کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد؛

چالش‌های امنیتی پیشروی کابینه جدید نتانیاهو

هانی‌زاده گفت: در صورتی که کابینه نتانیاهو از احزاب دینی تشکیل شود با چالش‌های امنیتی جدی در اراضی اشغالی مواجه می‌شود و ناامنی‌ها در این منطقه ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۵۵۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷ - 06November 2022

چالش‌های امنیتی پیشروی کابینه نتانیاهو

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی در ارزیابی خود از نتایج انتخابات کنست اسرائیل و پیروزی حزب و ائتلاف بنیامین نتانیاهو، اظهار داشت: نتانیاهو رهبر حزب لیکود بار دیگر در یک ائتلاف غیر منتظره با صهیونیست‌های دینی به قدرت رسید و توانست ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست اسرائیل را به دست آورد.

وی افزود: با توجه به این که طبق قانون اساسی هر گاه ائتلافی بتواند نصف به علاوه یک مجموع کرسی را به دست آورد می‌تواند کابینه خود را تشکیل دهد، گفت: دلیل پیروزی صهیونیست‌های دینی احزاب راست این است که طی سال‌های اخیر پنج انتخابات شکست خورده در اراضی اشغالی برگزار شد و هیچ یک از احزاب بزرگ نتوانستند اکثریت را به دست آورند و کابینه به صورت توافقی تشکیل شد.

کارشناس مسائل منطقه همچنین ابراز کرد: طی دو سال اخیر نفتالی بنت و یائیر لاپید به صورت دوره‌ای کابینه تشکیل دادند و نتوانستند خواسته‌های یهودیان افراطی را برآورده کنند. جامعه صهیونیستی در اراضی اشغالی هدف شان برقراری امنیت کامل است، اما طی سال‌های اخیر اراضی اشغالی دستخوش نا امنی‌های زیادی شده و حداقل ۱۴ عملیات مهم جهادی علیه مراکز اصلی صهیونیست‌ها در حیفا، تل آویو و شهرک‌های یهودی نشین انجام شد که نتیجه آن متمایل شدن یهودیان افراطی به سمت حزب لیکود و نتانیاهو بود.

هانی‌زاده با اشاره به بازگشت نتانیاهو به عرصه قدرت، تصریح کرد: براساس نتایج انتخابات قرار است کابینه توسط حزب پیروز تشکیل شود، اما با چالش‌هایی مواجه است و کشور‌های اروپایی، کانادا و برخی شخصیت‌های افراطی کابینه نتانیاهو را بر نمی‌تابند.

وی ادامه داد: به همین دلیل چانه زنی میان نتانیاهو و احزاب صهیونیست دینی آغاز شده و دلیلش این است که رهبران این احزاب خواهان وزارت خانه‌های کلیدی هستند و نتانیاهو باید به مطالبات احزاب صهیونیست دینی پاسخ داده و وزارت خانه‌های کلیدی را به آن‌ها دهد در غیر این صورت باید با احزاب چپ یا میانه رو ائتلاف کند.

کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های صهیونیست‌های دینی این است که اسرائیل باید از توافقنامه مرزی دریایی میان اسرائیل و لبنان در مورد حوزه گازی کارتریج خارج شود که این موضوع با مخالفت آمریکا مواجه می‌شود، زیرا آمریکایی‌ها واسطه بودند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار