکرد بدون سازش طرف آذربایجان مواجه بودیم که حاضر به کوتاه آمدن و سازش نبودند. گاهی وقت‌ها کشور‌های ثالث و حتی کشور‌هایی که مورد انتظار نبودند در راستای اجرای این پروژه نظرات و مداخلاتی می‌کنند که صحبت‌هایی درباره ایجاد کریدور می‌کنند که این موضوع امکانپذیر نیست.

وزیر خارجه ارمنستان درباره روند عادی سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان نیز اظهار داشت: این یکی از موضوعات مهم در ارتباط با ژئوپلتیک منطقه است هر دو کشور نمایندگان مربوطه را تعیین کنند که تا به حال چهار ملاقات داشتند ملاقا‌ت‌های خوبی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و افتتاح مرز بسته شده دو کشور بررسی شده است. اینجانب به دعوت ترکیه در نشست دیپلماتیک شرکت کردم و در نشست مشترک در پراگ دیدار نخست وزیر ارمنستان و نخست وزیر ترکیه انجام شد و این فرآیند روند مثبت و رو به جلویی دارد. هدف اصلی ما برقراری و عادی سازی روابط و باز کردن مرزهاست. دوستان و سخنگویان ما در ترکیه باید خیلی کمتر این روند را به روند آذربایجان و ارمنستان ارتباط دهند و درک کنند که موفقیت در مذاکرات بین ارمنستان و ترکیه می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط آذربایجان و ارمنستان داشته باشد.

وی گفت: در خصوص یکسری از مسائل مطالبی مطرح می‌شود که باعث می‌شود دیدگاه‌های فراتری نسبت به موضوعات موجود داشته باشد و اینگونه به نظر می‌رسد که ترکیه توجه بیشتری روی مسیر‌ها بین ارمنستان و ترکیه داشته باشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار