یادداشت/ علی عبدالصمدی

دستگاه پروپاگاندای آمریکایی؛ تکمیل کننده سیاست‌های جنگ افروز این کشور

امروزه رسانه یا به اصطلاحی دیگر دستگاه پروپگاندا بالاخص رادیو و تلویزیون برای هر کشور و نظام و ساختار سیاسی اصل مهمی در تبلیغ ارزش‌های سیاسی و اجتماعی به شمار می‌رود به طوری که حاکمیت‌ها در جهان کنونی بدون داشتن رسانه دچار ضعف در قدرت خواهند بود.
کد خبر: ۵۵۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳ - 28October 2022

دستگاه پروپاگاندای آمریکایی؛ تکمیل کننده سیاست‌های جنگ افروز این کشورگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ ایالات متحده آمریکا کشوری است که به لحاظ تاریخی و در مقایسه با تاریخ کشور‌های کهن مانند مصر، ایران، چین و.... سرزمینی نوپا به شمار می‌رود.

از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون افراد متعددی به مقام ریاست جمهوری در این کشور رسیده اند. نکته‌ی جالب توجه اینکه قریب به اتفاق کسانی که بر مسند ریاست جمهوری در این کشور تکیه زده اند، سابقه‌ی عضویت در لژ‌های شیطان پرستی و فراماسونری داشته اند. بنا بر شواهد و قراین تاریخی، جان اف کندی تنها رئیس جمهوری در آمریکا بوده است که سابقه‌ی عضویت در چنین گروهک‌هایی را نداشته و دوران ریاست جمهوریش با ترور وی به فرجام رسید.

جیمی کارتر، رونالد ریگان، جورج بوش پدر، بیل کلینتون، جورج بوش پسر، باراک اوباما، دونالد ترامپ و جو بایدن کسانی بوده اند که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون در آمریکا به ریاست جمهوری رسیده اند. از این بین چهار رئیس جمهوری از حزب دموکرات و چهار تن دیگر از حزب جمهوریخواه بوده اند. توازن در تعداد افراد از احزاب دوگانه در آمریکا مبین این واقعیت است که سیاست‌ها در آمریکا توسط صرفا احزاب یا مجلس یا نهاد‌های سیاسی نوشته و اجرایی نمی‌شوند بلکه دستی از پشت پرده در کار است.

افراد وابسته به حزب جمهوری خواه در عالم سیاست معروف به داشتن کارخانجات اسلحه سازی هستند. از همین رو، وقتی رئیس جمهوری از حزب جمهوری خواه وارد عرصه شده است. همواره آتش جنگ برافروخته می‌شود. در مقابل دموکرات‌ها بیشتر سرمایه دارانی هستند که از طریق اعمال فشار‌های اقتصادی سعی دارند تا در عرصه‌های بین المللی خودنمایی کنند. این اصل درباره‌ی یک نفر صادق نیست و او دونالد ترامپ است. اگرچه او از حزب جمهوری خواه بود، اما چون دارای ثروتی چشمگیر و قابل توجه بود از لحاظ عملکرد (پراگماتیسم) سیاست‌هایی شبیه به دموکرات‌ها را در پیش گرفت و بیشتر با اعمال فشار‌های اقتصادی سعی کرد اعمال سیاست کند.

مهم‌ترین سیاستی که دول آمریکایی طی دهه‌های گذشته پیگیری کرده اند، استیلا بر منطقه‌ی نفت خیز خاورمیانه است. «صدای آمریکا» مهم‌ترین رسانه‌ی دولتی در آمریکاست که صدا و تریبون نظام این کشور به شمار می‌رود. این مجموعه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به زبان‌های مختلفی هم به صورت رادیویی و هم به شکل تلویزیون به بازتاب اخبار و وقایع روز می‌پردازند، اما نباید فراموش کرد که این بازتاب وقایع قطعا از زاویه‌ی دید سران آمریکا و البته دست‌های پشت پرده‌ی ساختار سیاسی این کشور است. زبان‌های فارسی و عربی که جزء اهم زبان‌های رایج و پر گویش در منطقه‌ی خاورمیانه هستند نیز در دستگاه بزرگ پروپاگاندای «صدای آمریکا» دارای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خاص خود هستند.

امروزه رسانه یا به اصطلاحی دیگر دستگاه پروپاگاندا بالاخص رادیو و تلویزیون که بیشترین مخاطب را در اقصی نقاط جهان دارند، برای هر کشور و نظام و ساختار سیاسی اصل مهمی در تبلیغ ارزش‌های سیاسی و اجتماعی به شمار می‌رود به طوری که می‌توان ادعا کرد حاکمیت‌ها در جهان امروز بدون داشتن رسانه دچار ضعف در قدرت خواهند بود. این رسانه‌های گروهی هستند که نقش اسلحه را ایفا می‌کنند و حکومت‌ها با در اختیار داشتن رسانه‌های مختلف نوشتاری، شنیداری و دیداری سعی دارند تا افکار عمومی را به هر سمت و سویی که می‌خواهند هدایت کنند. ایالات متحده آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

انواع رسانه‌های رادیویی، تلویزیونی، مجلات، رسانه‌های الکترونیکی و اینترنتی و کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی در هالیوود سعی دارند نقش تکمیل کننده‌ی سیاست سیاست مداران آمریکایی را در مقام اقناع افکار عمومی ایفا کنند. قطعا، آگاهی عمومی و هوشیاری ملت‌ها باعث خواهد شد تا با سیاست‌های آمریکا و البته سایر دولت‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند و از طریق این آشنایی شعور سیاسی بالاتری داشته باشند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار