دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرایی حمایت علنی آمریکایی‌ها از اغتشاشگران/ ناکامی غربی‌ها در تحمیل خواسته‌های خود به ایران

سران و مقامات آمریکایی‌ها با سیاست دوگانه‌ای که در قبال گفت‌وگو‌های برجام درپیش گرفتند به دنبال تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی داخل و خارج به منظور اعمال فشار حداکثری به کشور در جهت عبور ایران از خطوط قرمز خود هستند.
کد خبر: ۵۵۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۹ - 19November 2022

چرایی حمایت علنی آمریکایی‌ها از اغتشاشگرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از ماجرا‌های اغتشاشات اخیر در کشور شاهد هستیم که مقامات آمریکا با درپیش گرفتن یک بازی سیاسی رسانه‌ای دوگانه که شامل ارسال پیام از طریق وزاری خارجه کشور‌های اروپایی برای از سرگیری مذاکرات برجام و مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی پیرامون اولویت نداشتن برجام برای آمریکا ضمن اینکه به دنبال حمایت و پشتیبانی از اغتشاشات اخیر ایران هستند، سعی می‌کنند تا با وارد کردن فشاری مضاعف بر جمهوری اسلامی، آن را مجبور به عبور از خطوط قرمز خود کنند.

اما به راستی چرا مقامات کاخ سفید در این شرایط دست به چنین بازی مزورانه‌ای زدند؟ پاسخ، اما بسیار روشن است. آن‌ها در وهله نخست با توجه به اغتشاشات حال حاضر کشور به دنبال این امر هستند که تا آنجایی که برایشان امکان دارد از اغتشاشات و اغتشاشگران داخلی و همینطور از دشمنان خارجی کشور در جهت آسیب رساندن به اسلام و انقلاب اسلامی حمایت و پشتیبانی به عمل بیاورند.

نکته دوم این است که با توجه به طولانی و زمان‌بر شدن مذاکرات برجام و درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا و نیاز مبرم نامزد‌های این انتخابات برای تعیین تکلیف کردن وضعیت برجام می‌بینیم که مقامات فعلی دولت آمریکا و همچنین کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت جدی به دنبال حل و فصل این ماجرای برجام هستند.

از طرف دیگر شاهد هستیم که این روز‌ها همزمان با اغتشاشات سطح کشور، دولت‌های اروپایی با حمایت پشت پرده آمریکا به دنبال برگزاری نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر در سازمان ملل هستند تا بلکه از این مسیر هم با وارد کردن فشار‌های فراوان به مقامات کشورما راه را برای مداخله در امور داخلی کشور و همچنین هدایت اغتشاشات را برعهده بگیرند.

موضوعی که مقامات کشور خیلی زود و سریع به اصل ماجرا پی‌بردند و با دیپلماسی فعال و به موقع با نهاد‌های بین‌المللی تماس گرفته و ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وقایع اخیر کشور و دست داشتن مخالفان و دشمنان نظام در پروژه ایجاد و گسترش تلاش کردند تا فشار‌های اخیر آمریکا و اروپا علیه کشور را بی‌اثر و خنثی کنند.

اما گویی آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی ایران همیشه و همواره نه فقط برای ایران که برای کشور‌های مستقل منطقه غیر از جنگ، درگیری و ناامنی گزینه دیگری را مدنظر خود ندارند. این موضوع را به سادگی می‌توان با سیاستی که دائما و در طول ۴۳ سال اخیر به صورت پیوسته در قبال کشور ما حفظ و پیاده کردند فهمید و متوجه شد.

در این میان شاهد هستیم که مقامات آمریکایی از یک هفته گذشته تلاش‌های بسیار فراوانی را در جهت همانگی و نزدیک کردن مواضع کشور‌های اروپایی به خصوص آلمان، فرانسه و انگلیس انجام دادند و بر این اساس هم می‌توان متوجه شد که هدف پنهانی و البته نهایی آمریکایی از این هماهنگی ایجاد یک جبهه واحد در برابر ایران در جریان مذاکرات برجام، تحمیل خواسته‌ها و شرایط جدید در رابطه با احیای برجام و متوقف کردن و به شکست کشاندن این گفت‌وگو‌ها است.

نکته جالب توجه دیگر که ریاکاری آمریکا در جریان مذاکرات برجام زمانی کاملا عیان و روشن کرد سخنان دوپهلو مقامات آمریکایی درمورد برجام است. زیرا در شرایطی که وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین اظهارات خود خبر داد از آخرین پیامی که مابین دو کشور ایران و آمریکا تبادل شده بیش از ۷۲ ساعت نمی‌گذرد، اما مقام آمریکایی در سخنانی متناقض از یک طرف خواهان ارتباط‌گیری با ایران توسط وزاری خارجه کشور‌های اروپایی شده و در همان حال هم در سخنانی می‌گوید که مذاکرات برجام در اولویت آمریکا نیست.

در پایان باید گفت آمریکایی‌ها هیچ‌گاه به دنبال حل و فصل مذاکرات برجام نبوده و نیستند و نمونه واضح آن هم دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بود. ضمن اینکه در دوره «جو بایدن» هم علی‌رغم نمایش‌هایی که برای حل و فصل برجام به خرج دادند در انتها شاهد هیچ تغییر مفید و مثبتی در این پرونده نبودیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها