در نشست نقد و بررسی کتاب «مَن، اَمَن» مطرح شد؛

حساسیت شهید «باکری» به موضوع اطلاعات و شناسایی

«حرمتی» گفت: سردار شهید «مهدی باکری» درعین خوش اخلاقی و مهربانی فراوان، به امر شناسایی و اطلاعات حساسیت و اهمیت خاصی قائل بود و در این موضوع بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کرد.
کد خبر: ۵۵۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲ - 14November 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، نشست نقد و بررسی کتاب «مَن، اَمَن» امروز (دوشنبه) با حضور جمعی از رزمندگان و نویسندگان دفاع مقدس و دانش آموزان دبیرستان «امین» در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

«اسد بابایی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در این نشست با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، بر لزوم توجه به نوجوانان و جوانان در مسائل گوناگون فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: نسل جدید مخاطب اصلی جهاد تبیین هستند و باید مسئله انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین واقعیت‌های دوران دفاع مقدس برای آنان مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

«اکبرزاده» از ویراستاران کتاب «مَن، اَمَن» نیز با ابراز خرسندی از مشارکت در نگارش این کتاب گفت: کمک به ویرایش کتاب حاضر افتخار بزرگی برای بنده بود چراکه باعث شد به‌واسطه آن با یکی از هزاران قهرمان دفاع مقدس آشنا شوم.

همچنین «کریم حرمتی» از رزمندگان اطلاعات لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس با بیان خاطراتی، به سختی‌ها و مرارت‌های امر شناسایی در دوران جنگ اشاره کرد و افزود: سردار شهید «مهدی باکری» درعین خوش اخلاقی و مهربانی فراوان، به موضوع شناسایی و اطلاعات حساسیت و اهمیت خاصی قائل بود و در این موضوع بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کرد.

وی درباره شخصیت «امن‌الله امانی» راوی کتاب گفت: آشنایی من با ایشان به عملیات والفجر 4 باز می‌گردد؛ ایشان یکی از رزمندگان شجاع، دلاور و سخت‌کوش اطلاعات و شناسایی بود که تا پایان جنگ به فعالیت در این حوزه ادامه داد.

«حرمتی» اضافه کرد: «امانی» پس از دفاع مقدس نیز در امر تفحص پیکرهای مطهر شهدا فعالانه مشارکت داشت و در سال‌های گذشته با حضور در جبهه مقاومت، مأموریت خود را تکمیل کرد.

این رزمنده لشکر 31 عاشورا عنوان کرد: آقای «امانی» در میان رزمندگان اطلاعات لشکر عاشورا به‌عنوان رزمنده‌ای دوست داشتنی و پای کار شناخته می‌شود و همرزمان خاطرات خوبی از ایشان به یاد دارند.

«سیدرضا علوی» نویسنده حوزه دفاع مقدس و روزنامه نگار نیز در این نشست به‌عنوان منتقد به بیان نقاط قوت و ضعف کتاب پرداخت و اظهار داشت: از جمله ویژگی‌های مثبت این کتاب انتخاب عنوان زیبا و مناسب است.

وی ادامه داد: پاورقی‌های کتاب هم کاملا به جا و گویا اضافه شده و باعث شده‌اند در موارد لازم، توضیحات کافی به مخاطب منتقل شود.

«علوی» ضمن تحسین از بیان خاطرات طنز میان رزمندگان در کتاب، گفت: با این حال جا داشت که خاطرات این چنینی و دیگر جزئیات بیش‌تر مورد پرداخت قرار بگیرد و چه‌بسا نویسنده می‌توانست با تدقیق و طرح سوال‌های بیش‌تر، جزئیات را بهتر تشریح کند.

وی تصریح کرد: تغییر موضوع مطالب از عنوانی به عنوان دیگر، از دیگر اشکالات این کتاب است.

«علوی» پیشنهاد کرد: بهتر بود خاطرات عنوان‌بندی شوند تا دسترسی به آنان آسان‌تر گردد و نیز باید اشکالات ویرایشی برای چاپ‌های بعدی مرتفع شوند.

«اسماعیل هدایتی» نویسنده کتاب «مَن، اَمَن» در این نشست ابراز داشت: برای نگارش این کتاب 2 سال زمان صرف شده و 30 ساعت مصاحبه انجام شده است؛ علاوه بر این، تعدادی مصاحبه با همرزمان «امن‌الله امانی» برای تکمیل مطالب مطروحه انجام شده که متن آن‌ها در ضمائم کتاب آمده است.

وی افزود: باتوجه به طرح خاطراتی از عملیات خیبر در ارتباط با هوانیروز توسط راوی، برای پرهیز از یکجانبه بودن مطالب تلاش کردم با فرمانده هوانیروز نیز مصاحبه کنم که به دلیل عدم دسترسی به ایشان، با یکی از خلبانان حاضر در عملیات گفت‌وگو کردم و متن آن را در بخش ضمائم آوردم.

هدایتی ادامه داد: برای تکمیل اطلاعات مخاطب درباره عملیات‌های ذکر شده در کتاب، نقشه‌های عملیاتی نیز توسط «ناصر رضاپور» رزمنده دوران دفاع مقدس در اختیارم قرار گرفت و به ضمائم کتاب افزوده شد.

وی افزود: از تلاش‌های خانم «اکبرزاده» و «سیدغفار هاشمی» بابت ویرایش کتاب و همچنین کمک‌های «رضا قلی‌زاده علیار» معاون ادبیات و تاریخ و «مهدی بیژن‌پور» معاون اسناد و تاریخ شفاهی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی برای تهیه و انتشار این کتاب قدردانی می‌کنم.

«امن‌الله امانی» رزمنده دوران دفاع مقدس و راوی کتاب نیز با استقبال از حضور نوجوانان و دانش آموزان در این مراسم، به بیان خاطراتی از اولین اعزام خود به جبهه پرداخت و گفت: نخستین بار بدون اطلاع خانواده به جبهه رفتم و بعد از طی یک دوره آموزشی در دزفول، مجددا به تبریز برگشتم و سپس در قالب ستاد جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید «چمران» به اهواز اعزام شدم.

وی ادامه داد: در جریان روایت خاطراتم برای تهیه این کتاب، تلاش کردم همه واقعیت‌های مربوط به دفاع مقدس را بازگو کنم.

امانی تاکید کرد: کوشیدم تا این کتاب به ذکر خاطرات من محدود نشود و از این رو در لابلای مطالب، خاطرات مربوط به شهدا را هم بیان کردم تا از این طریق بتوانم گام کوچکی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان عزیز بردارم.

وی بیان داشت: بابت کم و کاستی‌های موجود در خاطرات که ممکن است ناشی از عدم تمرکز بنده باشد، از خوانندگان عزیز پوزش می‌طلبم.

«رضا قلی‌زاده علیار» معاون ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست ابراز داشت: امیدواریم چنین جلساتی به نشر و ترویج فرهنگ غنی دفاع مقدس کمک کند.

وی از حضور دانش آموزان در نشست حاضر استقبال کرد و افزود: عمده رزمندگان حاضر در جلسه، از خاطرات و مطالب مطروحه مطلعند اما طرح چنین مطالبی قطعا برای نوجوانان عزیز تازگی دارد.

«قلی‌زاده علیار» درباره کتاب «من، امن» یادآور شد: این کتاب در قالب تاریخ شفاهی و به سبک سوال و جواب، نگارش یافته و شامل 18 فصل به اضافه‌ی تصاویر و ضمائم است.

وی با قدردانی از راوی و عوامل تهیه و انتشار کتاب، گفت: از این که توفیق یافتیم در این وادی قدمی هرچند کوچک برداریم خداوند منان را شاکرم.

معاون ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی ادامه داد: «هدایتی» از روزنامه‌نگاران با سابقه هستند که در وقایع استان آذربایجان غربی در دوران دفاع مقدس بسیار فعال بودند. این کتاب نخستین تجربه ایشان در عرصه کتاب بود و امیدواریم آثار بعدی‌شان قوی‌تر و بهتر هم باشد.

همچنین «مهدی‌قلی رضایی» رزمنده دفاع مقدس و راوی کتاب «لشکر خوبان» در پشت تریبون حضور یافت و به بیان خاطراتی از جنگ و عملیات‌های شناسایی پرداخت. 

حضور «خسرو ملازاده» و دیگر رزمندگان دوران دفاع مقدس که شخصیت‌های اصلی و واقعی داستان فیلم «موقعیت مهدی» ساخته‌ی «هادی حجازی‌فر» را شکل می‌دادند، از نکات جالب این نشست بود که با استقبال دانش آموزان حاضر در مراسم مواجه شد.

همچنین در انتهای جلسه، از راوی، نویسنده و ویراستاران کتاب با اهدای لوحی تجلیل شد و تعدادی از نسخه‌های کتاب، به همراه امضای راوی و نویسنده به دانش آموزان حاضر در مراسم اهدا شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار