دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آیا جشنواره‌های فرهنگی هنری امیدآفرین خواهند بود؟

امروز که مقدمات برگزاری جشنواره‌های فجر درحال تدارک است باید منتظر ماند که آیا مقوله «امید و امیدآفرینی» چقدر برای هنرمندان و مدیران اولویت داشته و برای گم‌شده‌ی این روزهای فعالیت‌های هنری تدبیری صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۵۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 22November 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس: تنها چند روز پیش بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اقشار مختلف مردم استان اصفهان به تبیین مسائل مختلف و جهان پرداخت. مهم‌ترین تاکید معظم‌له موضوع امید و امیدآفرینی بود که مخاطب سخنان خود را نخبگان‌، اهالی هنر و رسانه و فرهنگ و جوانان قرار دادند.

ایشان به تشریح چالش امروز جمهوری اسلامی پرداختند و با تاکید براینکه چالش پیشرفت و توقف و رکود مهم‌ترین چالش کشور است، فرمودند: پس چالش اساسی برای امروز ما در کشور، چالش پیشرفت و توقف و رکود است؛ یا بگوییم چالش پیشرفت و ارتجاع؛ چون توقف عقب رفتن است و هر کسی که توقّف کند در واقع دارد عقب میرود؛ چون دنیا در حال حرکت به جلو است، اگر شما ایستادید، عقب میمانید. مسئله این است: ما داریم پیشرفت میکنیم، دنبال پیشرفتیم، میخواهند این نباشد. همه‌ی قدرتهای استکباری دنیا که عمدتاً آمریکا و اروپا است، در مقابل این حرکت پیشرفت جمهوری اسلامی حرص میخورند، مضطرب میشوند، ناراحت میشوند، لذا وارد میدان میشوند و هر کاری از دستشان برمی‌آید میکنند؛ البته هیچ غلطی هم نمیتوانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانسته‌اند، بعد از این هم نمیتوانند.

وی به تبیین وظایف اقشار مختلف جامعه پرداختند و تاکید کردند: خب، حالا ما در مقابل یک چنین وضعی قرار داریم. من عرض میکنم وظیفه‌ی همه‌ی ما ــ هم مسئولین کشور،‌ هم آحاد مردم، هم روشنفکران جامعه،‌ هم جوانان فعال و نخبگان جامعه، هم جوامع علمی؛ چه حوزه‌ی علمیّه، چه دانشگاه‌ها ــ این است که بدانیم باید پیشرفت کنیم. امروز پیشرفت وظیفه‌ی ما است؛ در همه‌ی زمینه‌ها. باید پیشرفت کنیم؛ باید پیشرفت علمی کنیم، باید پیشرفت هنری کنیم، باید پیشرفت اقتصادی کنیم، باید پیشرفت سیاسی کنیم؛ این پیشرفتها نظام را مستحکم میکند، به نظام اقتدار میدهد. وقتی شما اقتدار پیدا کردید، دشمن نمیتواند نگاهِ چپ به شما بکند. هدف دشمن این است که ارکان اقتدار را متزلزل کند؛ می‌بینید دیگر؛ نمیخواهند نظام مقتدر باشد. ما همه باید پیشرفت را دنبال کنیم، چون پیشرفت ما را مقتدر میکند، ما را خودکفا میکند، ما را مستحکم میکند. اگر چنانچه این پیشرفتها ــ هم پیشرفت علمی، هم پیشرفت معنوی و اخلاقی، هم پیشرفت اقتصادی، هم پیشرفت سیاسی ــ ادامه پیدا کند که بحمدالله تا حالا [چنین] بوده، دشمن مضطرب میشود؛ دشمن از این بسیار بیمناک است و خب هر چه تلاش دارد به کار میبرد که نگذارد.

رهبر معظم انقلاب با طرح این سوال که حالا چه جوری پیشرفت کنیم؟ به راه‌های پیشرفت کشورمان پرداختند و خاطرنشان ساختند: خب‌ ابزارهای پیشرفت خیلی است،‌ ابزارهای گوناگونی است؛ من فقط به یک نکته‌ی مهم میخواهم اشاره کنم و آن، امید است. امید مهم‌ترین ابزار پیشرفت است و دشمن روی این متمرکز شده؛ دشمن از همه‌ی توان دارد استفاده میکند برای القای ناامیدی، برای القای بن‌بست. ‌یک جوانی هم که با مسائل دنیا آشنا نیست، گاهی می‌بینید تحت تأثیر قرار میگیرد، او هم مأیوس میشود؛ وقتی مأیوس شد، کار نمیکند. پیشرفت احتیاج دارد به امید. دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است. این امکانات گسترده‌ای که دشمن به کار گرفته، این رسانه‌ها، این ماهواره‌ها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیون‌های مزدورِ مأجور،(۷) همه‌ی اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند. خوشبختانه امید زنده است ــ حالا من یک اشاره‌ای خواهم کرد ــ اما میخواهند نگذارند جوانهای ما امیدوار بمانند، نگذارند مسئولین ما امیدوار بمانند؛ اینها حتّی به مسئولین هم طمع دارند که امید را از آنها بگیرند. خب، حالا یک امتدادی هم متأسفانه در داخل دارند؛ من ناچارم این را بگویم. آدم دلش نمیخواهد چنین واقعیتی وجود داشته باشد، اما هست؛ اینها در داخل امتداد دارند. امتداد آنها هم همین القای یأس، القای ناامیدی که «فایده‌ای ندارد»، «به جایی نمیرسیم»،‌ «چه ‌کار میخواهیم بکنیم» است؛ از این حرفها می‌شنوید. در داخل هم فلان روزنامه‌، فلان فعّالِ فضای مجازی، متأسّفانه از این چیزها دارند؛ اینها هم امتداد آنها هستند.

ایشان امیدآفرینی را شاخصه مهم ایران دوستی دانستند و تاکید کردند: یکی از علائم و شاخصهای ایران‌دوستی شما این است که امیدآفرینی کنید؛ اگر یأس‌آفرینی کردید، نمیتوانید بگویید ایران‌دوستید. شاخصِ عمده‌ی ایران‌ستیزی یأس‌آفرینی است، امیدسوزی است، القای ناتوانی است، القای بن‌بست است؛ اینها شاخصهای ایران‌ستیزی است. آنهایی که ایران را دوست دارند، نقطه‌ی مقابلِ این، حرکت میکنند. نگذارید کسانی که دشمن ایرانند، در قالب دفاع از منافع ملّی، لباسِ عوضی بپوشند، چهره‌ی خودشان را عوض کنند و کارهایی مانند اینها کنند؛ یعنی شاخصها را سرِ دست بگیرید. شما نویسنده، شما شاعر، شما عالِم، شما روحانی، ایران را دوست دارید، ایران اسلامی را دوست دارید، خیلی خوب، باید امیدآفرینی کنید. اگر خلاف این سر زد، ادّعا را نمیشود قبول کرد.

جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری، فعالیت‌های تقویمی هنری در سراسر کشورمان که توسط دستگاه‌های مختلف برگزار می شود ظرفیت‌هایی برای پرداختن به امید و امیدآفرینی است؛  موضوع مهمی که بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داشته است و حالا در شرایط سختی که رسانه‌های معاند سعی دارند وضعیت کشور را بحرانی نشان دهند باید تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری پمپاژ دهنده امید باشند؛ البته به تصویر کشیدن امید در جامعه به زبان هنر باید حتماً منطبق بر مولفه‌های هنری و به‌دور از شعار باشد تا مخاطب بتواند ارتباط منطقی برقرار کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها