به مناسبت سالروز اسارت شهید محمدجواد تندگویان؛

رسیدگی به وضعیت پالایشگاه آخرین وظیفه وزیر وظیفه‌شناس کابینه انقلابی رجایی

مسئول وقت ستاد سوخت‌رسانی جبهه آبادان ـ خرمشهر گفت: به شهید تندگویان گفتم: مقادیر زیادی انواع سوخت در تانکی‌های عظیم پالایشگاه باقی‌مانده. ایشان خیلی خوشحال شد و گفت: ما در تهران و شهرستان‌های مختلف به‌شدت با کمبود نفت سفید و بنزین مواجه هستیم. من دستگاه‌های سوخت‌رسان را، تهیه می‌کنم و خودم هم به آبادان می‌آیم.
کد خبر: ۵۵۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱ - 31October 2022

رسیدگی به وضعیت پالایشگاه آخرین وظیفه وزیر وظیفه‌شناس کابینه انقلابی رجاییبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، صبح روز نهم آبان ۱۳۵۹، درحالی‌که عراقی‌ها مشغول آماده‌سازی وسایل مهندسی رزمی برای احداث پل روی بهمنشیر (برای محاصره نهایی دریایی و زمینی آبادان) بودند، محمدجواد تندگویان؛ وزیر نفت جمهوری اسلامی در دولت محمدعلی رجایی (نخست‌وزیر)، همراه تعدادی از همکارانش ازجمله مهندس بوشهری، مهندس یحیوی و مهندس معین فر در روستای سادات به اسارت دشمن درآمدند.

روایت شیری‌پور؛ مسئول وقت ستاد سوخت‌رسانی جبهه آبادان-خرمشهر

آنان که از حضور عراقی‌ها بی‌خبر بودند، قصد داشتند با چهار دستگاه ماشین وارد آبادان شوند. آقای شیری‌پور، مسئول وقت ستاد سوخت‌رسانی جبهه آبادان-خرمشهر و از دوستان محمدجواد تندگویان درباره علت عزیمت ایشان به آبادان چنین می‌گوید.

آن موقع هنوز خرمشهر سقوط نکرده بود و جاده آبادان- ماهشهر نیز باز بود. من در صحبت‌های تلفنی که از ستاد مرکزی پالایشگاه با شهید تندگویان داشتم، گزارش نسبتاً مفصلی درباره وضعیت آسیب‌دیدگی قسمت‌های مختلف پالایشگاه به ایشان دادم، ایشان پرسید، حالا مشکل اساسی شما چیست؟

من گفتم: مقادیر زیادی انواع سوخت در تانکی‌های عظیم پالایشگاه باقی‌مانده که هنوز خوشبختانه صدمه‌ای ندیده‌اند. ایشان خیلی خوشحال شد و گفت: ما نیز الآن در تهران و شهرستان‌های مختلف به‌شدت با کمبود نفت سفید و بنزین مواجه هستیم و نیاز شدید به این سوخت‌ها و انواع دیگر سوخت داریم. من گفتم: ما برای خارج کردن این سوخت‌ها نیاز به ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه تانکر تریلر سوخت‌رسان داریم.

ایشان گفت که من آن‌ها را با هماهنگی و کمک آقای مهندس غرضی استاندار خوزستان، تهیه می‌کنم و خودم هم تا چند روز دیگر دارم برای رسیدگی به وضعیت پالایشگاه و خروج سوخت از آن، با تعدادی از معاونین خود به آبادان می‌آیم.

ایشان پیش‌ از این که در همان سفر آخری که منجر به اسارت وی و تعدادی از همراهانش شد، به آبادان بیاید، با کمک استاندار؛ آقای غرضی، مشکل تانکر‌های تریلی و حمل سوخت از پالایشگاه به بیرون از منطقه را حل کرد، ولی خودش که به‌قصد رسیدگی به وضعیت پالایشگاه آمده بود، در بیرون از آبادان به دست نیرو‌های عراقی به اسارت درآمد.

لازم به ذکر است که محمدجواد تند گویان در دوران اسارت خود در عراق به شهادت رسید و پیکر پاکش پس از پایان جنگ در سال ۱۳۷۰ به میهن اسلامی بازگردانده و در بهشت‌ زهرای تهران به خاک سپرده شد.

منبع:

سلیمانی خواه نعمت‌الله، دشمن، پشت دروازه‌های شهر، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول ۱۴۰۰، صفحات ۴۵۴، ۴۵۵

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار