رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس:

ساماندهی و ارائه اسناد دفاع مقدس حلاوت مقاومت را در کام مردم باقی خواهد گذاشت

سردار «علاماتی» گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به این نکته اشاره داشتند که تلخی قراردادهای ترکمنچای و گلستان هنوز در کام مردم ایران باقی مانده است؛ بر همین اساس اگر بتوان اسناد دفاع مقدس را جهت بهره‌برداری مردم، به شکل منظمی ساماندهی کرد حلاوت و شیرینی دفاع مقدس در کام آن‌ها باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۵۵۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳ - 22November 2022

سردار سرتیپ دوم پاسدار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: دفاع مقدس دوره زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی است که می‌تواند راه‌گشای حال و آینده کشور در عرصه‌های مختلف باشد.

وی افزود: اسناد دفاع مقدس مانند پلی است که گذشته را به حال و آینده متصل می‌کند و می‌تواند بیانگر ایثارگری‌ها، رشادت‌ها، حقایق و رخدادهای این حماسه برای نسلی که آن دوران را درک نکرده‌اند، باشد تا با استناد به آن و راستی‌آزمایی بتوانند با این مقطع نورانی از تاریخ ایران اسلامی ارتباط برقرار کنند.

علاماتی ادامه داد: اسناد دفاع مقدس به‌عنوان اطمینان‌بخش و اطمینان‌دهنده از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند تصویری مستند از دفاع مقدس بدون دخل و تصرف به جامعه ارائه دهند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به این نکته اشاره داشتند که تلخی قراردادهای ترکمنچای و گلستان هنوز در کام مردم ایران باقی مانده است؛ بر همین اساس اگر بتوان اسناد دفاع مقدس را جهت بهره‌برداری مردم، به شکل منظمی ساماندهی کرد حلاوت و شیرینی دفاع مقدس در کام آن‌ها باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه هیچکدام از حماسه‌آفرینان دفاع مقدس برای همیشه نخواهند بود اما اسناد دفاع مقدس پایدار و ماندگار هستند؛ بر همین اساس حفظ، نگهداری و بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند نسبت به آن دوره تاریخی آگاهی پیدا کنند و از آن بهره معنوی ببرند یک امر لازم و ضروری است.

علاماتی گفت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس حفظ و نگهداری اسناد دفاع مقدس را به‌عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار داده و ان‌شاءالله به زودی سایتی رونمایی خواهد شد تا با بارگذاری اسناد در آن و استفاده مردم، پژهشگران و محققین از این اسناد بتوانند تصویر کامل‌تری از این حماسه ماندگار در ذهن داشته باشند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان اینکه روایت خاطرات توسط پیشکسوتان دفاع مقدس می‌تواند فرهنگ این حماسه را به نسل‌های آینده منتقل کند، تصریح کرد: از طریق اسناد دفاع مقدس نقش قشرهای مختلف مردم در پشت جبهه تا حضور در خط مقدم تبیین و روشن می‌شود تا حال و آیندگان بدانند در طول هشت سال دفاع مقدس چه اتفاقاتی رخ داده و به‌واسطه استقامت مردم قهرمان ایران اسلامی چه دستاوردهایی به دست آمده است.

وی تأکید کرد: برای اینکه در مورد دفاع مقدس تحریف صورت نگیرد و دشمن این حماسه جاوید را تاریک نشان ندهد باید اسناد دفاع مقدس به جامعه ارائه شود.

علاماتی در ادامه با اشاره به نقش استان خراسان رضوی در جمع‌آوری و ساماندهی اسناد دفاع مقدس بیان داشت: این استان در حوزه اسناد، فعالیت‌های خوبی داشته و جزو اولین استان‌هایی بود که نسبت به ساماندهی اسناد یگان‌های رزم خراسان اقدام کرد و به سامانه جامع اسناد و مدارک دفاع مقدس متصل شد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس افزود: اتصال به سامانه سجا دارای این ویژگی است که ضمن بارگذاری اسناد مربوط به عملکرد یگان‌های رزم می‌توان از اسناد یگان‌های سایر استان‌ها بهره‌برداری کرد لذا لازم است نسبت به این مهم اهتمام بیشتری صورت بگیرد تا مردم بهره‌برداری بیشتر و بهتری از این منابع مستند داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار