دبیر جشنواره کتاب و رسانه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جشنواره کتاب و رسانه قرار است تقویت شود/ دوره بیستم متفاوت است

صلواتیان با بیان اینکه جشنواره کتاب و رسانه قرار است تقویت شود، گفت: نشانه‌های توجه به جشنواره کتاب و رسانه در اتفاقات جدیدی که در جشنواره رخ خواهد داد، قابل مشاهده است.
کد خبر: ۵۵۲۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۸ - 30October 2022

جشنواره کتاب و رسانه قرار است تقویت شود/ دوره بیستم متفاوت است«سیاوش صلواتیان» دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه جشنواره کتاب و رسانه رویدادی با کارکرد ترویجی است، اظهار داشت: هدف اصلی این جشنواره ترویج کتاب، نشر و صنعت نشر با کمک ظرفیت رسانه است که ابعاد مختلفی دارد؛ لذا تمام هدف جشنواره کتاب و رسانه، کمک به ترویج کتاب به‌واسطه کمک رسانه‌هاست.

وی با طرح این پرسش که ترویج کتاب از طریق رسانه از چه طریقی صورت خواهد گرفت، افزود: مسیر این ترویج، تقدیر از اهالی رسانه‌ای است که در زمینه کتاب و ترویج آن مروج هستند و فعالیت دارند؛ این فلسفه اصلی جشنواره است. در مرحله‌ی دوم تلاش جشنواره بر آن بوده که توجه رسانه‌ها را به کتاب بیشتر کند. البته این موضوع نیز به نحوی ذیل همان کارکرد ترویجی است، اما غیر از تقدیر از اهالی رسانه فعال نشر و کتاب، به‌دنبال این هم بوده‌ایم که جریان‌سازی و توجهی را در رسانه‌ها به موضوع کتاب جلب کند.

جشنواره «کتاب و رسانه» اولویت وزارت ارشاد نبود

صلواتیان بُعد دیگر جشنواره کتاب و رسانه را قدردانی اهالی نشر و کتاب از اهالی رسانه دانست و عنوان کرد: در این جشنواره یک‌جور عرض تشکر اهالی کتاب از همه بازیگران عرصه فضای رسانه‌ی کشور نیز وجود دارد که به این کالا و صنعت مهم فرهنگی کمک می‌کنند. این جشنواره تاکنون ۱۹ دوره برگزار شده و در جشنواره قدردانی و تشکر نقش پررنگی داشته است و تا حد زیادی نیز موثر بوده، اما تا وضعیت مطلوب نیز فاصله زیادی دارد لذا جشنواره خیلی می‌تواند جریان‌سازتر و موثرتر باشد، اما بخاطر اینکه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولویت اصلی نبوده، این کارکرد را پیدا نکرده است.

دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه به دیدار اعضای دبیرخانه این رویداد با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در دیداری که با دکتر احمدوند معاون فرهنگی داشتیم، ایشان ضمن ضبط یک پیام تصویری برای دعوت از اهالی رسانه جهت حضور در جشنواره، صراحتاً اعلام کردند جشنواره «کتاب و رسانه» در گذشته به هر دلیلی مورد اولویت و توجه نبوده است، اما در دوره بیستم این توجه به صورت جدی وجود دارد و جشنواره قرار است تقویت شود.

تدوین آیین‌نامه جشنواره «کتاب و رسانه»

وی به تشریح علل توجه به این جشنواره در دوره جدید وزارت فرهنگ پرداخت و تاکید کرد: نشانه‌های توجه به جشنواره کتاب و رسانه در اتفاقات جدیدی که در جشنواره رخ خواهد داد، قابل مشاهده است. اولین نشانه این توجه مربوط به تدوین آیین‌نامه جشنواره است که برای اولین‎بار رقم خورد و تمام فرایند ارسال آثار از ایده‌ها، داوری و پذیرش و شاخص‌های داوری و ویژگی‌های داوران در آن آمده است که اولین قدم بزرگ برای جدی و حرفه‌ای‌تر شدن آن است.

صلواتیان از آمادگی دبیرخانه جشنواره برای دریافت پیشنهادات اهالی رسانه خبر داد و افزود: تغییر رویکرد‌های جشنواره دومین اتفاق امسال است؛ جشنواره به صورت جدی رویکرد خودش را تغییر داده است. رویکرد مردمی شدن، رویکرد نگاه به آینده، رویکرد توجه به گونه‌های جدید رسانه از جمله‌ی اتفاقات جدیدی است که امسال با سیاست رویکرد تحویلی جشنواره اعمال شده است.

رویداد ایده‌پردازی بخش جدید «کتاب و رسانه»

دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه به تشریح تغییرات ساختاری این رویداد مهم پرداخت و ادامه داد: بخش جدید رویداد ایده‌پردازی به اتفاقات جشنواره اضافه شده است که در این بخش قرار است ایده‌هایی که برای تولید محتوای مستند، کلیپ، طراحی پوستر و هرگونه محتوای رسانه‌ای که با هدف ترویج و نشر کتاب باشد مطرح شود و در صورت برگزیده شدن هزینه تولید ایده‌ها و ساخت کار‌ها را برعهده می‎گیریم.

وی گفت: امسال جایزه‌های متعددی به جشنواره اضافه شده است که نمونه آن جایزه ناشر برتر در عرصه رسانه، جایزه ویژه شخصیت رسانه‌ای کتاب، جایزه ویژه منتخب مردمی و یا محتوای انتخاب مردم است. در این بخش جوایز دیگری نیز در نظر گرفته شده است البته جشنواره اگر بخواهد تغییراتش مثمرثمرباشد باید چند دوره‌ی با روال جدید با این رویکرد‌ها پیش برود، ولی سنگ‌بنای این تغییرات را از دوره بیستم گذاشتیم و خوشحالیم که دوره بیستم نقطه‌ی عطفی برای جدی‌تر شدن و موثرتر شدن و انشالله ارزشمندتر شدن جشنواره خواهد بود.

چهار جایزه ویژه به جشنواره «کتاب و رسانه» اضافه شد

صلواتیان در تشریح جوایز اضافه شده به این رویداد اظهار داشت: ما در جشنواره ۴ جایزه ویژه قرار داده‌ایم؛ یک جایزه مربوط به ناشر برتر در استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای است؛ در سامانه جشنواره این امکان وجود دارد و ابعاد آن به بیش از ۵ هزار ناشر فعال کشور از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شده است که می‌توانند به سامانه جشنواره مراجعه کنند و کنش‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای خودشان را بارگذاری کنند.

وی افزود: کسانی که در سامانه این بخش را فعال کنند در فرایند داوری بخش ناشر برتر وارد خواهند شد. در بخش دیگری رسانه‌ی حامی کتاب قرار داده شده است؛ جشنواره به افراد رسانه‌ای که تولید محتوایی داشتند جایزه می‌دهد، اما یک جایزه به رسانه تعلق می‌گیرد و فرایند انتخاب آن براساس آثار رسیده‌ای است که از افراد مختلف به جشنواره ارسال می‌شود چراکه هراثر در یک رسانه‌ای منتشر شده لذا جدای از ارزیابی جداگانه آن، رویکرد رسانه‌ها نیز توسط هیئات داوران ارزیابی خواهد شد.

صلواتیان خاطرنشان کرد: جایزه سوم ما مربوط به محتوای منتخب مردمی است؛ بعد از اینکه محتوا‌ها یک ویرایش اولیه شدند یک‌سری از محتوا‌ها در یک ژانر خاص از طریق سایت جشنواره و فضا‌های رسانه‌ای مختلفی که در اختیار جشنواره است به رای‌گیری عمومی گذاشته خواهند شد و افراد می‌توانند محتوای برتر مردمی را انتخاب کنند که در این مرحله کمک رسانه‌ها مهم است و نهایتاً جایزه شخصیت رسانه‌ای فعال کتاب است که براساس مطالعات اولیه‌ی که صورت گرفته شده در شورای سیاست‌گذاری رویداد انتخاب خواهند شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها