روسیه و عراق برای گسترش همکاری‌های هسته‌ای آماده می‌شوند

مشاور اقتصادی سفارت روسیه در عراق گزارش داد که مسکو و بغداد در حال آماده‌سازی برای امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از فناوری‌های هسته‌ای هستند.
کد خبر: ۵۵۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲ - 05November 2022

روسیه و عراق برای گسترش همکاری‌های هسته‌ای آماده می‌شوندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ایلیا لوبوف» مشاور اقتصادی سفارت روسیه در عراق اظهار داشت: مسکو و بغداد در حال آماده سازی اقدامات لازم برای امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از فناوری‌های هسته‌ای هستند.

به گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، لوبوف افزود: دو طرف همچنین در حال بررسی همکاری در زمینه‌های آموزشی از جمله پذیرش دانشجویان عراقی برای تحصیل در دانشگاه‌های تخصصی روسیه هستند.

به گفته مشاور اقتصادی سفارت روسیه در عراق، طرف عراقی اهتمام همیشگی خود را به انرژی هسته‌ای روسیه نشان می‌دهد و دو طرف در چارچوب توافق‌نامه همکاری در استفاده از انرژی اتمی در سال ۱۹۷۵، روند مذاکرات را برای ایجاد مشارکت در این زمینه از سر گرفتند.

وی افزود: شرکت روس اتم و سازمان کنترل مواد رادیواکتیو عراق در حال بررسی امکان اجرای پروژه‌های کوچک در زمینه راکتور‌های تحقیقاتی کم‌انرژی هستند.

مسکو و بغداد همچنین در حال بررسی امکان همکاری در زمینه استفاده از فناوری‌های هسته‌ای در زمینه‌های غیر انرژی مانند پزشکی، کشاورزی و شیرین کردن آب هستند.

پیش از این نیز، «الکساندر کینشاک» مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آماده است تا محصولات رادیوایزوتوپ را به عراق عرضه کرده و به بغداد در زمینه پزشکی هسته‌ای کمک کند.

کینشاک با اشاره به این که روسیه آماده «اجرای پروژه‌های مشترک بزرگ» با بغداد است، از آمادگی طرف روسی برای کمک به شرکای عراقی در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، تامین محصولات رادیوایزوتوپ و همچنین آموزش کادر‌های تخصصی در دانشگاه‌های روسیه در زمینه‌های مرتبط خبر داده بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار