در پیش‌همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس مطرح شد؛

نقش مؤثر بهداری رزمی در کاهش ۵۰ درصدی تلفات انسانی/ تحلیل نظامی عملیات‌ها در دانشگاه‌های نیرو‌های مسلح

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه گفت: در طول دفاع مقدس، بهداری رزمی درمان ۵۲۰ هزار مجروح و ۱۰۰ هزار عمل جراحی را انجام داد که به واسطه این تلاش‌ها تلفات انسانی تا ۵۰ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۵۵۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴ - 16November 2022

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «سعید بینات» معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی بهداری سپاه در پیش‌همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که صبح امروز (چهارشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) برگزار شد، اظهار داشت: جنگ‌ها در جوامع از رویداد‌های مهم و طولانی‌مدت محسوب می‌شوند؛ به نحوی که نقطه عطفی برای جامعه محسوب شده و مبدأ روایت می‌شوند؛ حضور در دفاع مقدس برای دفاع از آرمان‌های ملتی بزرگ به رهبری امام امت بود که طی آن، همه اقشار و اصناف در کنار نیرو‌های نظامی حضور داشتند و نقش‌آفرین بودند.

سعید بینات

بینات با اشاره به اینکه همایش اصلی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس ۱۵ آذر برگزار خواهد شد، افزود: تحلیل نظامی عملیات‌ها در دانشگاه‌های وابسته به نیرو‌های مسلح در دستور کار بوده و هست، اما امسال تبیین نقش علم و فناوری نیز مورد توجه قرار گرفته است که البته در این رابطه جامعه پزشکی این تبیین را با برگزاری جایزه ملی شهید رهنمون از مدت‌ها قبل انجام داده و امسال نیز نهمین دوره جایزه ملی شهید رهنمون را خواهیم داشت.

لزوم توجه ویژه به جوانان
دکتر «حسن ابوالقاسمی» فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) هم در این مراسم عنوان کرد: فتنه اخیر هشدار خیلی خوبی بود تا بدانیم در مقابل دفاع از ارزش‌های انقلاب، دشمنان زیادی وجود دارند که با استفاده از فضای مجازی در حال پخش اخبار دروغ برای جوانان هستند؛ لذا هر کاری که قرار است در برگزاری چنین همایشی انجام شود، می‌بایست توجه ویژه‌ای هم به جوانان داشته باشیم.

ابوالقاسمی اضافه کرد: اگر در جریان این همایش‌ها توانستیم الگویی را معرفی کنیم و جوانان به آن اقتدا کردند، می‌توان گفت که در تبیین موفق بودیم؛ در واقع این نشان می‌دهد که کار عقب‌مانده برای تبیین، خیلی زیاد داریم؛ به‌عنوان مثال دکتر «شیبانی» از جمله افرادی بود که با وجود داشتن مسئولیت، از امکانات دولتی استفاده نمی‌کرد؛ حال اگر امروز از دانشجویان رشته پزشکی درباره این فرد سوال شود، شاید تعداد بسیار کمی دکتر شیبانی را بشناسند.

تولید ۲۰ مستند کوتاه درخصوص نقش بهداری رزمی در دفاع مقدس
سردار «نصرالله فتحیان» رئیس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس هم با اشاره به اینکه در خصوص جمع‌آوری و انتشار مطالب مرتبط با بهداری رزمی دفاع مقدس خیلی عقب‌ماندگی داریم، گفت: انتشار کتاب در خصوص بهداری رزمی دفاع مقدس با اینکه ماندگارتر است، اما دانشجوی پزشکی به دنبال یادگیری مطالب مربوطه به شیوه کپسولی است؛ لذا به همین منظور در حال تولید ۲۰ برنامه مستند کوتاه حداکثر ۱۰ دقیقه‌ای هستیم.

فتحیان در ادامه به جمع‌آوری تاریخ شفاهی مربوط به بهداری رزمی دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: جمع‌آوری تاریخ شفاهی ۹۰ نفر از برجستگان بهداری رزمی در دفاع مقدس را شروع کردیم که جمع‌آوری مطالب آن‌ها سه عنوان کتاب خواهد شد؛ البته در جمع‌آوری مطالب مورد اشاره باید به نقش وزارت بهداشت هم توجه کرد؛ زیرا سپاه در دفاع مقدس کارخانه تولید تجهیزات پزشکی و دارویی نداشت؛ لذا تأمین این اقلام توسط وزارت بهداشت صورت می‌گرفت؛ به همین دلیل باید نقش این وزارتخانه را هم در دفاع مقدس لحاظ کرد.

رئیس موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس عنوان کرد: متأسفانه اکنون بخش کشوری در خصوص تلاش‌هایی که برای درمان مجروحان در بیمارستان‌ها صورت گرفته سندی ندارند و این همایش می‌تواند فرصتی برای تلاش وزارت بهداشت برای جمع‌آوری اسناد مورد نظر باشد.

نقش مؤثر بهداری رزمی در کاهش ۵۰ درصدی تلفات انسانی
سردار «احمد اخوان مهدوی» فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه نیز گفت: اولین هسته بهداری رزمی‌ سپاه در کردستان شکل گرفت و بعد از شروع جنگ تحمیلی، بهداری رزمی با انجام عملیات طریق القدس شکل رسمی به خود گرفت؛ به نحوی که در طول دفاع مقدس، بهداری رزمی درمان ۵۲۰ هزار مجروح و ۱۰۰ هزار عمل جراحی را انجام داد که به واسطه این تلاش‌ها تلفات انسانی تا ۵۰ درصد کاهش یافت و رکورد انتقال مجروح به مرکز درمانی هم شکسته شد.

همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس ۳۰ آبان در دانشگاه جامع امام حسین (ع) در سطح کل سپاه و ۱۵ آذر نیز در سطح کشوری در موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها