به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، از سال ۱۳۵۲ وارد حوزه علمیه قم شد و تحصیلات خود را در مدرسه حضرت آیتالله العظمی گلپایگانی آغاز کرد. پس از اتمام دروس مقدماتی، دروس مکاسب، کفایه و منطق را نزد اساتیدی همچون فخر وجدانی، دوزدوزانی، پایانی، اعتمادی، ستوده، نکونام و تفسیر، اخلاق و نهج البلاغه را در محضر حضرات آیات خزعلی، فاضل لنکرانی و مشکینی؛ تلمذ کرده است. وی در سال ۱۳۶۳ وارد ارتش جمهوری اسلامی ایران شده و تمامی زمان خدمت خود را در ارتش گذرانده است.
حجتالاسلام والمسلمین «عباس محمدحسنی» خدمت خود در ارتش را از منطقه هوایی مهرآباد آغاز کرد و ریاست عقیدتی سیاسی تیپ شکاری، رئیس تبلیغات و روابط عمومی منطقه هوایی مهرآباد، مدیر تبلیغات و روابط عمومی اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی، رئیس عقیدتی سیاسی پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی آماد و پشتیبانی نهاجا، رئیس واحد روحانیت نهاجا، معاون نظارت و بازرسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی، مدیر عقیدتی سیاسی پدافند هوایی، رئیس اداره عقیدتی سیاسی منطقه فارس، رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش، رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی هوایی، رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی و جانشینی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را در کارنامه خود دارد. وی دارای فوق لیسانس حوزوی، کارشناسی حقوق قضائی و کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاهی است.
وی در دوران دفاع مقدس بارها از طرف دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به مناطق عملیاتی اعزام شده و از سال ۱۳۶۳ که به ارتش جمهوری اسلامی پیوسته به دفعات مکرر به مناطق عملیاتی اعزام شده است.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش علت مشکل اصلی دشمنان با ایران مستقل و قوی را اینگونه بیان کرد: هدف دشمن ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است. بالاخره دشمن مدتها تبلیغ کرده بود که نشان دهد دین افیون جامعه است، ولی با انقلاب اسلامی، حضرت امام اثبات کرد که دین موجب هشیاری و بیداری هرچه بیشتر و حق خواهی و مطالبه گری بشریت میشود. اساساً دین باعث میشود که انسانها نسبت به حقوق خود مطالبه گری جدی داشته باشند و در برابر مستکبرین و ستمگران ایستادگی کنند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معادلات دشمن در این زمینه به هم خورد پس میبایست یک برنامههایی را پیش بینی میکرد تا ثابت کند که دین ظرفیت حکومت و کارآمدی اجتماعی ندارد و برای اینکه بتواند سلطه خود را بار دیگر بر امت اسلامی و به ویژه ملت ایران که کانون خیزش بیداری اسلامی است بازگرداند، باید نشان میداد نظام اسلامی کارآمدی لازم را ندارد. به همین دلیل این فتنهها و دسیسهها را میچینند تا به این هدف برسند، ولی قطعاً از این فتنه هم مثل دفعات قبل نتیجه دلخواه را نخواهند گرفت و ناکام خواهند شد.
حجتالاسلام محمد حسنی نفاق و دو گانگی در اظهارات مسئولان آمریکا را کاملاً آشکار دانست و تصریح کرد: مسئولان آمریکا همیشه از فتنهها علناً حمایت کردند، در همان فتنه سال ۸۸ هم صریحاً حمایت کردند. شاید آقای بایدن خودش شخصاً این کار را نکرده باشد، ولی نظام آنها از فتنه گران در تمام فتنهها حمایت کرده و اعلام موضع کردهاند. این بار هم که خود ایشان اعلام کرده و در حقیقت نقاب دروغین مردم سالاری و عدم دخالت در امور دیگران را کنار زده و زیاده خواهی اش را نشان داده است. اینها زیاده خواهی میکنند، در امور سایر ملتها و کشورها دخالت میکنند در حالی که آنچه رخ داده یک مسأله داخلی و بین ملت ما است، چه ربطی به آقای بایدن دارد؟! این نشان میدهد که اینها از نفاق عمیقی در سیاستهای فراملی خود برخوردار هستند و وظیفه ما برخورد روشنگرانه و قاطع با این دخالتهای بیجا است.
برای آشنایی بیشتر با مأموریتها و عملکرد سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حجتالاسلام والمسلمین «عباس محمدحسنی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
خبر در دنیای امروز چه اهمیتی دارد و خبرنگاران و رسانهها چه رسالتی بر عهده دارند؟
خیلی خوشحالم از اینکه در ایام ولادت سراسر مهر، رأفت و رحمت پیامبر اکرم (ص)، امام صادق (ع) و همچنین هفته وحدت، در خبرگزاری مهر حضور پیدا کردم و به خاطر همه تلاشهای خبری که توسط این خبرگزاری در سطح ملی و فراملی انجام میشود، خدا قوت عرض میکنم.
خبر یکی از مهمترین نیازهای روحی و فکری جامعه است؛ یعنی به همان مقدار که ما برای حیات جسمی خود نیازمند غذای جسمی هستیم، برای حیات فکری و روحی خود نیز نیازمند غذای روحی هستیم.
بخشی از غذاهای روحی اخبار است که اگر به مقدار لازم و درست آنها به ما نرسد، ممکن است که با مشکلات روحی و روانی متعدد روبرو شویم و اگر اخبار موردنیاز به یک جامعه نرسد ممکن است جامعه در این حوزه با بیماریهای روحی و فکری روبرو شود؛ بنابراین اصل خبر، خبرنگاری، خبرپروری و خبر رسانی موضوع بسیار مهمی ست. کار خبرنگاری و خبرگزاری هم از اهمیت و هم از قداست خاصی برخوردار است، زیرا اگر از نوع درست آن باشد از جنس کار پیامبران الهی به شمار میرود چرا که یکی از شیوه پیامبران همین خبر رسانی بوده است.
بنابر این میتوان گفت؛ پیامبران خبرنگارانی الهی بودند که یکی از مهمترین رسالتهای آنان رساندن پیامهای موردنیاز بشریت بوده است. امروز هم آرایشهای خطوط فکری و ادیان مختلف در داخل و خارج بیشتر آرایشهای فرهنگی، فکری و خبری است و همه در حوزه خبر فعال هستند. این مسأله نشان میدهد که کار خبرگزاریها از چه اهمیت بالایی برخوردار است.
ما به نوبه خودمان از تلاشهای شبانه روزی شما عزیزان در این عرصه بسیار مهم، راهبردی و تأثیرگذار سپاسگزاریم و دعاگوی شما هستیم.
من فکر میکنم خبرگزاریها در ذائقه سازی هم نقش دارند؛ یعنی خبرگزاریها میتوانند به ذائقه فرهنگی جامعه جهت بدهند. چنان که بنا باشد ذائقه سازی فرهنگی سرنوشت ساز و اثرگذار به درستی تحقق پیدا کند، باید نشست، فکر کرد، در مورد خبرهایی که باید به آن پرداخته شود نظرسنجی کرد و با برنامه عمل نمود تا نتیجه مطلوب گرفته شود. اینجاست که اهمیت کار همه کسانی که دستی در کار خبر دارند، چه در خبرگزاریها که بازتاب دهنده خبرها هستند و چه نقاط مبدأ که تولید کننده خبر هستند مثل سازمان عقیدتی سیاسی، مشخص میشود. این کار نیاز به هم افزایی و تعامل اثرگذار دارد، نیاز دارد که ما حلقههای اتصالی بین خبرگزاریها و مراکز تولید خبر اجتماعی داشته باشیم؛ به یک خرد جمعی برسیم و به خبرهایی که میتواند حال جامعه ما را خوب بکند بپردازیم و روی آنها تمرکز کنیم.
ارتباط سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با رسانهها چگونه است؟
بعضی از دوستان ما با سطح و عمق کارهای فرهنگی که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و یا در سایر نیروهای مسلح انجام میشود آشنایی دارند. ولی برخی، آگاهی ندارند. نوع داوری و قضاوت انسان به میزان معرفت، شناخت و اطلاعاتی است که نسبت به موضوعی دارد. اگر این دوستان ارتباط نظام مندی با سازمان عقیدتی سیاسی بخصوص در حوزه فرهنگی و روابط عمومی داشته باشند خروجی بهتری خواهیم داشت.
ما آمادگی کامل داریم تا انشاالله چنین ارتباطی بین سازمان ما و خبرگزاریها به وجود آید.
امروزه ما نیازمند ارتقای مهارت تعدادی از همکارانمان در حوزههایی مثل خبر، شعر، ادبیات، تئاتر، سرود، نقاشی، خطاطی، نویسندگی و… هستیم.
کار فرهنگی دارای حوزههای وسیعی است که باید در آن اقدامات لازم انجام شود و از ظرفیتها استفاده شود. شما هم متقابلاً میتوانید از ظرفیتهای موجود در سازمان عقیدتی سیاسی استفاده کنید. فکر میکنم اگر این تعامل به درستی شکل بگیرد هم برای ما و هم برای خبرگزاریها آوردههای خوبی خواهد داشت.
سازمان عقیدتی سیاسی ارتش چگونه شکل گرفت و چه مسئولیتی بر عهده دارد؟
به مناسبت ۲۴ مهر سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی، بد نیست به چگونگی شکل گیری این نهاد هم اشاره کنم. انقلاب پیروز شده بود، منافقین در پی انحلال ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند. به دنبال نقشهای بودند که ملت ایران بدون مدافع شود تا آنها با هماهنگی با اربابان خارجی، نقشههای شوم خود را در کشور پیاده کنند. اما کسی که در برابر این توطئه به نحو بسیار حکیمانه، آگاهانه و هوشمندانه ایستاد، حضرت امام (ره) بود. واقعاً این ملت به خاطر حفظ ارتش جمهوری اسلامی ایران از فروپاشی در آن زمان، مدیون و مرهون حضرت امام و حضرت آقا هستند. چون در آن زمان حضرت آقا نماینده امام در شورای انقلاب و امور ارتش بودند. حضور پربرکت حضرت آقا در ارتش جمهوری اسلامی معظم له را به این نتیجه رساند که در ارتش جای یک سازمان فرهنگ ساز و فرهنگ پرداز خالی ست؛ که در حوزه باورهای دینی، موضوعات فکری و فرهنگی، به ارتش کمک کند. این شد که به امام پیشنهاد کردند و در آن زمان یک تشکیلاتی به نام اداره سیاسی ایدئولوژیک شکل گرفت. بعدها این نام تغییر پیدا کرد و به جای آن کلمه عقیدتی سیاسی استفاده شد. اولین منصوب حضرت امام در این سازمان حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا صفایی بودند.
دستاوردهای سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در این مدت چه بوده است؟
سازمان عقیدتی سیاسی تا به امروز بیش از چهل سال است که دارد این رسالت را انجام میدهد و هر روز که از عمر این سازمان میگذرد، همکاران ارتشی ما به وجود چنین سازمانی خشنودتر میشوند و احساس نیاز بیشتری میکنند.
از این رو فرماندهان و مدیران و مسئولانی که یگانشان فاقد عقیدتی سیاسی باشد خیلی مصرانه خواهان تشکیل عقیدتی سیاسی هستند تا مسائل دینی و معنوی آنها را تأمین کنند.
اگر بخواهیم به دستاوردهای کلان سازمان عقیدتی سیاسی بپردازیم از حوصله مخاطبین خارج خواهد بود، ولی برکات زیادی را برای کشور داشته چرا که ملت ما جوانهایشان را برای سربازی به ارتش میفرستند و امیدشان این است که این جوانان پختهتر و آگاهتر شوند تا پس از پایان دوره مقدس سربازی از یافتههای دوران سربازی بهره بگیرند. حقیقتاً کسانی که دوره مقدس سربازی را در نیروهای مسلح از جمله در ارتش جمهوری اسلامی میگذرانند نسبت به کسانی که این دوران را سپری نمیکنند از پختگی بیشتر و بهتری برخوردارند.
ارتقای معنویت و کمک به ارتقای توان رزمی در ارتش از دستاوردهای این سازمان است، موضوع معنویت تأثیر مستقیمی بر ارتقای توان رزمی دارد که به لطف خدا و با وجود فرماندهانی مؤمن و ولایی و در سایه یک همدلی و همراهی مشترک و ارزشمند، اقدامات بسیار مؤثری در حوزه معنویت افزایی صورت گرفته است
سازمان عقیدتی سیاسی چه چیزی به ارتش افزوده که پیش از انقلاب ارتش آن را نداشت؟
وجود سازمان عقیدتی سیاسی باعث افزایش میزان معنویت و بصیرت در میان همکاران ارتشی شده است
من بارها گفتهام و بازهم تکرار میکنم؛ بعضیها میگویند که عقیدتی سیاسی آمده بود ارتش را مکتبی کند، ولی من میگویم اینطور نیست. ارتش ما دیندار و مکتبی بود، آن چیزی که عقیدتی سیاسی به ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود ارتقای معارف دینی بود. ما باورهای دینی پیشگامان را عمق بخشیدیم، معنویتشان را افزایش دادیم. زمینههای ارتقای معنویت همرزمان عزیز و پیشگامان دفاع از تمامیت ارضی را بیشتر فراهم کردیم. وجود سازمان عقیدتی سیاسی باعث افزایش میزان معنویت و بصیرت در میان همکاران ارتشی شده است.
فرمانده کل قوا اخیراً در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح اعلام کردند مشکل اصلی دشمن با ایران مستقل و قوی است، اگر این موضوع هم اتفاق نمیافتاد آنها برنامه دیگری در مهر ماه برای آشوب داشتند. هدف از تقابل آنها با ایران قوی چیست؟ و برای خنثی سازی این فتنه باید چه کارهایی انجام داد؟
هدف دشمن ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است. بالاخره دشمن مدتها تبلیغ کرده بود که نشان دهد دین افیون جامعه است، ولی با انقلاب اسلامی، حضرت امام اثبات کرد که دین موجب هشیاری و بیداری هرچه بیشتر و حق خواهی و مطالبه گری بشریت میشود. اساساً دین باعث میشود که انسانها نسبت به حقوق خود مطالبه گری جدی داشته باشند و در برابر مستکبرین و ستمگران ایستادگی کنند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معادلات دشمن در این زمینه به هم خورد پس میبایست یک برنامههایی را پیش بینی میکرد تا ثابت کند که دین ظرفیت حکومت و کارآمدی اجتماعی ندارد و برای اینکه بتواند سلطه خود را بار دیگر بر امت اسلامی و به ویژه ملت ایران که کانون خیزش بیداری اسلامی است بازگرداند، باید نشان میداد نظام اسلامی کارآمدی لازم را ندارد. به همین دلیل این فتنهها و دسیسهها را میچینند تا به این هدف برسند، ولی قطعاً از این فتنه هم مثل دفعات قبل نتیجه دلخواه را نخواهند گرفت و ناکام خواهند شد.
سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برای شناسایی خط دشمن بخصوص برای سربازان چه برنامههایی را در پیش رو دارد؟
سازمان عقیدتی سیاسی در طول سالهای گذشته بصیرت لازم را در قالب جهاد تبیین و بصیرت افزایی انجام میداده و امسال هم ادامه همان روشنگریها و بصیرت افزاییها را در دستور کار خود دارد. بنده معتقدم کارنامه عقیدتی سیاسی در روشنگری و جهاد تبیین، درخشان و افتخارآمیز است.
رئیس جمهور فعلی و سابق آمریکا در مواضعی از اغتشاشگران حمایت کردند و مدعی شدند که سهمی در این آشوبها بخصوص در سال ۸۸ نداشتند، علت این موضع گیریها با کارنامهای که آنها دارند را در چه میدانید؟
نفاق و دوگانگی در اظهارات مسئولان آمریکا کاملاً آشکار است. اینها همیشه در این فتنهها علناً حمایت کردند، در همان فتنه سال ۸۸ هم صریحاً حمایت کردند. شاید آقای بایدن خودش شخصاً این کار را نکرده باشد، ولی نظام آنها از فتنه گران در تمام فتنهها حمایت کرده و اعلام موضع کردهاند. این بار هم که خود ایشان اعلام کرده و در حقیقت نقاب دروغین مردم سالاری و عدم دخالت در امور دیگران را کنار زده و زیاده خواهی اش را نشان داده است. اینها زیاده خواهی میکنند، در امور سایر ملتها و کشورها دخالت میکنند در حالی که آنچه رخ داده یک مسأله داخلی و بین ملت ما است، چه ربطی به آقای بایدن دارد؟! این نشان میدهد که اینها از نفاق عمیقی در سیاستهای فراملی خود برخوردار هستند و وظیفه ما برخورد روشنگرانه و قاطع با این دخالتهای بیجا است.
داشتن بینش سیاسی برای نظامیان تا چه اندازه اهمیت دارد و سازمان عقیدتی سیاسی در این خصوص چه کارهایی انجام داده است؟
نظامیان همان مقدار که به بینش دینی نیاز دارند به بینش سیاسی هم نیازمندند. امروز به لطف الهی نظامیان ما در ارتش جمهوری اسلامی ایران جز با بصیرت ترین، روشنبینترین، هوشمندترین و آیندهنگرترین نظامیهای روزگار به شمار میآیند. اگر بخواهم این حرف خود را مستند کنم باید به خروجی مشارکت این افراد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اشاره کنم.
در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران اتفاقی افتاد که نشان دهنده عیار بالای بصیرت ارتش است و آن عبارت است از اینکه نصاب مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با نصاب مشارکت عمومی جامعه سی درصد بالاتر بود. جامعه هوشیار، سیاستمند و بصیرتمند ارتش سی در صد بیش از نصاب جامعه در انتخابات شرکت کردند. همان مشارکت حداکثری که مورد انتظار حضرت آقا بود در ارتش اتفاق افتاد و البته اکثریت قریب به اتفاق نیز به کاندیدای جبهه انقلاب رأی دادند. این نشان میدهد ارتش جمهوری اسلامی ایران از بصیرت لازم در مسائل سیاسی برخوردار است.
ما در سازمان عقیدتی سیاسی معاونتهای مختلفی داریم که یکی از آنها معاونت سیاسی ست که مأموریتش این است که در حوزه مسائل سیاسی روشنگری، بصیرت افزایی و تبیین کند که امروز جهاد تبیین نام پیدا کرده است. قبلاً به آن آگاه سازی سیاسی میگفتیم. بعد از فرمان حضرت آقا این واژه آگاه سازی سیاسی به جهاد تبیین تغییر پیدا کرد. این محصول آن آگاهسازی، روشنگری سیاسی و جهاد تبیینی است که در بخشی از سازمان عقیدتی سیاسی انجام میشود.
ارتشیان در انتخابات به شکل گسترده حضور پیدا کردند و در جایی که باید باشند، حاضر بزرگ هستند.
شما به سازمان عقیدتی سیاسی ارتش چه نمرهای میدهید؟
نمره بالایی به عملکرد همکاران پر تلاش خود در مجموعه عقیدتی سیاسی میدهم لیکن اعتقاد دارم کارهای زمین مانده بسیاری داریم که باید با همت جهادی همرزمان خود در این سازمان و همدلی مومنانه فرماندهان عزیز و کارکنان شریف ارتش سرافرازمان به سرانجام مطلوب برسانیم.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۹۱۱