کارگردان نمایش «بی‌نشان» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ظرفیت‌های تئاتر مقاومت با بین‌‎المللی شدن افزایش خواهد یافت

روحی، بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر مقاومت را یک اقدام شایسته و مهم دانست و درباره تاثیرگذاری این رویداد گفت: مسیر جشنواره همواره رو به رشد بوده است.
کد خبر: ۵۵۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 25October 2022

«علی روحی» کارگردان نمایش «بی‌نشان» ویژه بخش خیابانی هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، که فعالیت خود در عرصه هنر‌های نمایشی را از سال ۱۳۶۵ آغاز کرده است، با بیان اینکه تجربه ورود به عرصه تئاتر خیابانی بنده مربوط به سال ۱۳۷۵ است، اظهار داشت: حدود ۴۰ سال است که در حوزه هنر‌های نمایشی به‌عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر انجام وظیفه می‌کنم و از جشنواره‌های تئاتر دفاع مقدس، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بسیج و شاهد از جمله رویداد‌هایی بوده است که شرکت کرده‌ام و حائز رتبه شده‎ام.

وی به اهمیت و جایگاه جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت پرداخت و عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت یک رویداد مهم است که اگر مورد توجه قرارگیرد می‌تواند نقطه عطف رویداد‌های هنری با موضوع مقاومت و دفاع مقدس باشد. ما در سال‌های گذشته جریان مدافعان حرم و شهدای امنیت را داشته‌ایم که سوژه‌ها و لحظات جذابی برای هنر‌های نمایشی خواهند بود که تاکنون روایت نشده‌اند و وظیفه هنرمندان برجسته کردن آن‌هاست.

روحی به اجرا‌های حاضر در جشنواره تئاتر مقاومت اشاره و گفت: نمایش‌هایی که در این روز‌های نمایش تئاتر مقاومت اجرا شد همگی از کار‌هایی بود که نگاه جدیدی به موضوع مقاومت داشت و از شعارزدگی به دور بود و به ذائقه مردم بسیار نزدیک بود. شاید مخاطبین تئاتر‌های دفاع مقدس در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هرکاری را پسند می‎کردند، اما در شرایط کنونی ما با ذائقه جدید مخاطبین روبرو هستیم لذا تماشگران هوشمند امروزی نمایش را تحلیل می‌کنند و باید با نمایش ارتباط بگیرند که اگر چنین نباشد کار لطمه خواهد خورد و همین شرایط کار را برای گروه‌های نمایشی سخت‎تر می‎کند و نمایش دفاع مقدس باید با مخاطب دهه ۱۴۰۱ ارتباط برقرار کند.

کارگردان نمایش «بی‌نشان» بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر مقاومت را یک اقدام شایسته و مهم دانست و درباره تاثیرگذاری این رویداد گفت: شکل اجرایی نمایش در ابتدایی این رویداد با امروز بسیار فرق داشت لذا در هر دهه ما شاهدیم اتفاقات جدیدی در عرصه هنر‌های نمایشی هستیم و نوع ارائه کار و انتظارات مخاطبین فرق می‌کند و مسیر جشنواره همواره رو به رشد بوده است. مقاومت مردم ایران در دوران دفاع مقدس و پس از آن یک مقوله جهان شمول است که می‌تواند به عنوان یک الگوی جهانی در اختیار آزادی خواهان جهان قرار گیرد.

وی درباره نمایش «بی‌نشان» و پیام‌هایی که قرار است به مخاطب منتقل کند، گفت: من در نمایش «بی‌نشان» سعی کردم یک اتفاق جهانشمول را ارائه کنم چراکه مقاومت مرزنمی‌شناسد و هرزمان که نیاز باشد هر کسی می‌تواند برای دین و وطن و آرمان‌هایش مبارزه کند. روایت داستان ما مربوط به زنی است که از لبنان برای جستجوی همسرش به سوریه می‌رود و در این مسیر همسرش را پیدا نمی‌کند و به محاصره داعش در می‎آید. این خانم به‌عنوان نمادی از ناموس و وطن نجات پیدا می‎کند و در نهایت جان خودش را فدای دین و وطن می‌کند.

روحی درباره شرایط آماده‌سازی و تمرین نمایش «بی‌نشان» برای حضور در جشنواره بین‎‌المللی تئاتر مقاومت عنوان کرد: کار خیابانی برآمده از طرح و ایده است و در تمرین شکل می‌گیرد لذا ما نیز همین مسیر را پیش گرفتیم و تمرین‌های خوبی داشتیم که در نهایت نمایش بعد از ۲ ماه تمرین شکل گرفت و آماده جشنواره شد.

نمایش «بی‌نشان» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است.

عوامل این نمایش به این شرح هستند:

طرح و ایده و کارگردان: علی روحی. بازیگران: محبوبه فیروزه‌چی، سید مهدی وحیدی، وحید نظریان و علی دلدار. موسیقی: مهدی حسین و رضا شجاعی.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار