عربستان بزرگترین خریدار تسلیحات از آمریکا

آمریکا در حالی ادعای تلاش برای پایان بحران یمن را دارد که در کنار این ادعا بیشترین سلاح را به عربستان می‌‎فروشد.
کد خبر: ۵۵۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲ - 07November 2022

عربستان بزرگترین خریدار تسلیحات از آمریکا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در جریان جنگ یمن در بندر «الحدیده» یک خانه بمباران شد و یک شهروند یمنی همه دارایی خود را از دست داد؛ همسر و سه فرزندش ۱۲، سه و یک و نیم ساله که داخل خانه بودند. در مجموع ۱۰ فرد بیگناه کشته شدند.

هدف مورد نظر از این بمباران، یک برج مخابراتی رادیویی بود که در نزدیکی آن قرار داشت؛ تسلیحات ساخت آمریکا بود که در این بمباران از سوی ائتلاف سعودی استفاده شد و خلبانانی که آمریکا آن‌ها را آموزش داده است.

به گزارش «inkstickmedia»، بر اساس «پروژه داده‌های یمن»، حدود ۱۵ هزار غیرنظامی در یمن طی سال‌های اخیر جان باختند.

افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت ناشی از محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی به طور نامتناسبی بر ساکنان این کشور تاثیر گذاشته است.

اما این فقط بمب نیست که مردم یمن را به قتل می‎رساند؛ سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ برآورد کرد که هر ۱۰ دقیقه یک کودک زیر ۵ سال در یمن بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهد.

اگر دولت آمریکا در مورد کاهش بحران در یمن جدی است، بدیهی‎ترین کار این است که جریان ارسال تسلیحات آمریکایی را به عربستان دشوارتر کند؛ بدیهی‌ترین کاری که باید دولت آمریکا انجام دهد سخت کردن خرید تسلیحات برای عربستان از آمریکاست.

عربستان در دهه گذشته بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکا بوده است، همه آن‌ها با وجود حملات ائتلاف عربستان به غیرنظامیان در یمن مجاز بوده‌اند.

بحث فروش بیشتر تسلیحات به عربستان – یک ناقض شناخته شده حقوق بشر – این است که چنین فروش‌هایی اهرمی برای آمریکا در روابط دوجانبه است، اما وزارت خارجه و دفاع آمریکا به‌رغم گزارش‌هایی مبنی بر استفاده ائتلاف تحت سرکردگی عربستان از سلاح‌های آمریکایی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در یمن، معمولاً در ارزیابی آمار تلفات غیرنظامیان ناشی از این انتقال سلاح‌ها سر باز می‌زنند.

موضوع بدتر این که نیروی هوایی آمریکا در رزمایش‌های مشترک با حداقل ۸۰ درصد اسکادران‌های هوایی عربستان در یمن شرکت کرده و حداقل چهار دوره آموزشی در خاک آمریکا انجام شده است.

فروش تسلیحات آمریکا به عربستان بدون توجه به عواقب احتمالی آن و بدون محدودیت بوده است؛ با این حال، دولت آمریکا ادعا کرده که تسلیحات خاصی به عربستان فروخته می‌شود تا از «نقض حقوق بشر» جلوگیری کند.

واضح است که فروش تسلیحات آمریکا به عربستان یک خطر اخلاقی ایجاد می‌کند؛ هرچه واشنگتن سلاح بیشتری بفرستد، عربستان غیرنظامیان بیگناه بیشتری را به قتل می‎رساند؛ این امر یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند که در آن واشنگتن به طور فزاینده‌ای درگیر این نقض حقوق بشر می‌شود و تلاش می‌کند مشکلات ناشی از فروش سلاح به سعودی‌ها را با فروش بیشتر تسلیحات حل کند.

در نظرسنجی اخیر بنیاد گروه اوراسیا، نزدیک به ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها با ارسال تسلیحات به عربستان صرف نظر از حزب، مخالف بودند.

بنابراین، دلایل حقوق بشری، امنیتی و سیاسی داخلی برای توقف فروش تسلیحات به عربستان تا رسیدن به آتش‎بس دائمی در یمن وجود دارد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار