یادداشت/ سردار کریم عباسی

تجلی جهاد خدمت در عملکرد خادمان نظم و امنیت

با تبلور جهاد خدمت و روحیه ایثار و ازخودگذشتگی در مجاهدان فی سبیل الله، خادمان نظم و امنیت بر اهمیت کار و مسئولیت و نقشی که برعهده دارند؛ واقف بوده و در راهی که برای مردم و حفظ و پاسداشت ارزش‌ها و هنجارهای دینی و انقلابی می‌پیمایند استوار و پرصلابت ایستاده‌اند.
کد خبر: ۵۵۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲ - 08November 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - سردار سرتیپ دوم «کریم عباسی» معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ یکی از پدیده‌های نوین در قلمرو مدیریت استراتژیک منابع انسانی، مدیریت هوشمندانه عملکرد است و ارزیابی نوع و میزان عملکرد و شایستگی منابع انسانی از عناصر آن به حساب می‌آید.

 با توجه به تغییرات سریع و تبادل اطلاعات در فضای مجازی و همچنین خواسته‌ها و انتظارات بی‌شمار افکار عمومی در سطح‌بندی مسئولیت و تکالیف پلیس در این عرصه نیازمند توجه جدی به مدیریت منابع انسانی و مدیریت عملکرد به جای ارزیابی عملکرد هستیم.

در واقع باید با چشم‌اندازی تحولی، عملکرد منابع انسانی را ارزیابی کنیم برنامه‌های اجرایی را به سمت‌و‌سوی مدیریت عملکرد سوق دهد.

بر این اساس، مدیریت هوشمندانه عملکردی می‌تواند ارتباط سازنده و کاربردی بین فرماندهان و مسئولان و کارکنان انتظامی را با فرصت‌سازی‌های کاربردی توسعه بخشد و با این نگرش، فرآیند ارزیابی‌ها به‌عنوان راهبردی در نظر گرفته می‌شود که بر پایه ابتکار عمل، خلاقیت، نوآوری و ارتقای روحیه ایمانی و جهادی شکل می‌گیرد.

با بهبود شایستگی‌ها و بارورسازی خُلقیات و روحیه خدمت جهادی است که توان و استعداد بالقوه کارکنان ارتقاء می‌یابد و نتیجه کار و اهداف برای منابع انسانی، دست یافتنی‌تر خواهد شد.

آنچه زیرساخت مدیریت عملکرد به حساب می‌آید تبیین روابط مدیران و کارکنان و تحلیل روحیه جمعی و انگیزشی نیروی انسانی متعهد و کارآمد در رفتار گروهی و کار گروهی، بی‌طرفی در شناخت وضعیت‌ها، تلاش برای بسترسازی مفید و واقع‌بینانه شرایط و از سوی دیگر توسعه منابع انسانی و تغییر زمینه‌های بهسازی این منابع و همسوسازی کارکنان با اهداف و انتظارات سازمانی است که در سایه آموزش متعالی و اشراف اطلاعاتی به چشم‌اندازهای توسعه‌ای و تحولی به نبوغ و ظهور می‌رسد.

یکی دیگر از نکاتی که باید با حساسیت بر آن دقت نظر داشته باشیم این است که ذهنیت و دغدغه فرماندهان و انتظارات عناصر اجرایی مأموریت‌‌ها در جهت رسیدن به اهداف، هرچه بیشتر همسو شود تا از هدر رفت انرژی روانی و فکری و امکانات و سرمایه‌های موجود پیشگیری آگاهانه‌ای به عمل آید.

پرورش حرفه‌ای و تعالی و استانداردسازی رفتار کارکنان یکی دیگر از ابعادی است که در مدیریت عملکردی، جایگاه و اعتبار ویژه‌ای می‌یابد و بر این پایه، عناصر انسانی با اشراف کامل اطلاعاتی و تسلط حرفه‌ای و عملی بر کار و مسئولیت خطیری که در برقراری و پایایی نظم و امنیت بر عهده دارند عهده‌دار تکالیف و ایفای نقش موثر خود برای خدمت به مردم می‌شوند.

اینجاست که احساس خوشایند از ایفای نقش و همچنین درک موفقیت‌ها برای عناصر انسانی نمود پیدا می‌کند و وضعیت‌های مدیریتی و اجرایی و عملیاتی با وجود چالش‌ها و سختی‌ها و حتی برخی شرایط که بروز نابسامانی‌هایی را نیز متصور می‌سازد توسعه‌یافته و انگیزه‌‌های کاری نیز در بطن وجودی و اعتقادی یکایک افراد تقویت خواهند شد.

یکی از بهترین فرصت‌های تحقق این هدف، حفظ نظم و انسجام وحدت برای همکاری و تعیین نیازهای آموزشی، تعیین مسیر و جهت آموزش، تقویت روحیه ایمانی در این عرصه بوده چراکه شناخت باورها و ارزش‌های ضعیف و هنجارهای ناخواسته از اهمیت بسزایی برخوردار است.

آموزش و ارتقای روحیه جهادی و انقلابی با تقویت باورهای مثبت و ارزش‌ها و هنجارهای مطلوب و تثبیت فرهنگ شایسته محوری تحقق می‌یابد و به‌واسطه این قوه می‌توان خودباوری و خودکنترلی را شکوفا ساخت و به کنترل و هدایت هدفمند و هوشمندانه منابع انسانی پرداخت.

آنچه در مدیریت هوشمندانه عملکرد می‌تواند در منظر دید و برداشت و برنامه‌ریزی‌های فرماندهی قرار گیرد ضمن توجه به حفظ و توسعه حلقه‌های اتصال مدیریت و منابع انسانی، درک و شناخت این مسئله است که در جریان خدمت و ایفای مسئولیت با گذشت زمان، چه هدف، خواسته و برنامه‌ای برای سازمان حیاتی است و عناصر انسانی بدانند چه انتظاراتی وجود دارد تا هم در سطح سازمانی و هم از منظر افکار عمومی بتواند ارزش‌مدار و عزتمندانه باشد.

خوشبختانه با تبلور جهاد خدمت و روحیه ایثار و ازخودگذشتگی در مجاهدان فی سبیل الله می‌بینیم خادمان نظم و امنیت بر اهمیت کار و مسئولیت و نقشی که برعهده دارند؛ واقف بوده و در راهی که برای مردم و حفظ و پاسداشت ارزش‌ها و هنجارهای دینی و انقلابی می‌پیمایند استوار و پرصلابت ایستاده‌اند و این گواه برمدیریت هوشمندانه عملکردی پلیس در تراز انقلاب است که بایستی در پاسداشت و شکوفایی آن اهتمام جدی و درایت و مهارت داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها