به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، برنامه «گفتوگوی فرهنگی» به تهیهکنندگی رقیهزهرا پرندآور و با اجرای لیلا سلمانی با موضوع چالشهای تنظیمگری اجتماعی در فضای مجازی با حضور محمدحسن خلعتبری سرپرست معاونت توسعه بازار و کسب و کار ساترا و ارتباط تلفنی با فرزاد آذریپور مدیرعامل پلتفرم هاشور، احسان رستگار منتقد سینما و محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا روی آنتن رادیو گفتوگو رفت.
در ابتدای برنامه، سرپرست معاونت توسعه بازار و کسب و کار ساترا درخصوص تعریف تنظیمگری اجتماعی گفت: از زمانی که دولت_ملتها پدید آمدند حجم زیادی از ترافیک کارها به سمت دولتهای بزرگ رفت. دولتها روز به روز بزرگتر شدند و در علوم سیاسی نظریه تنظیمگری بهوجود آمد که دولتها بر مبنای آن از تصدیگری بر امور مختلف به سمت تنظیمگری حرکت کنند.
خلعتبری درباره چالشهای تنظیمگری اجتماعی صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد: عدم همگرایی نهادی در برخی لایههای دولت، نابالغ بودن برخی بخشهای خصوصی و عمومی و آماده نبودن نسبی بخش فرهنگ عمومی جزو چالشهای جدی تنظیمگری اجتماعی هستند. همچنین در دستگاههای دولتی، زمانی که قرار است تقسیم کار شود همه طالب شرکت در آن هستند اما زمانی که به مرحله مسئولیتپذیری و عمل میرسد، برخی دستگاهها از انجام مسئولیت خود سر باز میزنند.
وی افزود: امروزه تنظیمگری اجتماعی در اکثر کشورها در حال اجرا است و ساترا هم مبتنی بر آن با نگاه بلندی که ریاست سازمان صدا و سیما به موضوع تنظیم گری داشته است، بخشهای ساختاری متناسب با توسعه بازار و همچنین تنظیم گری اجتماعی را در خود دیده است و ساختار ساترا مبتنیبر نیازهای بازار، صنعت و کسب و کارها است.
خلعتبری در ادامه با تاکید بر اینکه مردم نقش محوری در تنظیمگری اجتماعی دارند، ادامه داد: تنظیمگری یک نیاز اجتماعی است که از طرف مردم حس میشود و نهاد تنظیمگر زمانی موفق است که بتواند این نیاز را رفع کند. ما در ساترا، سامانه ساپرا را بالا آوردیم که در آن مردم میتوانند مشکلات، گزارش تخلفات و پیشنهادات خود مبنی بر ارتقای محتوای ارائه شده را مطرح کنند.
در ادامهی این برنامه، فرزاد آذریپور روی خط تلفنی برنامه آمد ودرباره موضوع برنامه گفت: علاوه بر سامانه ساپرا (Sapra. ir) که اشاره شد برای دریافت شکایتهای مردمی ایجاد شده است، اکثر پلتفرمها سامانههایی برای دریافت انتقادات و شکایات دارند که استفاده از این ظرفیت برای پیگیری شکایات و انتقادات، نیازمند یک همکاری بین پلتفرمها و ساترا است. درمجموع باید گفت بحث تنظیمگری با تعامل ساترا و پلتفرمها بهتر پیش میرود.
وی افزود: خصوصا رسانههای کاربر محور نیاز دارند ابزار لازم را برای تنظیمگری ایجاد کنند. از طرفی هم پلتفرمها و هم نهاد تنظیمگر باید به هم کمک کنند تا آن مسئولیت اجتماعی اتفاق بیفتد. همه پلتفرمها راههای مختلفی را برای ارتباط با مخاطبان را دارند تا نظراتشان را بیان کنند. در واقع این یک چرخه بین مخاطبان، تنظیمگر و پلتفرم است.
در ادامه این گفتوگو، احسان رستگار منتقد سینما که مهمان تلفنی این برنامه بود، راجع به نظارت روی محتوای پلتفرمها گفت: در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی، لازم است نظارت بر پلتفرمها به شکل پیشینی باشد. تنظیمگر باید یک سند راهبردی داشته باشد و یکپارچه باشد؛ یعنی ساترا یک نهاد است که صوت و تصویر فراگیر را ساماندهی میکند و تمام چرخ دندههایی را که برای تولید و توزیع محتوا فعال هستند را تنظیمگری میکند.
رستگار در ادامه با انتقاد از برخی موضع گیریهای سیاسی دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئوی برخط گفت: ساترا باید بتواند در قبال خروجیهایش پاسخگو باشد. اگر در مدیریت فرهنگی شاهد یکپارچگی در امر تنظیم گری نباشیم، قطع به یقین دیگر مدیریت فرهنگی اتفاق نمیافتد و انتقاد من نسبت به موضع گیریهای سیاسی دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئوی برخط به این دلیل است که ایشان خواستار چند پاره کردن امر تنظیمگری صوتو تصویر فراگیر است که ایده ایشان در نهایت به عدم تنظیمگری ختم میشود.
در ادامهی برنامه، دکتر محمد صادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا؛ دیگر مهمان تلفنی برنامه «گفتوگوی فرهنگی» گفت: موضوع اصلی در این برنامه رادیویی، موضوع تنظیمگری اجتماعی است. یکی از مباحث مرتبط با تنظیمگری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی پلتفرمها است. هر پلتفرمی نسبت به مجوزی که از ساترا دریافت میکند هم در قبال قانون مسئولیت دارد و هم در قبال مردم و کاربران خود یک نوع مسئولیت اجتماعی دارد. گاهی اوقات برخی سریالهای نمایش خانگی که هم اکنون از پلتفرمها در حال پخش هستند، مجوز تولید خود را از سازمان سینمایی دولت قبل دریافت کردند که البته ساترا اکنون در حوزه پخش آثار ماموریت و تکلیف خود را در خصوص ممیزی انتشار انجام میدهد اما پلتفرم هم میتواند با هوشمندی مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مردم طوری انجام دهد که آسیبی در هیچ یک از حوزههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوجه جامعه و مردم نشود.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای زنجیره تولید که فیلمنامه نوشته میشود تا زمانی که پلتفرم میخواهد یک اثر را پخش کند، میتوان برای فیلمنامهنویس، تهیه کننده، کارگردان و پلتفرمها یک مسئولیت اجتماعی در نظر گرفت که اساسا آیا این فیلمنامهای که نوشته میشود منجر به افزایش امید در نسل جوان، نوجوان و عموم مردم میشود یا خیر؟ آیا سریالهای شبکه نمایش خانگی در کشور منجر به آینده بهتری برای کشور میشود؟ با تاکید بر مسئولیت اجتماعی پلتفرمها حتما میتوان مسیری را دنبال کرد که آینده بهتری را رقم بزنیم.
افراسیابی در پایان تاکید کرد: علاوه بر مواردی که گفتم، معتقدم تمام پلتفرمها باید برای کاربر و مخاطب خود پیوست سواد رسانهای طراحی کنند کما اینکه این موضوع قبلا در کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی مصوب شده بود و دو سال پیش دستورالعمل الزامات ارتقای سواد فضای مجازی با رویکرد مسئولیت اجتماعی پلتفرمها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ شده است و از آن زمان تا کنون همکاریهایی شکل گرفته است که البته کافی نیست و امیدواریم در این دولت شاهد همافزاییهای بهتری با این دو دستگاه و همین طور با پلتفرمها باشیم.
انتهای پیام/ 121