پیامد‌های بازگشت نتانیاهو/ تنش بین واشنگتن و صهیونیست‌ها در راه است؟

تحلیلگران و اندیشکده‌های غربی اعتقاد دارند که بازگشت «بنیامین نتانیاهو» به قدرت با یک کابینه افراطی، علاوه بر تنش‌های داخلی، مشکلاتی را در عرصه بین‌المللی برای وی در پی خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها شکست توافق ابراهیم و نارضایتی هم‌پیمانان تل‌آویو به‌ویژه ایالات‌متحده است.
کد خبر: ۵۵۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴ - 06November 2022

پیامد‌های بازگشت نتانیاهو/ تنش بین واشنگتن و صهیونیست‌ها در راه است؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نتیجه انتخابات اول نوامبر (۱۰ آبان ۱۴۰۱) در اراضی اشغالی حکایت از بازگشت احتمالی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق به قدرت را دارد.

پس از آزمایش یکساله ائتلاف مختلط راست میانه - چپ - عربی، نتایج انتخابات اخیر نشان دهنده تغییر قطعی به سمت راست در سیاست اسرائیل است که به طور قطع پیامد‌هایی را در داخل و بر روابط منطقه‌ای و جهانی آن و افزایش تنش با فلسطینی‌ها دارد.

انتظار می‌رود در دوره نخست وزیری تازه نتانیاهو که از سوی ائتلاف راست افراطی/ گروه‌های مذهبی حمایت می‌شود، او شصت و پنج کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را در اختیار بگیرد. چنین تحولی به شدت بر سیاست اسرائیل در هر یک از حوزه‌های داخلی و خارجی تأثیر خواهد گذاشت.

افراط گرایی با طعم نژادپرستی

روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» به نقل از «محمد اشتیه» نخست وزیر فلسطین، نتایج این انتخابات و پیشتازی ائتلاف‌های صهیونیست راستگرای دینی را نشان دهنده تشدید افراط گرایی و نژادپرستی و سخت گیری بیشتر علیه مردم فلسطین دانست.

از نگاه برخی تحلیلگران بازگشت نتانیاهو (موسوم به بی بی) به نخست وزیری فراتر از پیروزی راستگرایان و ائتلاف دینی تندرو باید دیده شود. وی روی این موضوع حساب کرده است که حضور دوباره در قدرت سبب می‌شود که از محاکمه به دلیل دریافت رشوه در امان باشد و تا حدودی بتواند آینده سیاسی و شخصی خود را تضمین کند. اما همین سود کوتاه مدت دردسر‌هایی را برای وی به دنبال خواهد داشت.

تحلیلگران، اما از تداوم شکاف و اختلاف در عرصه سیاسی و حزبی رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند.

در چند دهه گذشته نبود یک رهبر کاریزماتیک یا حزبی قدرتمند که مورد اعتماد شهروندان باشد، این رژیم را در معرض شکاف‌های عمیقی قرار داده است.

روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» هم در مطلبی با عنوان «بازگشت نتانیاهو به قدرت با ائتلاف نژادپرستان وحشتناک است، اما مشکل اسرائیل عمیق‌تر است» آورد که بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت ضربه‌ای به قلب مردمی است که نگران وضعیت دموکراسی و حاکمیت قانون در جهان هستند.

نتانیاهو یک ستون کلیدی در جنبش جهانی رهبران غیرلیبرال است که کنترل و قوانین بازی دموکراتیک را تغییر می‌دهند. وی در طول ۱۲ سال قدرت خود از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، رسانه‌ها و دشمنان سیاسی را مورد حمله قرار داد؛ وی در حالی که تحت کیفرخواست بود و پرونده مفتوح داشت، مداوم به قوه قضاییه اسرائیل حمله کرد. وی همیشه تلاش داشته است هدف خود یعنی تثبیت برتری یهودیان را به عنوان یک اصل قانون اساسی در بیاورد.

نتانیاهو و دکترین برتری یهود

طبق این تحلیل، اکنون وی در دوره جدید نخست وزیری، با نژادپرستانی دولت را تشکیل می‌دهد که به طور آشکار انحراف از دموکراسی را نشان می‌دهند. گرایش بیشتر یهودیان جوان به راستگرایان، مایوس کننده و نشان دهنده تلاش‌های سیاسی پایدار برای ترویج دکترین برتری یهودی و روند‌های پوپولیستی بزرگ‌تر با گرایش راست جهانی است.

لس انجلس تایمز تصریح دارد: ایده لیبرال دموکراسی به سبک غربی در اسرائیل نیز مانند بسیاری از کشور‌های جهان، مورد حمله قرار گرفته است. رهبرانی همچون ویکتور اوربان در مجارستان، ژایر بولسونارو در برزیل، رجب طیب اردوغان در ترکیه، نارندا مودی در هند، جورجیا ملونی در ایتالیا و البته دونالد ترامپ - از ایده دموکراسی غیرلیبرال دفاع می‌کنند که در آن اکثریت بدون توجه به حقوق اقلیت‌ها یا حاکمیت قانون حکومت می‌کنند.

این گزارش افزود: اسرائیل دیگر آن چیزی نیست که والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌شناختند. مشکل نه به انتخابات اخیر و نه به طور کلی‌تر به دوره نتانیاهو ربط ندارد، اما خیلی عمیق‌تر می‌شود.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ به اشغال غیرقانونی و غیراخلاقی سرزمین فلسطین ادامه داده است و هرگز برابری کامل برای همه شهروندان خود به ویژه اقلیت بزرگ عرب خود را قبول ندارد ... اسرائیل در آینده باید از چهره زشت برتری یهود که امروز رو به رشد است، دور شود، ضمن آنکه باید به تامین حقوق کامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اعراب و همه شهروندان خود متعهد باشد.

طبق این تحلیل در دولت آتی نتانیاهو محرومیت فلسطینیان از حقوق اولیه آن ها، حتی نادیده گرفته شدن شهروندان عرب اسرائیل و سخت گیری بیشتر علیه آفریقایی تبار‌ها موجب می‌شود تا شکاف در اراضی اشغالی بیشتر شود و در کل چیزی از مشکلات کابینه وی کم نخواهد شد. در واقع در عمل نشان داده می‌شود که شعار‌های رژیم صهیونیستی در زمینه اجرای آرمان‌های «آزادی، عدالت و صلح» کماکان در حد حرف باقی خواهد ماند.

آغازی بر بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» نیز در مجموعه گزارش‌هایی نظرات کارشناسان را نسبت به بازگشت نتانیاهو منتشر کرد و به برخی پیامد‌های بازگشت وی به قدرت به ویژه در عرصه بین المللی پرداخته است.

«ژان لوپ سمان» عضو ارشد غیرمقیم برنامه‌های خاورمیانه این مرکز پژوهشی اعتقاد دارد که اتحاد راست افراطی نتانیاهو ممکن است توافق آبراهام را به خطر بیندازد. پیروزی پرقدرت اتحاد حزب صهیونیسم مذهبی بسیار با اهمیت بود و مشارکت احتمالی آن‌ها در دولت بعدی پیامد‌هایی فراتر از سیاست داخلی را به دنبال خواهد داشت؛ رهبران راست افراطی اسرائیل نه تنها ایده دادن هرگونه امتیاز ارضی به فلسطینی‌ها را رد کرده اند، بلکه الحاق کرانه باختری به اسرائیل را نیز سنگ بنای برنامه خود قرار داده اند.

این تحلیلگر افزود: نتانیاهو پیش از این در سال ۲۰۲۰ وعده داده بود که بخش‌هایی از کرانه باختری را به اسرائیل ضمیمه می‌کند. وی از آن زمان، بار‌ها با همین وعده نظر رأی دهندگان راست افراطی را جلب کرده است. احیای مجدد چنین طرحی می‌تواند عواقب چشمگیری را برای سیاست خارجی اسرائیل داشته باشد و تنش‌های غیرضروری را با دولت بایدن ایجاد خواهد کرد.

مهمتر از آن، الحاق کرانه باختری می‌تواند نزدیکی اسرائیل به کشور‌های عربی و امضای توافق‌نامه ابراهیم را از مسیر خارج کند.

از نظر مقامات امارات متحده عربی، بحرین و... این اقدام به عنوان توهین به شرکای اسرائیل در خلیج فارس تلقی می‌شود و ممکن است روابط نزدیک آن‌ها را دچار اختلال کند و به تلاش‌های اخیر اسرائیل برای آشتی با ترکیه نیز آسیب برساند. این سناریو در دوره نخست وزیری نتانیاهو اجتناب ناپذیر نیست.

«کارمیل آربیت» دیگر کارشناس این اتاق فکر آمریکایی در مطلبی با عنوان «خطرات یک ائتلاف افراطی» بر این باور است که پس از دوره کوتاه تصدی یکی از متنوع‌ترین ائتلاف‌های حکومتی در تاریخ، اسرائیل اکنون در پرتگاه تشکیل افراطی‌ترین ائتلاف خود قرار دارد، ائتلافی جدید از احزاب راست، افراطی ارتدوکس و تندرو.

به اعتقاد این کارشناس، از این به بعد اعراب، زنان و دروزی‌هایی که حضورشان در دولت گذشته چهره تازه‌ای از اسرائیل را به جهانیان نشان داد، دیگر جایگاهی نخواهند داشت.

طبق این تحلیل، تاکنون، هر دو جناح سیاسی در اسرائیل از تشکیل یک دولت وحدت ملی خودداری کرده اند و این خلأ برای تندرو‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد. برای نتانیاهو که ترجیح می‌دهد برای دورماندن از زندان، یک دولت میانه رو قوی را رهبری کند، چنین شرایطی نامناسب خواهد بود. او می‌داند که حکومت کردن با یک دولت راست افراطی سخت است و تنش در روابط بین المللی دولت وی را بیشتر می‌کند.

بر این اساس در ماه‌های بعد مواضع نفرت پراکنی و افراطی همپیمانان نتانیاهو انتقاد دولت بایدن، اعضای دموکرات کنگره و چهره‌های سیاسی را به صورت آشکار و پنهان به دنبال خواهد داشت.

دولت جدید اسرائیل ممکن است متحدانی را در کنگره جمهوریخواه پیدا کند، اما با واشنگتن تنش خواهد داشت که یادآور تنش‌های بین نتانیاهو و باراک اوباما است، اگر نگوییم وضع اینبار بدتر خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها