سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه:

غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو در چارچوب حقوق ایران انجام شده است

مهمان‌پرست با بیان اینکه اقدام ایران در راستای انجام غنی سازی ۶۰ درصد در سایت فردو در چارچوب حقوق ایران انجام شده است، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به حقوق ایران در چارچوب NPT توجهی نداشته است و باید تکلیف خود را در قضیه تعامل با ایران روشن کند.
کد خبر: ۵۵۷۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ - 24November 2022

غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو در چارچوب حقوق ایران انجام شده است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «رامین مهمان‌پرست» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با بیان اینکه ایران همواره تلاش کرده که به تعهدات خود در چارچوب برجام متعهد باشد و در مقابل کشور‌هایی که وظایف و تعهداتی در برابر تهران در قالب این توافقنامه داشته اند، به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بحث تعامل با آژانس همواره تلاش کرده که همکاری سازنده‌ای در چارچوب مسائل فنی با این نهاد بین‌المللی داشته باشد.

وی با اشاره به عضویت ایران در NPT افزود: در همین چارچوب، ایران بازرسی‌های مکرر آژانس را پذیرفته، شفاف عمل کرده و بر این موضوع تاکید داشته که برای پیشرفت کشور به دانش صلح آمیز هسته‌ای نیازمند است و در همین راستا آمادگی دارد که برای رفع ابهامات احتمالی با آژانس و بازرسان آن همکاری و مذاکره داشته باشد، ولی متاسفانه در برابر این آمادگی ایران، شاهد این هستیم که آژانس برخورد سیاسی با پرونده ایران داشته است.

مهمان‌پرست در همین راستا گفت: بر اساس NPT ایران تعهد داده است که در فعالیت‌های هسته‌ای خود به سمت نظامی‌گری حرکت نکند و در کنار آن باید از یک سری امتیازات عضویت در NPT نیز برخوردار باشد و در همین چارچوب کشور‌های پیشرفته موظف هستند که تکنولوژی‌های لازم را برای پیشرفت برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای در اختیار ایران بگذارند، ولی تاکنون در این زمینه اقدام موثری از سوی آن‌ها مشاهده نشده است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: در موضوع تعامل با آژانس، این نهاد بین المللی بر این موضوع تاکید دارد که تهران باید به وظایف خود عمل کند و محدودیت‌هایی در این ارتباط در مورد ایران اعمال کند، ولی از آن طرف به تعهدات خود در برابر ایران عمل نمی‌کند و این یک اشکال است. آژانس باید تکلیف خود را در مورد این قضیه روشن کند و اگر بابت گسترش سلاح‌های هسته‌ای نگرانی دارد باید به این موضوع توجه داشته باشد که اعضای اصلی شورای حکام دارای سلاح هسته‌ای مخرب هستند و یا اسرائیل که عضو NPT و آژانس نیست، دارای کلاهک هسته‌ای است، ولی کسی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم صحبتی نمی‌کند.

مهمان پرست با تاکید بر اینکه ایران در قضیه تعامل با آژانس نباید فقط تحت فشار قرار بگیرد و باید از مزایای عضویت در NPT نیز برخوردار باشد، اظهار کرد: اگر قرار است آژانس به صورت سیاسی برخورد کند و ایران را از حقوق خود محروم کند و خارج از چارچوب وظایف خود عمل کند، طبیعی است که ایران نیز به این موضوع واکنش نشان دهد.

وی با بیان اینکه تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی سازی در چارچوب حقوق کشور انجام شده است، گفت: این موضوع تحت نظارت آژانس و با حضور نمایندگان آن انجام شده است و ایران قرار است که از این سوخت در مصارف صلح‌آمیز ازجمله پیشران‌های زیر دریایی استفاده کند.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها