رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی:

ضرورت انعکاس صحیح حماسه‌های دفاع مقدس به نسل جوان/ دچار یک جنگ شناختی هستیم

سرلشکر صفوی گفت: ما الان دچار یک جنگ ادراکی، شناختی و ذهنی هستیم. اگر ما بتوانیم پیام این حماسه‌های مهندسی جهاد را که افراد آن شجاع، عالم و توانمند بودند و از اوایل سال ۶۰ به صورت جدی وارد عرصه جنگ شدند را به صورت صحیح بیان کنیم، در این جنگ بسیار اثرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴ - 09November 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرلشکر «سید یحیی (رحیم) صفوی» رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی و دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» اظهار داشت: من تقریبا با اکثر شهدا و بانیان جهاد سازندگی از ماه‌های اول جنگ تا ماه‌های آخر جنگ از نزدیک آشنا بودم.

وی با بیان اینکه کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» کتاب جامع، منصفانه و صادقانه‌ای است، افزود: نویسنده در این کتاب به‌خوبی ابعاد مهندسی و رزم را شرح داده یعنی هم عملیات‌ها و هم نقش جهاد سازندگی و هم ذکر اسم جهادگران و بخش‌هایی از صحبت‌های آنان از جمله مهندس ورشابی را به نگارش درآورده است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری حماسه مهندسی جهاد سازندگی را از ارکان پیروزی آفرین سال‌های دفاع مقدس برشمرد و گفت: بدون جهاد سازندگی پیروزی حاصل نمی‌شد. من در جنوب، غرب و شمال غرب جنگیده‌ام. در خوزستانی که مثل کف دست صاف است، در یک دشت صاف، دشمنی که دارای قدرت زرهی مجهز به دوشکا و تیر مستقیم تانک است و اگر در این دشت باز خاکریزی وجود نداشته باشد، دشمن به راحتی می‌تواند رزمندگان ما را از بین ببرد.

ما دچار یک جنگ شناختی هستیم

وی با تاکید بر اینکه حماسه بزرگ جهاد سازندگی نباید فراموش شود، بیان کرد: احداث هزاران کیلومتر جاده، خاکریز و سایر اقداماتی که مهندسی جهاد در جنگ انجام داد، یک حماسه بزرگ است که خود شاهد آن‌ها بوده‌ام. یاد این حماسه باید جاویدان باقی بماند. پیام این جهاد بزرگ باید به نسل امروز و فردای نه ایران اسلامی، بلکه به جبهه مقاومت برسد به یمنی ها، سوری ها، عراقی‌ها برسد.

سرلشکر صفوی بر ترجمه کتاب «خاکریز‌های خط مقدم» تأکید کرد و گفت:‌ ای کاش این کتاب‌ها به زبان‌های دیگر همچون عربی ترجمه شود که واقعا الهام بخش برای نسل امروز اسلامی ما و هم جبهه مقاومت است.

وی تصریح کرد: چرا می‌گوییم امروز ایران اسلامی، چون بیش از ۵۰ میلیون جمعیت ما زیر ۴۰ سال هستند. الان ۳۴ سال از پایان جنگ می‌گذرد، حدود ۱۱ میلیون از جمعیت ما در سنین بین ۱۵ تا ۲۶ سال هستند. ما الان دچار یک جنگ ادراکی، جنگ شناختی، جنگ ذهنی هستیم. تعداد زیادی از جوانان ما در فضای مجازی زندگی می‌کنند، تصمیم می‌گیرند، ازدواج می‌کنند، می‌جنگند، تیر می‌زنند، تیر می‌خورند. تمام دنیای امروز جوانان ما در کف دستشان است.

سرلشکر صفوی افزود: به‌طور ویژه در دو سال اخیر دانشجویان و دانش‌آموزان ما کتاب کم می‌خوانند و بیشتر با فضای سایبری در تماس هستند. اگر ما بتوانیم پیام این حماسه‌های مهندسی جهاد را که افراد شجاع، عالم و توانمند بودند و از اوایل سال ۶۰ به صورت جدی وارد عرصه جنگ شدند را به صورت صحیح بیان کنیم، در این جنگ بسیار اثرگذار خواهد بود.

ای کاش پیروزی‌های میدانی ما با دیپلماسی سیاسی ما هماهنگ بود / حیف شد جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد

رئیس پژوهشگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به بیان خاطراتی از خود در دوران دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: خود ما اولین عملیاتی که با کمک شهیدان حسن باقری و حسین خرازی طرح ریزی کردیم، عملیات فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا در ۲۱ خرداد سال ۱۳۶۰ از جبهه دارخوین بود. من به مهندس طرحچی گفتم اگر صبح روز عملیات خاکریزی از جاده اهواز – آبادان تا کارون، ۳۰ کیلومتر بزنی، هنگام صبح این بسیجی‌ها می‌توانند پشت آن پناه بگیرند و هر چقدر عراقی‌ها حمله کنند، آن را دفع می‌کنند. این بزرگوار با چهره نورانی گفت برادر رحیم چقدر وقت دارم؟ گفتم ما چهار صبح شروع می‌کنیم، شما ساعت ۹ صبح یعنی پنج ساعت بعد تحویل بده. خدا شاهد است ساعت ۹ صبح، سه کیلومتر خاکریز زده بود و به ما تحویل داد و خودش نیز در میدان جهاد حاضر بود. هم با تفنگ می‌جنگیدند و هم خاکریز می‌زدند.

وی یادآور شد: برای شکستن حصر آبادن، یک روز صبح چهار صبح آمدیم گفتیم مهندس جزایری ما دسترسی به جاده نداریم. یک جاده وحدت از ابوشانک به جاده ماهشهر زدند، از دو طرف هم شروع کردند که رمز شکستن حصر آبادان شد. واقعا آن جاده وحدت که بعدا جاده شهید شهشهانی نام گرفت، یکی از ارکان مهم شکستن حصر آبادان شد.

سرلشکر صفوی با اظهار به اینکه پیروزی فاو در بهمن سال ۶۴ و پیروزی کربلای ۵ در دی ۱۳۶۵ سرنوشت جنگ را تعیین کرد، تصریح کرد: بعد از این دو پیروزی بزرگ بود که آمریکائی‌ها و شوروی‌ها مجبور شدند به ایران امتیاز دهند و قطعنامه ۵۹۸ بعد از این دو پیروزی گذرانده شد.‌ای کاش پیروزی‌های میدانی ما با دیپلماسی سیاسی ما هماهنگ بود. بعد از این دو پیروزی بزرگ در اوج قدرت آقایان سیاسی قطعنامه را پذیرفتند نه بعد از آن حوادثی که پیش آمد.

وی افزود: سخت ترین، پیچیده‌ترین و پر افتخار‌ترین عملیات‌ها از نظ من عملیات والفجر ۸ و تصرف فاو بود. در والفجر ۸ شب اول عملیات، بنده که فرمانده نیروی زمینی سپاه بودم از اروند عبور کردم. مهندس ورشابی هم که فرمانده کل مهندسی سپاه بود با پیچیدگی‌هایی که آن عملیات داشت از جاده سازی، پل سازی و به‌ویژه احداث پل بعثت که اوج مهندسی جنگ بود، در این عملیات حضور داشت. ارتشبد اصلان بیک (فرمانده ارتش پاکستان) بعد از جنگ به ایران آمد و از من خواهش کرد که مرا ببرید اروند رود و پل بعثت را نشانم دهید. من خودم با ایشان و چند تا از سرلشکران همراه ایشان رفتیم کنار اروند. وقتی که من شرح دادم یک جمله‌ای گفت و آن این بود که این عملیات عبور از اروند سرکش تاکنون در هیچ یک از ارتش‌های خاورمیانه سابقه نداشته است. این غیر قابل تصور است. چگونه پل زدید و چگونه عبور کردید؟ این در حالی بود که در خود جزیره فاو نیز جهادگران ما سه خاکریز زده بودند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه مهندسی جهاد شش قرارگاه مهندسی در جنگ داشت، به آماری درباره اقدامات جهاد در دوران دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: حدود ۵۰ گردان مهندسی از مهندسی عملیات خاکریز تا گردان‌های راهسازی، گردان‌های استحکامات، گردان پل‌سازی، گردان پمپاژ. بیش از ۵۰۰ هزار نیرو از مهندسی جهاد در جنگ فعالیت می‌کردند. باسواد و متخصص. ۳۳۰۰ شهید جهاد مهندسی در جنگ داریم که کم نیست. حدود ۲۱ هزار جانباز مهندسی جهاد و آزاده نیز از این واحد داریم که این نشان حضور مستمرآن‌ها در خط مقدم بوده است.

وی اشاره کرد: عزیزان جهاد ما ۷۷ هزار و ۳۲۵ کیلومتر جاده سازی در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ انجام دادند. حدود ۱۰۰ بیمارستان و اورژانس در جنگ توسط مهندسی جهاد با ایمنی بالا احداث شد. در همین عملیات فاو بیمارستانی با سه رده بتون آرمه احداث کردند. آن‌ها بیش از ۹۰۰ موشکی و پدافند هوایی احداث کردند و همچنین بیش از ۱۵ هزار حسینیه، نماز خانه و ایستگاه صلواتی ایجاد کردند. احداث ۱۵ هزار پاسگاه عملیاتی از دیگر کار‌های آن‌ها بود.

سرلشکر صفوی با ابراز تاسف از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی بیان کرد: آن ادغام از نظر من حیف بود. همان سیاسیونی که این ادغام را کردند بعد هم می‌خواستند سپاه و ارتش را ادغام کنند که نشد، حضرت آقا نگذاشت. ببینید وزارت سپاه را در وزارت دفاع ادغام کردند، کمیته و شهربانی و ژاندارمری را ادغام کردند، جهاد را با کشاورزی ادغام کردند. آمدند سراغ سپاه که دیگر خدا نخواست. هوشیاری حضرت آقا هم نگذاشتند.

وی متذکر شد: الان هم اگر آقایان عاقل باشند، احیای جهادسازندگی را به هر شکل ممکن انجام بدهند خوب است.

رئیس پژوهشگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در خاتمه گفت: من امیدوارم این کتاب‌ها با استقبال جوانان روبه‌رو شده و توسط آن‌ها خوانده شود. صوتی کردن بسیاری از کتاب‌ها توسط مرکز کارخوبی است که تبدیل کردن آن‌ها به فیلم هم می‌تواند در این زمینه مناسب باشد، چون جوان‌های ما این شکل از محصولات را که بیشتر در قالب فضای مجازی می‌گنجد بیشتر می‌پسندند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها