یادداشت/ حجت‌الاسلام امینی موحد

«هیات‌های مذهبی» گنجینه مهم در جهاد تبیین

جایگاه هیات‌های مذهبی در امر عظیم جهاد تبیین در عصر کنونی که به واسطه امپریالیسم رسانه‌ای، عصر روایت‌های مخدوش است، راهی به غیر از ارائه روایت صحیح و تبیین برای آحاد مردم باقی نگذاشته است.
کد خبر: ۵۵۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵ - 26November 2022

نگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ حجت‌الاسلام «میلاد امینی موحد»؛ در مسیر تعالی، اساسی‌ترین مسئله و مانع؛ «غفلت» است. آنچه در تعریف غفلت بیان‌ شده است: غفلت را غایب شدن چیزی از خاطر انسان و عدم توجه به آن دانسته پس غفلت عبارت است از نبود تذکر و یادآوری.

ایجاد غفلت یا گم کردن هدف از اساسی‌ترین راهبرد‌های شیطان برای انحراف انسان‌ها نیز معرفی شده که به صراحت در قرآن کریم به آن اشاره شده است. به‌طور کلی مکانیسم انسان طوری طراحی‌ شده است که با بروز بیماری غفلت  در ساحت‌های مختلف دچار تصمیمات اشتباه و در نتیجه نرسیدن به هدف و از بین رفتن سرمایه‌ها می‌شود.

 در این میان بستر‌های متنوعی در مسیر حرکت روبه رشد انسان قرار می‌گیرند که اساساً برای زدودن غبار غفلت و تقویت ذکر و یاد و توجه به هدف تعبیه‌ شده‌اند.

دین اسلام یادآور‌هایی را برای انسان در نظر گرفته و خود پیامبران اساساً یادآورند. «فذکّر إنّما أنت مذکّر»؛ و قرآن یک وسیله ذکر است که در خود این کتاب الهی بار‌ها از این خصوصیت و مأموریت قرآن یاد شده است. یکی از وسایل یاد، همین نماز است که در پنج وقت، نماز ما را به یاد خدا می‌اندازد؛ یکی دیگر از مصادیق یاد دعاست که توجه به دعا ما را به یاد می‌اندازد؛ دیگری تلاوت کلام الله است که خواندن آیات الهی ما را از غفلت خارج می‌کند و از این قبیل وسایل. پس تمام این وسایل در مسیر تعالی انسان قرار گرفته‌اند تا ما دچار غفلت نشویم.

رسالت هیئت‌های مذهبی، اما فراتر از دیگر بسترهاست؛ چراکه علاوه بر متذکر کردن افراد، بر جریان جامعه اسلامی نیز تأثیرگذار است. در واقع هیئت‌ها، کانون احیای یاد و تبیین ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند.

در واقع هیئت یک مجموعه اجتماعی است که بر محور مودت اهل‌ بیت علیهم السلام شکل می‌گیرد؛ محور این اجتماع کوچک یا بزرگ، مودت، هدایت و تبیین به سمت اهداف اهل بیت است؛ از طرفی هیئت را اصحاب ائمه تشکیل داده‌اند و آن‌ها این مجالس را شروع کردند.

امام صادق (ع) از راوی سؤال می‌کنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ می‌نشینید دُور هم، صحبت می‌کنید، حرف می‌زنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح می‌کنید؟ او جواب می‌دهد که بله، این کار را می‌کنیم بعد حضرت می‌فرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ من آن مجالس را دوست می‌دارم، مکتب ما را زنده نگه دارید.

فرآیند هیئت‌های عزاداری تقویت دو بال یاد و تبیین است به بیانی دیگر شرکت‌کنندگان هیئت‌های دینی علاوه بر خودآگاهی به سمت دیگر آگاهی نیز سوق داده می‌شوند. پس بستر هیئت نه‌ تنها راهبرد غفلت‌زدایی را تقویت می‌کند که مشارکت‌کنندگان در این فرآیند را به تبیین و غفلت زدایی از دیگر اعضای جامعه نیز رهنمون می‌کند.

 در عصر کنونی که به‌ واسطه امپریالیسم رسانه‌ای، عصر روایت‌های مخدوش است چاره‌ای جز ارائه روایت صحیح و تبیین برای آحاد مردم باقی نمانده است. کشور‌ها و نظام‌های بزرگ حتی اگر مجهز به سنگین‌ترین تجهیزات نظامی و پرتعدادترین ارتش جهان باشند درصورتی‌که طرح و ایده‌ای برای تبیین مسائل و مدیریت فضای رسانه‌ای نداشته باشند محکوم‌ به شکست هستند.

«هیئت» برگ برنده شیعه و گنجینه بزرگی است که نقش شتاب‌دهنده را می‌تواند در امر عظیم جهاد تبیین ایفا کند البته درصورتی‌که برپاکنندگان هیئت به جایگاه خطیر و جریان ساز این بستر واقف باشند. به بیانی دیگر خواستگاه بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین مبارزات فکری، هیئت است که از آن به کانون جهاد تبیین نیز یاد می‌شود. تبیین اهداف مکتب اهل بیت و بروز رسانی پاسخ‌ها نسبت به سؤالات به وجود آمده که حاصل حملات بی‌امان جبهه کفر و نفاق است تنها در بستر هیئت قابل‌ طرح، بررسی و گره‌گشایی است.

بدون شک هیئت‌های اصیل با تأکید بر دو بال یاد و تبیین، نقشی تعیین‌کننده در تربیت سربازان آخرالزمانی سید و سالار شهیدان دارند و با در نظر گرفتن روایت امام صادق علیه‌السلام که پیش‌تر اشاره شد در صورت عدم توجه به ثمرات هیئت که دو مؤلفه اساسی یاد و تبیین است نمی‌توان آن مراسم را هیئت امام صادق پسند دانست.

«غفلت» آفت و مانع بزرگی است برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و تحقق دوران عصر ظهور که زدودن آن به‌واسطه برپایی و تقویت «هیئت‌های حسینی» امری شدنی است.

 منابع:

[*]التحقیق فی کلمات القرآن، ج ۱ ص ۳۱۳

[*]قرآن کریم، آیه ۱۶، سوره اعراف،  لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ

[*]رهبر معظم انقلاب؛ سخنرانی در روز ۲۹ ماه مبارک رمضان؛ ۷/۳/۱۳۶۶

[*]رهبر معظم انقلاب؛ بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ۳/۱۱/۱۴۰۰

[*]کافی، ج ۲، ص ۱۷۵

[*]Media imperialism

[*]رهبر معظم انقلاب؛ بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام، ۳/۱۱/۱۴۰۰

انتهای پیام/۳۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار