وزیر خارجه سوریه: حامی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای هستیم

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه حامی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای هستیم× گفت: ایران در طول این مذاکرات صادقانه بوده و امیدواریم دور بعدی گفتگو‌ها موفقیت آمیز باشد.
کد خبر: ۵۵۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹ - 02November 2022

وزیر خارجه سوریه: حامی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه که شب گذشته بنا به دعوت همتای ایرانی خود وارد تهران شد، ظهر امروز (چهارشنبه) در تهران با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از آن به جمع خبرنگاران آمد و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد: ما در کنار رهبری و دولت ایران در برابر تهاجم مغرضانه آمریکا و اسرائیل و اذناب آن‌ها هستیم. اقداماتی که برای هدف قرار دادن ثبات ایران در قبال مسائل عادلانه منطقه و جهان انجام می‌شود.

المقداد افزود: همبستگی سوریه با ملت و دوست برادر ایران را اعلام و تأکید می‌کنم خوشحالیم این اقدامات با شکست مواجه شد و حامیان مالی و سیاسی و رسانه‌ای آن ناکام ماندند.

وی ادامه داد: اطمینان داریم که اراده ملت ایران این است که در کنار دولت و حکومتش بایستد و اجازه ندهد تروریسم به کشور دیگری در منطقه ما وارد شود. سوریه از این اقدامات آسیب‌ها دیده است و همان روش‌هایی که عناصر مسلح و تروریست در سوریه در پیش گرفتند برای هدف قرار دادن دولت سوریه امروز نیز همان اقدامات را صورت می‌دهند و هدف قرار دادن ایران برای تغییر مواضع آن است، ولی انقلاب اسلامی به دستاورد‌های خود ادامه خواهد داد و در برابر تلاش‌های غربی که هنوز به باور نرسیده‌اند اقداماتشان در سوریه و عراق و ایران به شکست انجامیده است.

المقداد افزود: درباره روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف صحبت کردیم. حامی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای هستیم و معتقدیم ایران در طول این مذاکرات صادقانه بوده و امیدواریم دور بعدی گفت‌وگو‌ها موفقیت آمیز باشد و کشور‌های غربی از مواضع غیرصادقانه خود در این گفت‌وگو‌ها دست بکشند.

وی گفت: در این سفر با رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو‌های خوب و مفیدی در خصوص روابط دوجانبه و شرایط منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و ضرورت کشور‌های در حال توسعه برای مقابله با چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، داشتیم. حامی جهان چندقطبی هستیم که کشور‌ها آزادی و دموکراسی داشته باشند نه دنیایی که تحت سلطه آمریکا و غربی‌ها باشند.

وزیر خراجه سوریه در پاسخ به سؤالی گفت: نفاق، دورویی سبب پیداییش گروه‌های تروریستی شده است. جبهه النصره در دامن این کشور‌ها ایجاد شد از جمله داعش و ... زمانی این کشور‌ها حامی این گروه‌ها هستند و همانطور که بیش از ۷۰ رسانه را علیه ایران به کار گرفتند صد‌ها دستگاه رسانه‌ای را برای توجیه این گروه‌های تروریستی به کار می‌گیرند. تفاوتی بین جبهه النصره و داعش قائل نیستیم. امیدواریم دولت ترکیه مانع از تحرکات این گروه‌ها شود.

المقداد درباره تحریم‌ها علیه سوریه اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی جان ملت‌ها و مردم را می‌گیرد و این تحریم‌ها دولت‌ها را هدف قرار نمی‌دهد ملت‌ها را هدف قرار می‌دهد تا حمایت آن‌ها از دولت‌ها را از بین ببرد. اهداف پلیدی که غربی‌ها با تحریم ایران، سوریه، کوبا، روسیه و نیکاراگوئه و دیگر کشور‌ها دنبال می‌کنند از طریق این تحریم‌ها دنبال می‌شود. این‌ها غیرانسانی و نشانگر چهره غربی هاست. اگر غرب بخواهد چهره انسانی از خود نشان دهد و مدافع حقوق بشر برای برخورداری از حق غذا و آب و .. باشد باید از این تحریم‌ها دست بردارد. این تحریم‌ها زنان و کودکان و افراد ضعیف جامعه را از بین می‌برد و این تحریم‌ها باید فورا پایان یابند.

وزیر خارجه سوریه گفت:‌جهان با یک بحران واقعی روبرو است این بحران به نقش غربی‌ها در بحرانی کردن فضای بین‌المللی برمی‌گردد. شاهد بودیم طرح انتقال گندم مورد توافق قرار گرفت به نحوی اجرا شد که به نفع غربی‌ها باشد. ما در سوریه با بحران غذا و انرژی روبرو هستیم. آمریکا شرق سوریه را اشغال کرده و از تروریست‌ها حمایت می‌کند، ولی این تنها اقدامات غیرانسانی آمریکا نیست. آن‌ها نفت و گندم سوریه را غارت و به ترکیه و دیگر کشور‌ها صادر می‌کنند در حالی که ملت سوریه باید با سرما دست و پنجه نرم کند و سوختی برای خودرو‌ها نداشته باشد. از ایران تشکر می‌کنم. سوریه پنج میلیون گندم را سالانه تولید می‌کرد الان آمریکا و اذنابش بیشتر گندم ما را غارت می‌کنند و گندم برای تامین نیاز‌های غذایی نداریم.

وی افزود: برعکس غربی‌ها که تلاش می‌کنند ملت سوریه را گرسنه نگهدارند. دنیا نباید به وعده غربی‌ها توجه کند و به دنبال کمک غربی‌ها برای سیر کردن ملت‌ها نباید باشند، چون هدف غربی‌ها گرسنه نگهداشتن ملت‌ها هستند. عامل این بحران، غربی‌ها هستند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها