به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام والمسلمین «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در آئین افتتاحیه دوره آموزشی مربیان «طرح زندگی به رنگ خدا در امامزادگان» که در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد برگزار شد، یکی از چالشهای بزرگ آینده نه چندان دور کشور را مسئله پیری جمعیت و کاهش زاد و ولد دانست و اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب اسلامی بیش از ۱۰ سال است که در خصوص خطرات کاهش جمعیت جوان کشور به طور جدی هشدار دادهاند؛ اما متأسفانه آنگونه که باید نه مردم و نه مسئولان به این خطر واقف نیستند و توجه ندارند.
تولیت آستان قدس رضوی روند جمعیتی کشور از حیث زاد و ولد و کاهش جمعیت جوان را یک خطر برای آینده کشور دانست و با اشاره به دعای حضرت زکریا (ع) برای داشتن فرزند، عنوان کرد: پیغمبران بسیاری با آن جایگاه رفیع معنوی از خداوند درخواست فرزند میکردند که این امر اهمیت فرزند و فرزندآوری را نشان میدهد.
وی به بیان انواع روشهای تبلیغ دین اشاره و یکی از مؤثرترین روشها را ارتباط چهره به چهره و بیواسطه با افراد دانست و تصریح کرد: بهترین روش تبلیغ دین مراجعه فردی و گفتوگوی انفرادی با تک تک مخاطبان است؛ نباید به سخنرانی در مجامع بسنده کرد و باید به سراغ تک تک افراد رفت و این همان سیره و روش پیغمبر اکرم (ص) است.
حجتالاسلام «مروی» با اشاره به تعبیر «طبیب دوار بطبه» از سوی حضرت امام علی (ع) در خصوص پیامبر گرامی اسلام (ص)، بیان داشت: حضرت امیرالمومنین علی (ع) نبی گرامی اسلام (ص) را به طبیب و پزشکی که خود به دنبال نیازمندان به طبابت میگشت و به آنها مراجعه میکرد، تشبیه کرده است؛ پیامبر اکرم (ص) به انتظار افراد نمینشست تا به او مراجعه کنند، بلکه این پیامبر (ص) بود که به سراغ مردم برای دعوت به اسلام میرفت و جامعه حدود ۲ میلیاردی امروز مسلمانان نتیجه تلاشها و زحمات پیغمبر (ص) و دعوتهای انفرادی اشخاص به اسلام توسط آن حضرت است.
حجتالاسلام مروی با تأکید بر اینکه در تبلیغ دین تنها نباید به ایراد سخنرانی در مجامع بسنده کرد، گفت: هرچه ارتباط بین مبلغ و مخاطب بی واسطهتر و صمیمیتر باشد، اثربخشتر است؛ مبلغ برای آنکه بتواند در مخاطب نفوذ داشته باشد، لازم است روشها و شیوههای تبلیغ را بشناسد و به اقتضاء هر فرد بهترین روش را انتخاب کند.
وی با اشاره به چگونگی دعوت و تبلیغ دین، تصریح کرد: آنچه که از قرآن، دستورهای دین اسلام و سیره پیامبر عظیمالشأن (ص) و ائمه معصومین (ع) در مییابیم، آن است که تبلیغ باید با بیان نیکو و زبان نرم و ملایم باشد؛ پیامبر اکرم (ص) و حضرات معصومین (ع) هیچگاه با لحن تند کسی را به اسلام دعوت نکردند؛ زیرا تأثیر عکس میگذارد.
تولیت آستان قدس رضوی به اهمیت نحوه و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر اشاره و ابراز داشت: هر کاری نیاز به آموزش و تخصص دارد و این تصور که در مسائل دینی نیاز به آموزش و مهارت نیست، ناصحیح است؛ امر به معروف و نهی از منکر نیز از مسائل بسیار مهمی است که نیازمند تخصص و مهارت ارتباطی است، انجام غلط این فریضه مهم میتواند آسیب بزرگی به دین افراد وارد کند.
وی با تأکید بر لزوم انجام امر به معروف و نهی از منکر صحیح در حرم مطهر امام رضا (ع)، عنوان کرد: امر به معروف از واجبات دین است و حتماً باید در حرم مطهر به صورت پر رنگ وجود داشته باشد؛ اما هر کسی اجازه امر به معروف ندارد؛ در حرم مطهر رضوی تنها کسانی باید امر به معروف کنند که تخصص آن را داشته باشند.
حجتالاسلام مروی با اشاره به توصیه پیامبر اکرم (ص) به مبلغان که «در تبلیغ دین بشارت دهید و نفرت ایجاد نکنید»؛ عنوان کرد: در تبلیغ دین نباید به گونهای رفتار کرد که در مردم نفرت ایجاد شود، ما در این حوزه کمبودهایی داریم و نباید نقصهایی که داریم همه را به حساب دشمن بگذاریم؛ کار دشمن دشمنی کردن است، اما گاهی اسباب شیطنت او را فراهم میکنیم.
وی با بیان اینکه عرصه تبلیغ دین، عرصه حوصله، سعه صدر و تحمل است و باید با ادبیات خوب و گشادهرویی انجام شود، گفت: این نوجوانان و جوانان که دچار ناهنجاریهای رفتاری شدند که انسان واقعا متأثر میشود، باید آنها را همچون فرزند خود بدانیم و از موضع مهربانی، دلسوزی و رأفت با آنها برخورد کنیم، به گونهای که فرد مقابل احساس کند او را دوست داریم، به او علاقه داریم و نباید از موضع تحقیر و نگاه از بالا به پایین به آنها نگریست؛ البته که حساب اغتشاشگران جداست و به صورت قاطع باید با آنان برخورد شود.
انتهای پیام/ 113