کتاب «باغ حاج علی» رونمایی شد؛

سلحشور: با شناسنامه خواهرم به جبهه رفتم

راوی کتاب «باغ حاج علی» گفت: من نیمه شعبان سال ۵۰ به دنیا آمدم و سال ۶۵، ۱۵ سالم بود که می‌خواستم به جبهه بروم که اجازه داده نمی‌شد تا نهایتا شناسنامه خواهرم را برداشتم و با شناسنامه او که متولد ۴۷ بود، به جبهه رفتم.
کد خبر: ۵۵۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸ - 29October 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «باغ حاج علی»، خاطرات حاج مهدی سلحشور از دوران دفاع مقدس به قلم «نوید نوروزی» در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد.

«حاج صادق آهنگران»، حجت‌الاسلام «محمد قمی»، سردار «ابراهیم جباری»، «حسین یکتا»، «محسن منصوری»، سردار «عباس بایرامی»، سردار «علی‌محمد نائینی»، سردار «احمدرضا رادان»، «مرتضی طاهری» و «حسین کاجی» در این مراسم حضور داشتند.

نائینی: مداحان فضای حماسی جنگ را ایجاد می‌کردند
سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ابتدا بخاطر اهتمام مهدی سلحشور در ثبت خاطرت دفاع مقدس از وی تشکر کرد و اظهار داشت: مهدی سلحشور با ثبت خاطرات خود گنجینه و سرمایه‌ی ملی را افزایش داد.

وی با تاکید براینکه دفاع مقدس ابعاد مختلفی داشت و یکی از مهم‌ترین ابعاد آن فرهنگ بود، افزود: جوهر و درون‌مایه دفاع مقدس به فرماندهی عملیات‌ها خلاصه نمی‌شود درحالی که در گذشته عمدتا به عملیات‌ها پرداخته‌ایم لذا این دوره منحصربه‌فرد است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، فرهنگ شکل گرفته در انقلاب اسلامی و تداوم آن را متن دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: راس فرهنگ دفاع مقدس نگاه و اندیشه امام خمینی (ره) بود که در سرتاسر کشور امتداد پیدا کرد و جوان و نوجوان بخاطر آن هویت گرفت تا تهدید همه‌جانبه جنگ، به این فرهنگ تبدیل به فرصت شد.

سلحشور: با شناسنامه خواهرم به جبهه رفتم

نائینی به تشریح نقش مداحان در دفاع مقدس پرداخت و افزود: جنگ بخاطر بُعد دینی آن در امتداد عاشورا قرار گرفت و رزمنده‌ای که تصمیم می‌گرفت در جنگ باشد، آن را در امتداد عاشورا می‌دانست و مداحان و کسانی که پرچم تبیین را برافراشته بودند این فضا و حس را ایجاد می‌کردند.

وی از پیگیری۸۵۰ پروژه فعال نگارش خاطرات دوران دفاع مقدس خبرداد و افزود: در پروژه‌های مختلفی به ابعاد و اقشاری که جنگ حضور داشته‌اند پرداخته‌ایم و اکنون حدود ۲۳۰ نویسنده، ۸۵۰ پروژه فعال را نگارش می‌کنند. در کنار خاطرات فرماندهان جنگ و ۱۷ حوزه شاخص جنگ، آثار خوبی درحال اجرا است.

سلحشور: با شناسنامه خواهرم به جبهه رفتم

در ادامه، مهدی سلحشور به ذکر خاطره‌ای پرداخت و با بیان اینکه اولین‌بار ۱۰ سال سن داشتم که به‌همراه برادرم فرج به حوزه هنری آمده بودم و به‌نظرم فضای آن تغییری نکرده است، افزود: من نیمه شعبان سال ۵۰ به دنیا آمدم و سال ۶۵، ۱۵ سالم بود که می‌خواستم به جبهه بروم که اجازه داده نمی‌شد تا نهایتا شناسنامه خواهرم را برداشتم و با شناسنامه او که متولد ۴۷ بود، به جبهه رفتم.

وی درباره علت نگارش خاطرات خود از دوران دفاع مقدس عنوان کرد: وقتی سخن از نوشتن خاطرات از دفاع مقدس می‌شد من همیشه خجالت می‌کشیدم تا اینکه جمله حضرت‌آقا را شنیدم که فرموودند: «رزمنده‌ای که خاطرات خود را ننویسد جنگ را ناتمام گذاشته است».

سلحشور: با شناسنامه خواهرم به جبهه رفتم

این ذاکر و مداح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام درخصوص ویژگی‌های کتاب «باغ حاج علی» اظهار داشت: تمام سعی و تلاش خودمان را به کار بستیم تا این کتاب شهید محور باشد و در هر قسمت از دوستان شهید ذکر خاطره کردم لذا با مرور کتاب متوجه شدم از ۸۰ شهید نام بردیم و ذکر خاطره کرده‌ام.

یکتا: خاطرات سلحشور بعد از جنگ جذاب‌تر است
در بخش دیگر این مراسم حاج حسین یکتا با تاکید براینکه مهدی سلحشور تربیت ولایی است، ادامه داد: مهدی سلحشور در سبک مداحی و فعالیت‌های فرهنگی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های کشور است که به‌نظرم خاطرات او بعد از جنگ مهم‌تر و جذاب‌تر خواهد بود که تقاضا دارم این خاطرات را نگارش کنند. 

وی مهدی سلحشور را شخصیتی دارای معرفت و بصیرت معرفی کرد و خاطرنشان کرد: حاج مهدی سلحشور همواره در قصه و غصه‌های ما در قم  پرچمدار و میان‌دار بود. ایشان در فتنه ۷۸ و ۸۸ برای روشنگری کردند که لازم است این خاطرات برای نسلی امروزی که آن ماجراها را نشنیده‌اند، روایت شود.

جباری: من در دست‌کاری شناسنامه سلحشور همکاری کردم

سردار جباری در ادامه این مراسم، گفت: مهدی سلحشور تقریبا ۱۴ ساله بود که برای اعزام به جبهه مراجعه کرده بود و خودمان شناسنامه‌ ایشان را تغییر کردیم و ابتدا یک کپی از شناسنامه گرفتیم و با خودکار سن او را یک سال بزرگتر کردیم و سپس او را برای دوره آموزشی به پادگان شهید نوری فرستادیم. مهدی ۲ ماه در پادگان در یک دوره سنگین آموزشی دوره دید و بعد عازم لشکر ۱۰ شدند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار